Nekromanti Äventyr för en spelare

Eksem

Champion
D&Ds regelsystem, i alla fall verktygen för att mäta lagom motstånd, utgår från att partyt består av 3-5 PCs, därmed gör alla äventyr det också. Men nu hade jag tänkt att jag skulle spela lite D&D med bara en spelare. Hur gör man då för att anpassa motståndet? Finns det några äventyr som passar för bara en spelare? Tankar? Tips?

rks

Warrior
Menar du en spelare (en person som sitter i rummet förutom DM) eller en rollperson (en enda rollperson utgör hjälteskaran)?

Om det är det förra du menar (fast din text indikerar motsatsen) så rekommenderar jag dig att du/din spelare styr flera rollpersoner simultant. Sånt är skoj.

Om det är det senare du menar så rekommenderar jag mängder av potion of cure light wounds och väldigt lätt motstånd.

Eksem

Champion
Jag ska faktiskt spela lite med min flickvän, för att visa lite vad rollspel är för något, och samtidigt öva lite på D&D-reglerna. Därför tror jag inte att det är lämpligt med en större PC-grupp, men det är värt att fundera på.

Väldigt lätt motstånd har jag redan listat ut att det bör vara, men hur avgör jag ungefär vad som är lagom motstånd för en PC? Är EL1 lagom för en PC på Level 3, t.ex.? Vad tror ni?

Bombu

Hero
Väldigt lätt motstånd har jag redan listat ut att det bör vara, men hur avgör jag ungefär vad som är lagom motstånd för en PC? Är EL1 lagom för en PC på Level 3, t.ex.? Vad tror ni?
Eftersom du ska göra reklam för rollspel, så bör du ju inte pressa gränserna för mycket.

Mitt råd blir nog att slänga in svagare monster så hon får möjlighet att klara sig även om hon inte fattat alla subtila detaljer i spelet.

Det är positivt att få känna sig lite stark och häftig.

Lycka till

Rickard

Urverk speldesign
"Väldigt lätt motstånd har jag redan listat ut att det bör vara, men hur avgör jag ungefär vad som är lagom motstånd för en PC? Är EL1 lagom för en PC på Level 3, t.ex.? Vad tror ni?"
Vad får dig att tro att hon ens skulle tycka om en strid? De (få nybörjar)tjejer som jag har spelledit har uppskattat striden mer om det kommer som ett straff efter en misslyckad konversation.. Konversationen blir ett spänningsmoment där, om hon strular till det, får sätta sitt liv i fara..

Men ok, du skulle träna lite själv och striden brukar vara svårast så jag förstår att du vill träna lite på det.. Sätt det på en på tok lätt nivå.. Ser du att hon reagerar positivt på striden, så utöka det lite och släng på lite mer hit points på motkombattanten.. Heh, själv föredrar jag förvisso att göra tvärtom - alltså ha en som är på gränsen till att spöa rollpersonen och sedan dra av lite hit points om det går på tok för dåligt..

Och jag håller med Bombu.. Hon kommer nog inte förstå allting ändå, så hon blir nog bara vara glad att hon kommer ifrån striden med några rivsår..

En fiende är oftast roligare än flera motståndare.. Det (har en tendens att det) blir mer personligt.. Det sämsta är nog om hon möter flera motståndare som är apkassa.. Då förstår hon (nog) inte meningen med varför striden ens ska existera.. Men ok, hon kan få blodsmak... och om du märker det så spelar det ingen roll vilka strider du slänger in.. Tjejer som spelat ett antal år och som blivit indoktrinerade i hur killar spelar brukar kunna vara blodtörstiga..

/Han som själv brukar använda rollpersonerna och ensam köra teststrider med dem mot varandra

Eksem

Champion
"Vad får dig att tro att hon ens skulle tycka om en strid?"

Jag har varit tillsammans med henne i ett år i alla fall :gremsmile:

Rent generellt så kommer det nog inte bli så mycket strid ändå, hon ska spela en Changeling-spion, men även saker som skill-modifiers och sånt är ju viktigt ändå. Och lite strid kommer det bli.

OT: När det gäller nybörjar-tjejer jag spelat med har de alltid varit de mest blodtörstiga, typ: "HAHA! Jag huggger av honom benet!"

Eksem

Champion
"Det är positivt att få känna sig lite stark och häftig."

Smart tänkt. Men jag behöver fortfarande lite mer vägledning. Om hennes PC är Rogue 3, vad är då ett lagom encounter? Om det bara ska vara ett våldsamt encounter under spelomgången, är en Warrior 2 NPC lagom, t.ex.? Jag är helt grön på det här spelet, så jag vet inte riktigt.

Nightowl

Champion
När det gäller nybörjar-tjejer jag spelat med har de alltid varit de mest blodtörstiga, typ: "HAHA! Jag huggger av honom benet!"
Samma erfarenhet här - fast jag har bara sett fyra tjejer som varit "nybörjare" (jag har spelat med fler, men dom var mer erfarna än jag).

Erik

Feliath

Swashbuckler
Tja, till att börja med, eftersom ett möte på samma EL som rollpersonernas level ska kosta dem 25% av deras resurser, och eftersom alla PC:s på samma level ska vara teoretiskt sett likvärdiga, kan man härleda att en level 4-PC, till exempel, har 50% chans att vinna i en strid mot en annan level 4-PC.
Utmaningsskalan är dock inte riktigt linjär, så ditt antagande om att en EL 1-motståndare passar bra till en level 3-PC tror jag är helt rätt. I förlängningen är en EL på Level-2 lämplig, således.
Själv gillar jag att ha svårare encounters, oavsett antal spelare, så att det blir lite mera nerv i spelet, men med en nybörjare är det säkert högst klokt att hålla sig till standardnivå.

Värt att notera är annars att en låglevel-Wizard i praktiken får råspö av allting annat, och att en låglevel-Sorcerer får tokdäng av allt utom nämnde Wizard. På höga nivåer brukar istället Wizards och Sorcerers vara de som utdelar stryket.
På medelnivåer framförallt är en snabbhetsoptad Rogue helt sjukligt dödlig, relativt sett. Detta kan väl vara särskilt relevant för dig, eftersom din flickvän ska spela spion. (Although I guess that'll work with any class. men ändå, Rogue är en rätt trolig kandidat, och i så fall: högt initiativ och tvåvapenfighting är tokigt. Tokigt. Med någon level Assassin ovanpå och några rundor att förbereda sig blir det ett ofattligt blodbad. Rena gejsern.)

Några äventyr har jag dock tyvärr ingen koll på., Jag brukar bara häva ur mig några dumheter, och sedan sitter spelarna och jiddrar om olivgröna byxor och Rodinposer i ett par timmar. Works like a charm. :gremsmirk:

/Feliath — fast Fredrik blir lite trött

Pom

Swashbuckler
Citat:
När det gäller nybörjar-tjejer jag spelat med har de alltid varit de mest blodtörstiga, typ: "HAHA! Jag huggger av honom benet!"

Samma erfarenhet här - fast jag har bara sett fyra tjejer som varit "nybörjare" (jag har spelat med fler, men dom var mer erfarna än jag).
Dito. Tror jag. Möjligen har jag undermedvetna förväntningar att kvinnor skall knyppla och vara sociala, varför jag märker de våldsamma tendenserna desto mer, vad vet jag.. Jag spelledde t ex mellanstadieflickor inledningsvis under vapenlösa förhållanden, med fokus på etiska dilemman och sådant. Snart började de slå sönder krukor för att kunna använda skärvorna som knivar. Min väna lillasyster har kört dels en muskelsvällande steroidkrigare och dels en smidigare fäktare. Min kära fru trivs bäst som Xena.

On topic:
Jag har ingen enkel tumregel för vad en ensam rollperson på låg lvl klarar och inte klarar. Men jag skulle hålla koll på vad fi hade för vapen, se noga till att de inte kan slå ihjäl huvudpersonen med ett hugg, och strunta i eventuella crits som lede fi får in.
Potions och läkefusk är bra men inte nödvändigt. Får det bara gå ett par dagar mellan striderna är den oerfarna hjälten fit for fight igen.

Bombu

Hero
Men jag behöver fortfarande lite mer vägledning. Om hennes PC är Rogue 3, vad är då ett lagom encounter? Om det bara ska vara ett våldsamt encounter under spelomgången, är en Warrior 2 NPC lagom, t.ex.? Jag är helt grön på det här spelet, så jag vet inte riktigt.

Jag förstår, jag duckade lite för frågan eftersom det varierar så ofantligt.... :gremwink:

Jag tror att en warrior 2 npc kan vara en rätt dödlig motståndare för en level 3 rogue, om det blir strid

warrior mot rogue..... öga mot öga... då är även en warrior ganska tung jämfört med en rogue.

Jag skulle nog börja med att hålla mig till

"1 hd monster" om det drar ihop sig till strid, kanske en nivå 2 warrior om hon kan förväntas ha ett rejält övertag med sneak attack och dylikt men kör lite lugnt med styrkebonus och dylikt för warrioren iså fall.

Tror nästan det blir häftigare om man kör med en stark level 1 snubbe om man vill ha en farlig krigarmotståndare, tänk en MM standardorch.

Man kan beskriva honom som en rejält muskulös snubbe med stor Yxa/kroksabel/klubba... men det går att ta ned honom med ett välplacerat hugg (4hp).

Jag tror hon kommer känna det som det är en farlig strid även om hon har goda chanser att vinna.

Bombu

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Rent matematiskt …

Om man ska gå efter riktlinjerna i DMG ser det ut så här i vanliga fall (ungefär):

EL < party level: Busenkelt
EL = party level: Normalsvårt*
EL = party level + 1: Utmanande
EL = party level + 2: Svårt
EL = party level + 3: Skitsvårt och livsfarligt
EL > party level + 3: Don’t go there

Eftersom en ensam rogue 3 har en party level på 0,75 (3 ÷ 4) blir det alltså:

EL < ½: Busenkelt
EL = ½ till 1: Normalsvårt*
EL = 1 till 2: Utmanande
EL = 2 till 3: Svårt
EL = 3 till 4: Skitsvårt och livsfarligt
EL > 4: Don’t go there

Givetvis varierar detta på grund av att en ensam rogue inte är lika flexibel som ett standardparty (fighter, rogue, wizard, cleric). Men som tumregel borde det funka hyfsat.

* Normalsvårt betyder som bekant att att partyt ska göra av med 20 % av sina resurser (hp, spells, potions etc.) för att klara utmaningen.

Baldyr

Hero
Men nu hade jag tänkt att jag skulle spela lite D&D med bara en spelare. Hur gör man då för att anpassa motståndet?
Det kanske behövs en icke-D&D-spelare för att påpeka en såhär enkel grej, men det handlar rimligtvis om att anpassa rollfiguren. Låt den ensamme spelaren ha en mer kraftfull character (hög level, antar jag), helt enkelt.

Ska det behöva vara svårare än så? Eller är det någon form av dödssynd att inte automagiskt spela en menlös level 1-gubbe, bara för att det är första spelmötet?

/Baldyr :gremsuck:

Nightowl

Champion
Eksem har redan i tråden pratat om en rollperson på högre nivå än ett, så jag tror knappast att det är problemet. Han var nog mest nyfiken på hur mycket motstånd som är lätt motstånd, även för en nivå 3-snubbe (snubba?). Räcker det med en slusk på första nivån, eller ska man göra honom låghalt också?

Man kan förstås ta i ända från tårna och göra en RP som är nivå 10 eller så, men sådana är svårare att spela i D&D eftersom man måste hålla reda på mer.

Erik, fast det är enklare med rackare

G

Guest

Guest
Ja det finns officiella äventyr för en spelare. Jag tänker på serien "Fighters Challenge", "Clerics Challenge" osv. där varje core class har 2 äventyr. Del 1 (Fighters Challenge 1, osv) är för PC levels 2-4, del 2 (Clerics Challenge 2, osv) är för levels 4-6.

Dem här äventyren var ursprungligen för AD&D, men är lätta att konvertera. Vi har spelat flera av dem och dem är mkt underhållande! Du kan ladda ner dem för 2-4 $ på www.rpgnow.com som en Pdf-fil. Det rekommenderar jag verkligen! Mkt bra pris och snabbt&enkelt.

Vi använder oss av one-on-one äventyr vid lite olika tillfällen:

*Om en spelare inte kunnat vara med och hans PC halkat efter i XP är dessa perfekta! De ger mycket XP eftersom man delar oftast på 1, 2 eller 3 personer beroende på antalet NPCs som spelaren tar med under äventyrets gång.

*Om man vid en spelsession endast är DM och en spelare.

*Man vill föra in en ny PC i kampanjen och låter honom komma ikapp det övriga gänget.

*Man vill introducera en helt ny spelare i D&D och han vill känna sig för lite innan han spelar med övriga gruppen.

G

Guest

Guest
Jag skulle ladda ner Fighters Challenge från www.rpgnow.com för 3.99 $ om jag var du, och låta henne spela med en human fighter. Det är allra enklast.

Alternativt skulle jag ladda ner "The Wizards Amulet" gratis från www.necromancergames.com och låta henne spela med 4 karaktärer.

Rising

Vila i frid
Det kanske behövs en icke-D&D-spelare för att påpeka en såhär enkel grej, men det handlar rimligtvis om att anpassa rollfiguren. Låt den ensamme spelaren ha en mer kraftfull character (hög level, antar jag), helt enkelt.
Det tycker/tror jag fungerar bättre i BRP än D&D. I DoD kan en bra Krigare fungera bättre som både slagpåse och smygare än ett gäng med en lågnivå-Krigare och en lågnivå-Tjuv, och samtidigt vara precis lika enkel att styra. I BRP så är ju reglerna detsamma för alla funktioner en rollperson kan ha i spelet (förutom Strid (som alla kan hamna i ändå) och Magi (som man kan utesluta ur ens första spelomgång)).

I D&D är en höglevelrollperson ofta rejält mycket mer komplicerad att spela med än en låglevelperson (fler feats och specialregler att hålla reda på) samtidigt som hon inte med lätthet kan få den bredd som en rollperson i BRP snabbt tillförskaffar sig med lite erfarenhet.

---

Utan att vara proffs på D&D så skulle jag ändå skapa en extra rollperson och styra denna själv under äventyret. På så vis har ändå spelaren någon att prata med, vilket ger mycket för inlevelsen i spelet. (Att spela med två karaktärer själv är inte alls lika roligt (och är dessutom mer komplicerat)).

Jag skulle förresten absolut inte dra ner på antalet strider bara för att spelaren är en tjej. Tjejer (särskilt nybörjare) är ju fan hur koboldiga som helst; skriv ett culture gaming-scenario åt dem och de gäspar som flodhästar, men ge dem en grottgång full med stinkande gobbos och de röjer runt som om det vore rea på NK.

Jag skulle dock inte använda level 1-karaktärer, för med sådana spelar slumpen så stor roll. En lyckoträff och man är död, liksom. Men jag skulle använda låglevelfiender (och många av dem!) för med sådana är det enklare att beräkna utgången av sammandrabbningarna, och då kan man lägga ribban på en bra nivå.