Nekromanti Äventyr med moraliska absoluter

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Jag håller på att spelleda en dimensionshoppande kampanj av D&D. Spelarna började i Ravenloft dragna från sina olika hemdimensioner vilka inkluderar världar så som Forgotten realms, Rokugan, The old World från warhammer fantasy och ett par till. De har äventyrat runt i Ravenloft från level 1 till level 8 (så jäkligt länge enligt mina mått mätt). Ravenloft är en väldigt moralisk grå värld. Gudarna är långt borta, ondska härskar och det är svårt att göra gott utan att göra en del ont. Detta har gjort spelarkaraktärerna (och spelarna) pragmatiska och bedömande av varje situation som den kommer. Kanske är vampyren inte ond, kanske är prästen till den goda guden inte god.

Förra sessionen hittade de en av portalerna som kastar en slumpvis till en av fyra andra världar. Jag hade trott att det skulle gå fortare för dem att hitta en men jag kör sandbox och de gillade andra bitar så de höll sig från de ändå ganska liberalt utplacerade portalerna.

Så de stiger igenom och finner sig själva på Krynn, Dragonlance världen. Först jublar de! Riktigt solsken! Trollkarlar som inte är galningar! Inte monster överallt! Bönder som inte svälter ihjäl! En god lokal härskare!

Sedan börjar de hata det... Ni förstår, Dragonlance har moraliska absoluter av en styrka och tydlighet som man bara finner i en värld skapad av Mormoner. Trollkarlarna är färgkodad. Vissa raser är bara onda. Prästerna har rätt. Sorcerers är styggelser. Det är bara fakta. Ni kan fråga gudarna om ni inte tror folk.

Så vid slutet av sessionen har spelarna försökt leda ett uppror av de onda raserna i en stad. Kidnappat barn som ett politiskt maktmedel. Råkat få ett av de där barnen dödade och mördat stadsvakter i kallt blod.

För de såg förtryckta minoriteter, diskriminering av personer på grund av religion, diskriminering av personer på grund av hur de föddes (sorcerers) och en massa andra grejer de inte tyckte var ok. Samtidigt är de fullständigt ovilliga att gå med några av de onda grupperna för de är valpsparkande galningar.

Jag älskar det! :gremlaugh: De kommer göra sig själv till fiender till hela världen. Nu behöver jag bara fler moraliskt absoluta grejer som jag kan kasta mot dem så att de kan rage against the machine. Några förslag?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
1: Den urgamla sedvanerätten är alltid korrekt. Detta innebär att trälar mår dåligt om de har rätt att röra sig, att folket inte har några som hälst sexuella rättigheter, inklusive saknar rätten att värja sig mot adelns intresse för dem, samt att ickeprästerliga tolkningar av vad religionerna säger alltid kommer att orsaka schismer och lidande.

2: Fursten vet alltid vad som är bäst för landet. Om fursten vill att en invånare skall dö, bör denna invånare alltid gå frivilligt upp till offeraltaret/bödelsblocket/slakteriet, och där hålla ett kortare men hjärtevarmt tal till furstens ära och rättvisa.

3: Ghettolagar är rimliga och alla gillar dem. Folk vill få bo bland de sina. Att det innebär att alla svartblod buntas ihop i en låda under golvet, är en beklaglig men inte orimlig konsekvens, precis som det är helt rimligt att tvinga ickealver i de alviska enklaverna att bära judestjärnor för att markera sin "gäst"-status.

4: blodslinjer går till gudarna, och de gudomligas blodslinjer (vilka regeltekniskt fortfarande är sorcs precis som alla andra, möjligen autolevel 1 sorcaliner) är alltid goda, även om de inte skiljer sig i egenskaper från andra sorclinjer. Dessutom bryr sig gudarna mer om dem, och ger därför de städer och platser där de lever privilegier och rättigheter gentemot resten av universum.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Jag älskar alla de här :heart: 1:an och 3:an har jag använt lite men jag ska trycka hårdare på dem. 2:an och 4:an är underbara. Specielt som en sorcerer redan ÄR celestial bloodline och den andra inte är det :gremlaugh:
 
Top