Nekromanti Äventyr i drömmarnas värld

Spelgruppen på Riddarkullen kan sluta läsa omedelbart!

Har någon erfarenhet av att planera och/eller spelleda ett äventyr där rollfigurerna hamnar i en drömvärld – ett koncept inspirerat av The Matrix, Inception eller liknande världar?

Några av mina spelare har antytt att det vore coolt, och det passar bra in i kampanjen att ha ett sådant äventyr nu.
Jag är dock villrådig till hur man skulle lägga upp det. Mina planer hittills har inte kommit långt, men jag tänker så här:
Settingen är Västmark – medeltid med mytiska och övernaturliga inslag.
Rollfigurerna har somnat, utmattade efter att ha gjort inbrott i ett slott halva natten och sedan börjat rida hem.
Älvorna, som är arga på dem, skickar in alla rollfigurer i en av rollfigurernas dröm, med hjälp av älvamagi.
Äventyret kretsar kring att ta sig ur drömvärlden levande.
Älvorna vill helst ha död på rollfigurerna. Är älvorna med i drömmen, i förklädd form?
Och så frågan: hur tar man sig ut? Jag vet inte riktigt. Mina enda idéer just nu är att man avbryter drömmen genom att döda den vars dröm man är i, som då vaknar (enligt Inception). Samtidigt dör man på riktigt om man dör i någon annans dröm (enligt The Matrix).

Så: Har du kört äventyr i drömmar? Funkar det? Hur var det uppbyggt?
Har du spelat äventyr i drömmar? Är det coolt i praktiken?
Det lär väl finnas fränare (och mer spelbara) upplägg än dem jag kommit på? Vilka är det?

Alla svar är välkomna (även "Nej, drömscenarion funkar aldrig. Stryk idén direkt.")

Celledor

Hero
Låter coolt.

Kanske är det så att det enda som är riktigt i drömvärlden är den som drömmer samt den som använde älvmagin. Och för att ta sig ut så måste de hitta just den personen och angingen övertyga att bryta magin eller ta död på denna så att besvärjelsen bryts.

Väl i drömvärlden så tycker jag att man kan ha så att allt är möjligt utan att rollpersonerna tycker att det är konstigt. t.ex: att dörren från slotten helt plöstlgt ledde dem till en liten stuga på en öde ö.

Mer och mer så kanske de även kommer fram till att de själva kan styra drömmen. Upptäcka någon form av drömmagi?

Vilken typ av drömvärld är det, en tervlig dröm eller en marddröm och hur mycket kan älvorna bestämma över den och vad som ska hända?

Lite små snabba tankar till att börja med.