Nekromanti Äventyr i Paradiset

Dilandau

Myrmidon
Jag läste för ett tag sedan en artikel i Svd (som jag inte hittar, så lag länkar till motsvarande info i The Times ) som handlade om att Vatikanen ska avskaffa Limbo. Alla odöpta barn etc släpps helt plötsligt in i Paradiset.

Min första tanke var: Shit, vilken invasion av knoddar det kommer bli.
Den andra tanken var: Schysst kampanjuppslag.

Tänk er en kampanj som utspelar sig på hinsidan. Alla goa änglar chillar i himmlen, dricker ambrosia, har sex, röker cannabis och allt sånt man sysslar med när man levt ett gott liv.

Helt plötsligt! Miljarder av småungar stormar in genom pärleporten. Kaos! Paradiset i uppror, inget är som förr. Några vill kasta ut ungarna, andra vill ta hand om dem. Ungarna vill... tja, vad man nu vill efter årtusenden i limbo.

Ja, typ något sådant.

Hartland

Warrior
Min första tanke var kanske att försöa få in lite action i det genom att låta limbo ha påvekat själarna till det sämre och kanske försökt göra det till nån sorts form av "hevan is'nt quite what it used to be" och låta spädbarn med hugtänder försöka överfalla de änglalika rollpersonerna.

Sen läste jag detta:
från dilandus times länk said:
It is described as the temporary resting place of “the souls of good persons who died before the resurrection of Jesus” (limbus patrum) and the permanent home in the afterlife of “the unbaptised who die in infancy without having been freed from original sin”
Så där föll den iden i alla fall. För det verkar ju som om de flesta i limbo är rätt skysta personer. Så då handlar det mest om hur du väljer att beskriva Himlen(TM) och hur man ser ut när man är död. Man kanske är så som man var i sina bästa år? Eller i barnens fall så som man skulle ha blivit? Eller så är man fri att välja en form som man gillar? Äh teologi är inte min grej.

Nej det kanske skulle vara roligare att spela tvärt om? Ett antal riktigt onda människor som dött under sitt första år (tack vare gud antagligen, he moves in mysterius ways). Dessa är rollpersonerna. När Lucifer fick reda på att gud skulle öppna dörrarna för Limbo så skyndade han sig dit och letade reda på de mest lätt lurade, de mest makthungriga och giriga, samt de som helt enkelt var onda. I deras öron viskade han löften om makt och rikedom, kraften att göra vad de ville, om de bara öppnade himelens portar för honnom. Där på lämnade han dom och himlen släppte in limbo i sin härlighet. Med sig förde vissa ett hopp om att en gång då bli Satans prins i himlen.
Sen beskriver man himlen antingen som fluffiga moln eller som en stad där alla håller upp dörrarna för varandra. Att alla är liksom trevliga. Det är liksom motsatsen till valfri noir stad. Det finns inga smutsiga poliser, det finns faktiskt inga poliser för i himlen begås det inga brott (inte hittils i alla fall). Sen delar man upp staden i olika etniska stadsdelar beroende på vilken tro de trott på. Katoliker på ena sidan protestanter på en annan ortodoxa där borta judar bor borta på east end och muslimerna bor allihopa i förorterna. Eller nått.
Hitta sedan på något som agerar som himlens port. En stor dörr kanske? Den lär dock vara ganska välbevakad så man kanske ska se om det finns en bakdörr till himlen?

Ajja lite tankar iaf som kom till mig medan jag tänkte på saken. Hoppas jag kunnat ge dig inspiration i alla fall. =)

/Hartland - ska ut med hunden

Nero_UBBT

Warrior
Vänd på pannkakan

Min tanke, iaf om någon av spelarna skulle ha nåt religiöst drag överhuvudtaget, är att det kan bli väldigt svårt att gestalta himlen för dom. Alla kommer ha sina egna bilder av hur himlen ser ut, religiösa såväl som oreligiösa och definitionen av den brukar ju allmänhet vara att det är paradiset, en plats där allt är bra. Vilket förstås varierar mellan människors smak och tycke.

En idé kan ju i så fall vara att göra som en rätt film jag såg som handlade om en snubbe som hamnade i Rannsakningsstaden (typ limbo) som en anhalt innan de släpptes in eller i filmens version, skickades tillbaka in i reinkarnationen.

Låt Limbo vara denna rannsakningsstad, en stad som ligger nedanför det heliga bärget, nedanför den lysande staden med pärleporten. När porten öppnas för alla i limbo att släppas in, förstår Belsebub att han går miste om sin flock, att detta är en ännu en seger för Gud och börjar hårdpromota sig själv i rannsakningsstaden. Vissa faller för frestelsen och går över till hans sida. En orm i paradiset.

Något jag hade tyckt varit roligt som spelare vore att spela det jag först missförstod att Dogs in the Vineyard var. Jag hade en bild i huvudet att "the Vineyard" var nån sorts ungefär den där Rannsakningsstaden och att vakthundarna var änglar utskickade för att bevaka de som var i limbo från djävulens klor... Kontraspionage i pseudohimmelsk miljö m.a.o