Nekromanti Äventyr för PCs level 5

G

Guest

Guest
Våra PCs närmar sig level 5 (två är redan där) och jag undrar om någon kan tipsa om bra äventyr för den nivån?

Det finns massor med äventyr upp till level 4, och massor med äventyr efter level 7. Där emellan är det som ett stort gapp med brist på bra äventyr.

Tacksam för förslag!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Några gratisäventyr …

På WotC:s webbplats finns åtminstone tre äventyr avsedda för level 5-gubbar: Base of Operations, Fallen Angel och One Last Riddle.

Jag har inte kollat in äventyren själv, så jag har ingen aning om de är bra eller inte.

Förutom ovanstående finns där även en massa äventyr för level 6-gubbar. De borde gå att modda så att motståndet blir något svagare.

Dessutom finns ju alltid Dungeon Magazine.

Hunk

Hero
Som vanligt hänvisar jag till Necromancer, Judgers Guild och Goodman!

Tomb of Abysthor (NG) (som du väl har?) är lämpligt för den nivån. Marknivån och lvl 1 kanske är lite enkla att plöja igenom, men sedan blir äventyret rätt farligt. Det party jag körde det för låg på lvl 3-4 och hade väldiga problem (kom aldrig så långt ner i djupet), trots att jag är en snäll Judge. 96 sidor.

Caverns of Thracia (NG/JG) känns lämpligt för den nivån. Där finns det också gott om encounters som kan anses för lätta, men också gott om svårare encounters. 128 sidor. Har ännu inte hunnit spela det, men jag gillar det jag läst.

The Secret of Smuggler's Cove (Goodman Games) ett kort (ca 40 sidor) äventyr om en hemsökt fyr. Ett rätt strait forward äventyr, som man kan sätta in nästan i vilken kampanjvärld som helst utan större problem (så länge det finns hav eller en stor sjö). Har ännu inte hunnit spela det, men jag gillar det jag läst.
(Recension på RPGnet )

Zawoud

Veteran
Lustigt, jag tyckte att du sa att du hade skaffat Vault of Larin Karr. Det äventyret är utmärkt för ändamålet. Från NG är Grey Citadel också perfekt för level 5. Tomb of Abysthor som Hunk nämnde funkar också för den nivån - jag har ett gäng på exakt samma nivå som är där och röjer.

Annars är the Banewarrens från Malhavoc (finns säkert på pdf) rätt häftigt, även om det startar på level 6.

G

Guest

Guest
The Vault of Larin Kerr, som jag köpte på din inrådan, är jätte bra, men är egentligen för PCs level 4. Strunt sak kan tyckas, men de PC´s som är level 5 är riktiga hårdingar och dem behöver spela äventyr som verkligen är för level 5.

Tomb of Abysthor har jag också köpt, men det ska ju spelas av PC´s som börjar på level 2.

Vilken sajt hittar jag "The Banewarrens" på?

G

Guest

Guest
Re: Några gratisäventyr …

Tack för tipsen. Tyvärr gick det bara ladda ner "Fallen Angel". Verkar vara strul på Wizards server/hemsida.

Zawoud

Veteran
Det är bara att skippa de enklaste bitarna av VoLK (som hobgoblinfortet) och gå direkt på de tuffare delarna (skicka ner gänget i Underdark så garanterar jag att de får det hett om öronen).

Samma sak gäller för Tomb of Abysthor. Dina spelare kan promenera igenom de två första våningarna, men sen blir det snabbt mycket tuffare. Å andra sidan kanske du ska spara det till din nästa kampanj. Det kan garanterat hålla igång karaktärerna från level 2 till level 10 eller mer.

Banewarrens är från Malhavoc, som jag skrev. Det finns garanterat som pdf. Det är ett riktigt svårt äventyr, som kanske passar dina spelare. Å andra sidan är det inte alldeles enkelt att infoga i kampanjvärlden.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Weird …

Jag har också råkat ut för att länkar till äldre sidor inte funkar som de ska, men nu när jag skulle testa – för att se om det gick att hitta en fungerande länk till äventyren nån annan stans på webbplatsen – så funkade det alldeles utmärkt.

Prova igen, servern kanske bara hade lite hicka förra gången.

Om det fortfarande inte funkar, kanske jag kan maila PDF:erna till dig?

Hunk

Hero
Tomb of Abysthor (spoilers)

Samma sak gäller för Tomb of Abysthor. Dina spelare kan promenera igenom de två första våningarna, men sen blir det snabbt mycket tuffare.
Det finns dessutom en motståndare redan på övervåningen som kan vara riktigt livsfarlig för dumdristiga lvl 5-spelare... Särskilt paladiner!

En av mina spelare, som nog var lvl 4, dog redan på övervåningen av fontänskeletten. Det var dock mest pga av att vissa i partyt hade spelat på mycket TV-spel och trodde att man kunde hitta en mekanism som stängde av fontänen och därför sprang omkring och letade i salen...

Dimfrost

Special Circumstances
Har du någonsing testat att hitta på ett eget äventyr? Det är faktiskt riktigt kul, och då slipper man leta efter köpeäventyr hela tiden.

/Dimfrost

G

Guest

Guest
Ja, massor av gånger. Men det var länge sen. Det är ruskigt kul, men tar alldeles för mycket tid. En bristvara för mig.

Men det lutar åt The Vault of Larin Kerr. Efter det äventyret bör PCs vara någonstans vid level 7-9, och då finns det massor med äventyr tillgängliga igen.