Tja, till att börja med, eftersom ett möte på samma EL som rollpersonernas level ska kosta dem 25% av deras resurser, och eftersom alla PC:s på samma level ska vara teoretiskt sett likvärdiga, kan man härleda att en level 4-PC, till exempel, har 50% chans att vinna i en strid mot en annan level 4-PC.
Utmaningsskalan är dock inte riktigt linjär, så ditt antagande om att en EL 1-motståndare passar bra till en level 3-PC tror jag är helt rätt. I förlängningen är en EL på Level-2 lämplig, således.
Själv gillar jag att ha svårare encounters, oavsett antal spelare, så att det blir lite mera nerv i spelet, men med en nybörjare är det säkert högst klokt att hålla sig till standardnivå.
Värt att notera är annars att en låglevel-Wizard i praktiken får råspö av allting annat, och att en låglevel-Sorcerer får tokdäng av allt utom nämnde Wizard. På höga nivåer brukar istället Wizards och Sorcerers vara de som utdelar stryket.
På medelnivåer framförallt är en snabbhetsoptad Rogue helt sjukligt dödlig, relativt sett. Detta kan väl vara särskilt relevant för dig, eftersom din flickvän ska spela spion. (Although I guess that'll work with any class. men ändå, Rogue är en rätt trolig kandidat, och i så fall: högt initiativ och tvåvapenfighting är tokigt. Tokigt. Med någon level Assassin ovanpå och några rundor att förbereda sig blir det ett ofattligt blodbad. Rena gejsern.)
Några äventyr har jag dock tyvärr ingen koll på., Jag brukar bara häva ur mig några dumheter, och sedan sitter spelarna och jiddrar om olivgröna byxor och Rodinposer i ett par timmar. Works like a charm.
/Feliath — fast Fredrik blir lite trött