Nekromanti Äventyr i sunariskogen?

Targon

Hero
Är det någon som har något äventyr eller kampanj om sunariskogen som ligger och dammar i skrivbordslådan eller på hårddisken och som jag skulle kunna få kasta ett getöga på. Något som ligger ute på nätet, månne? Tips på äventyrsuppslag eller förslag på enskilda händelser. Allt är välkommet och tas emot med varm hand.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Slim

Veteran
Jag kan bara komma med förslag. Nr1: Livaktsjobb åt någon
högt uppsatt person som lyckats få tillstånd att besöka en lika högt uppsatt alv i skogen. Tiraker med fragda i munnen ett måste. Nr2: Konflikt mellan antingen tiraker och alver eller dvärgar och alver.

Scepticus

Jag brukar föredra att spela egenpåhittade äventyr som passar mera till gruppen. För frågan är ju faktiskt: Vilka är dina spelare? Vad spelar de för gubbar? Gillar de intriger eller köttfärsuppdrag med massa fiender? Hursomhelst förslag:

Intriger: En sanarialv vill att rpna ska hjälpa honom mot toppen. Uppdraget gäller mord... Alven kanske vänder sig emot rpna och skyller på dem osv. Olika faktioner vill ha tag på dem, frågar är: vem kommer först?

Äventyr: Skapad av Loke. En alvisk ande vill att hans klenod (svärd eller nått) ska till sina ättlingar. Problemet är att släktingarna har flyttat. Rpna ska hitta dem och ta reda på vem det är som är närmast anden när det gäller släktskap. Dock är klenoden dyrbar och många skurkar vill ha den. Klenoden ligger på ett slagfält i sunari där dvärgandar och alvandar ligger i högar. Kanske väcker Rpna en annan ande av misstag. Ajaj. Detta äventyr har dock bara den första delen i sunari.

Vill du eller någon annan veta mer kan ni skicka till mig eller loke.

Slakt: Kanske håller dvärgarna på att anfalla? Kanske kommer tirakerna anfalla? Kanske kommer henea anfalla? Kanske vill någon asharisk adelsman ta och hugga ner en bit skog för att få mer mark? Kanske Något monster härjar i alvboningarna och Rpna ska döda det.

Kult och magi: Sanari håller på med något magiskt expriment och behöver vissa örter eller kristaller eller nått och vill att Rpna ska fixa det. Kanske behöver sanarialverna någon bok och vill att rpna ska hitta/själa boken (sanari är faktiskt inte så hederliga).

Osv. Hitta på själv efter vad dina spelare är för några.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Targon

Hero
"Jag brukar föredra att spela egenpåhittade äventyr som passar mera till gruppen."

Det är självklart. Men lite inspiration från andra är ju inte precis onyttigt för den egna kreativiteten.

"En alvisk ande vill att hans klenod (svärd eller nått) ska till sina ättlingar...."

Jag är inte så mycket för andar, klenoder och sånt. Fick nog av sådant när jag spelledde Sorgernas brunn.

"Kanske vill någon asharisk adelsman ta och hugga ner en bit skog för att få mer mark?"

Ungefär nått sånt där hade jag tänkt mig, men med skarpare politiska undertoner. Vad jag har i sinner är nämligen någon form av Israel-Palestina allegori.

"Kult och magi: Sanari håller på med något magiskt expriment... (...) Kanske behöver sanarialverna någon bok och vill att rpna ska hitta/själa boken..."

Magi är tyvärr inte min kopp te. Försvunna böcker är däremot ofta ett säkert kort om man vill göra bra äventyr.

- Targon

Ungefär nått sånt där hade jag tänkt mig, men med skarpare politiska undertoner. Vad jag har i sinner är nämligen någon form av Israel-Palestina allegori.

Jag orkade inte dra upp ett helt äventyr. Tänkte att du fick fixa det... Men intriger är helt klart roligast. Jag är nog (med undantag från Loke) den enda i min grupp som tycker det. /images/icons/frown.gif

Men skicka privat. Jag själv kan behöva något liknande. Är alltid skoj att utbyta ideer.

Re: Drakväktare

Drakväktarserien kan ju omöjligt ge uppslag för vanliga spelgrupper eftersom de handlar om en helt unik utvald grupp. Mitt råd: Skippa drakväktarserien! Läs Katharine Kerr istället. Där har man olika äventyr!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Första Snön (Varning för grymhet)

Har jag berättat om Första Snön, nångång? (Det har jag). Hon är med i min långkörarkampanj fortfarande, och jag tycker väldigt mycket om henne. Hennes historia kunde kanske ge dig, Targon, någon slags äventyrsuppslag....fast visst nej, sex och sånt existerar ju inte i din kampanjvärld. Just det ja. :)

Nåja...jag berättar iallafall.

Allt började med att jag tänkte ge spelarna ett nytt psykfall att ta sig an, en liten moralkaka kan man säga. Under spelmötet, som hölls nångång i oktober förra året av det här forumet att dömma, blev rp:na, som för tillfället befann sig i Sunari, inbjudna till grabbmiddag hos några gamla thism-vänner i Kini'an Tenev' Coron. En av dessa, gängets "ledare", kan man säga, förlorade armen i en strid med hénéa och hatade dem abnormt intensivt. Nå, nu till saken. Under middagen talades det lite kryptiskt om "speciell underhållning", och när denna "underhållning" slutligen släpades in var det tänkt att rp:na skulle bli lite chockerade. (det bidde de). Underhållningen bestod nämnligen av en naken, blodig och sönderslagen hénéaflicka som fallit ned i en fångstgrop och skadat sig, och blev tillfångatagen av hénéahataren. Hon hade hållits fången och blivit misshandlad, våldtagen, plågad, förnedrad, etcetc av thismalverna i uppemot en månad, och var helt förstörd både fysisk och psykiskt. Min tanke var att hon, medan thismalverna började "leka" med henne, skulle kasta tårfyllda blickar mot rp:na, och att de någonstans djupt in i hennes kastanjebruna. rödgråtna ögon skulle se en svag strimma hopp lysa, ett rop på hjälp. Riktigt så långt behövde jag dock inte gå. Den ena av rp:na, Tenavron, vill jag minnas lämnade festen omedelbart i protest mot det hela, medan den andra, Tethorahil, fullkomligen exploderade av vrede och kastade sig på 'henéahataren'. Tethorahil övermannades och slängdes ut, men hann möta henéaflickans tårfyllda blick, och svor för sig själv att rädda henne. Han utmanade 'henéahataren' på duell om henéaflickan, och vann denna- fienden fick ge sig tillslut, då Tethorahil var så fast besluten att vinna att han slogs trots en lätt lungskada som han tillfogats tidigare i duellen.

Rp:na bar hem den svårt medtagna henéaflickan till sig för vård, och tvingades på vägen se hur hon kräktes upp en del av sitt eget öra, som 'henéahataren' skurit av och tvingat i henne. (Jag vill minnas att jag fick Tethorahils spelare Warth att gråta i den scenen). Hon var även i övrigt mycket svårt skadad, med ett groteskt brännsår på kinden (nedtryckt i vaxljus) och avskurna hälsenor - det senare lyckligtvis skador som en god vän till rp:na (duktig helare) förmådde göra något åt. Hennes kropp läkte omsider, men det var värre ställt med hennes psyke. Jag måste återge en av de första scenerna där hon kommunicerade med någon av rp:na, ty det är ett av mina bästa spelminnet någonsin.

Lycans rp, Tenavron, kom in i henéaflickans, som tydligen hette Första Snön, rum för att ge henne lite soppa. Det var någon vecka efter hennes befrielse, och tidigt på vintern - snö hade börjat falla utanför husets fönster. Hon låg på sidan i sängen, med den oskadade kinden (hon hade, som sagt, ett stort brännsår på den högra) mot kudden och tårar i ögonen, och tycktes titta bort mot fönstret.
"Snö", sade hon tyst sedan Tenavron satt sig bredvid henne med soppskålen.
"Ja, snö", konstaterade Tenavron. Första Snön tittade försiktigt mot honom.
"Första snön?", frågade hon med lite ostadig röst.
"Första snön". Tenavron nickade och log blekt. Detta var flickan han någon vecka tidigare erbjudit sig att döda, om hon inte längre ville leva. Nu kunde han inte ens tänka tanken längre.

Tja...där avslutar jag Första Snöns historia för denna gång. Hon skämdes över vad som hänt, och ville inte återvända till sitt eget folk i Hen'aiy när hon tillfrisknat. Rp:na hade inte hjärta att tvinga henne tillbaka till hennes hem, och lät henne slå följe med dem i stället. Hon utvecklades mycket under kampanjens gång, och blev senare olyckligt förälskad i Tethorahil, som redan var gift. Nu har Tethorahil emellertid utgått ur kampanjen, och Första Snön verkar ha kommit över honom- men hon är väldigt bra på att dölja sina känslor och hålla dem inom sig tills de exploderar som en liten ångestbomb. Time will tell.

Tja...vad ville jag säga med det här, egentligen? Att Första Snön är ett enastående starkt, emotionellt, tragiskt och moraliskt utmanande uppslag, helt enkelt. Från början var det mest tänkt som ett sätt att sätta rp:nas moral på prov - hur reagerar de egentligen, när den obehagliga 'överraskningen' på festen avslöjas? Hjälper de den oskyldiga henéaflickan, eller struntar de i henne? (Om det senare inträffar, byt spelgrupp- spela inte med sådana omänskliga hjärtlösa svin). Lyckas de befria henne, och rädda henne till livet? (Hon är som sagt var rätt illa medtagen när hon först dyker upp). Och vad gör de sedan, om hon vägrar återvända hem? Stanna i Sunari bland en massa thismalver kan hon knappast. Det kan onekligen bli intressant att se vad som händer. Jag tyckte iallafall att det blev det.

Det kan också vara värt att fundera på om 'henéahataren' och hans gäng bör ställas till svars på något sätt, och om de egentligen begått något brott- vad skulle myndigheterna i Sunari ha för syn på saken? "Det var ju bara en henéa", liksom. I min kampanj går 'henéahataren' ostraffad än idag.

- Ymir, som lät Första Snön bli kysst på kinden (den ärrade) under en bröllopsfest förra spelmötet. Hon blev så glad...

Kherzam-Roghan

Veteran

Håller med silver! Man kan inte få så mycket insperation från Drakväktare...

Tirakens död...
Dvärgens bröd...

Targon

Hero
Re: Första Snön (Varning för grymhet)

Inte dumt alls, Ymir. Mycket imponerande. Funderar bara på om det kanske ändå inte är lite magstarkt för mina välartade spelare. Men man tackar ödmjukast för tipset. Har nu skrivit ut ditt inlägg och lagt det i pärmen för aktuella och angelägna rollisprojekt.

- Targon

Targon

Hero

Jag hatar Andreas Romans böcker. Köpte hela trilogin i ett svagt ögonblick, började läsa och blev förbannad på hela skiten. Funderade allvarligt på att riva sönder bokdjävlarna. Maken till sämre språkbehandling får man leta efter.

- Targon

Äntligen en likasinnad. Jag har bett killen i min spelgrupp att bränna sina exemplar gång på gång. Fan vad glad jag var att det inte varit jag själv som slösat pengar på de.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Helmgast
Asså, nån gång kan man väl få vara hjälte? Och sen spela politiskt. Men variera gärna.

// Slut.

G

Guest

Guest
Ett mörker håller på att sprida sig i en del av Sunari. Ett mörker som förvrider allt liv. Vad är det som orsakar mörkret (ond magiker, väsen, ting m.m.) och var ligger dess kärna (grotta, enormt träd, torn osv.).
RP:na får på nåt sätt ett skäl att stoppa detta mörker och något som kan skydda dem från att själva förvridas (amulett, ritual m.m.). Framför sig har de ett mörkt och bestialiskt äventyr med möjligheter till skräck, spänning, strid och allt vad SL kan tänkas vilja.

Mäster Azazel