Nekromanti Äventyr (SLP Endast)

Mouth of Sauron

Veteran
Hej jag har skrivit ett äventyr till en av mina rollspelare. Eftersom jag är nybörjar SP i Eon så vill jag gärna ha lite kritik från mer erfarna. Jag äger bara ”legender och hemligheter” och Eon III box (innan jag börjar äventyret så ska jag köpa ”Drakar”) och alla dom böckerna har jag sökt så mycket jag kan i.

Här får ni en snabb version av historian

Edarion väljer att söka efter sin försvunne broder och spåren leder till Alarinn. När han kommer dit får han ett otrevligt välkommande och följer nya spår till Colonan. Väl i Colonan blir han tillfångatagen av Sabriska styrkor som förde honom till en garnison. Han blir benådad men tvingad att gå med den Sabriska armén. Där uppfyller han sin dröm och blir en soldat som flyger på drake. Draken skjuts ner i en offensiv attack emot ett läger i Thalamur. Där får Edarion träffa den Dräparnas nya ledare, den ondskefulle General Scales. Efter en duell med honom flyr Edarion iväg i hopp om att finna sin drake. På vägen hittar han ett gömt tempel som visade sig var en hemlig plats för återsamling av drakväktare. Edarion faller rakt in ett hemligt möte med alla drakväktare i Mundana. Men ännu en gång blir han skonad och fick träffa Sulami en drakväktare som var både dotter och väktare åt Den Stora Draken i Tokon. Draken berättar om hans försvunne brors identitet, han var tillfångad tagen av General Scales. I hopp om att också få svar om sin okände fader frågade Edarion Den Stora Draken men Draken hann inte svara förrän ljudet av strid hördes. General Scales hade följt Edarion och lett sin armé till det gömda templet. ”Era horn skall bli tagna och era drakar krossade!”
Vid ett stup fäktades Scales och Edarion. Scales hugger av handen på Edarion och tvingar honom emot kanten. ”Så den här draken sa att min alviska fånge var din bror. Sa han vem din far var då?” Edarion svarar och får ett hemskt svar tillbaka. ”Edarion… Jag är din Far! Sök igenom dig, du vet att det är sant. Den ringen du bär är min (Det var det enda Edarion hade från sin fader en Dräpar ring).” Och nu om inte Edarion gör som Luke och hoppar nerför ravinen så kommer Den Stora Draken och räddar honom. Dom flög långt och stannade till slut vid ett annat gömt tempel. Inuti väntar alla drakväktarna och på en bädd ligger deras ledare Mara död. Efter en hel del diskussioner så beslutar gruppen att välja en ny ledare – nämligen Edarion själv. Han får inget annat en kejsarstaven som dom hade gömt i en lång tid.

Det jag hoppas är att Edarion (eller Niklas en utav rollspelarna) kallar sig själv för kejsare av Colonan och sedan skapar allians med Consaber och kämpar emot dräparna. Sedan hade jag planerat att den som egentligen styr över General Scales är L'maes (en av Xinus fem manifestationer) vilket leder vidare med krig emot Thalamur och då står Edarions plats i tronen på spel. Detta kan skapa en liten start i det kommande mörkret.

Vad tycks? Känn er fria att kopiera om ni vill och modifiera historian kanske och använda. :gremlaugh:

Enshadi

Warrior
Re: Äventyr (SP Endast)

Låter som du använde drakväktarlegenden. ifall du är intresserad av den kan du allti även läsa drakväktartrilogin av Andreas Roman. Den behandlar den nya ledaren och allt. Fast det blir nog ite mycket utrymme för eget tyckande då. Böckerna är ganska slutgiltiga i frågan om vem som är den nya ledaren osv. Jag har läst dem och tycker att den första boken är den bästa. den är mer jordnära och t om lite sorglig på sina ställen.

Tänk på att alla drakväktare har levat i omkring 8 000 år. De är därför väldigt dystra gestalter pågrund av deras långa livslängd. Drakar boken rekomenderas. L&H tar inte upp vidare mycket. Är Edarion inte en drakväktare låter det konstigt att han väljs till ledare. Det står mer om detta i Drakar. Men det är givetvis du som bestämmer i egenskap av SL.

Fakta om Colonan staten finns i geographica mundana vilket är ett måste ifall du ska blanda in så många länder. Consaber är en bok att fundera på ifall äventyret ska till stor del utspelas i detta land. Sedan finns det en hel del användbara ytterligare böcker. Ifall du överväger att förflytta äventyret till havet är Sjöfarare och Pirater en mycket bra bok. Innehåller mkt regler och fakta angående sjöfarten och ger verkligen färg på Mundanas hav. Ifall adliga ska bli inblandade är Riddaren en bra bok oxå.

Thalamurkonflikten är något även jag är mkt intresserad av. Men just nu avvaktar jag tills Thalamur och krigsherren kommit. Men det går givetvis att spela ett krig en då men Geographica Mundana kan rekomenderas ännu en gång för att du ska veta mer om länderna.

Mouth of Sauron

Veteran
Det verkar som jag behöver lite böcker i såna fall :gremshocked:
Jag funderar på att Edarion istället bara får kejsarstaven (uttryck gärna era tankar om det) äventyret är också på land, däremot vet jag inte om den stora draken, några tips?

Tack Enshadi

Några andra med tankar`?

Bunny

Crazy like a fool
Det första jag måste fråga är hur pass mycket av din historia är redan igenomspelad? Den verkar följe en väldigt påtaglig röd story-linje fram till - "Och nu om inte Edarion gör som Luke och hoppar nerför ravinen så kommer Den Stora Draken och räddar honom" - där ställs plötsligt Nicklas inför ett val, om än ett begränsat sådant. Kan man utgå från att det är ungefär till duellen med General Scales du har spelat då?

Den andra frågan jag har är om du bara spelleder en spelare, Nicklas, eller hur många fler spelare du har i ditt gäng? Vet jag dessa två grejer är det mycket enklare att hjälpa dig med resten. :gremsmile:

Carnin

Veteran
Jag tycker att ditt äventyr låter mer som en berättelse än ett äventyr, och undrar precis som Bearnie hur långt ni redan har kommit. Vidare så undrar jag varför Edarion blir/blev tillfångatagen av sabriska soldater. Vad var anledningen till detta?

Vidare, om jag förstått det hela rätt så träffar Edarion drakväktarna och lyckas undgå att komma i konflikt med dessa. Utan att han vet det har han lockat dit Dräparna, drakväktarnas största fiender, och slåss i en episk slutstrid mot deras ledare, blir av med handen och får reda på att ledaren är hans far. Hela den här scenen känns rå rippad från Star Wars.

Efter striden så flyr han på Draken till ett annat tempel där han (efter att ha lockat dit alla Dräparna) utses till deras ledare och tilldelas en av de genom tiderna mest berömda föremålen (för att inte säga mäktigaste).

Jag skulle nog säga att jag inte finner slutet vidare troligt.
Jag skulle gissa att du, rätta mig om jag har fel, fick lite inspiration till det här äventyret av Star Wars filmerna? Om du fick det undrar jag hur det kan komma sig att just samma sak händer i slutstriden, att han blir av med handen menar jag? Om nu inte Scales är dum nog att måtta på handen bara för att ge det hela en mer Star Wars liknande stämmning.

Nu vet jag att jag har låtit väldigt kritisk och dräpande, men jag tycker om att vara uppriktig. Jag tycker att det är ett väldigt bra äventyr, förutom de saker som jag pekat ut, och med lite finslipning tror jag att det kommer att bli ett storslaget äventyr! :gremlaugh:

/Carnin - där kritik möter beröm

Mouth of Sauron

Veteran
Carnin, jag uppskattar om du är kritisk :gremlaugh:. Jag är inte en mästerförfattare och vill gärna att folk lägger sin poäng. Det jag har skrivit är en snabbhistoria av vad som SKA hända så på sätt är det en berättelse.

Anledningen till att Edarion blir tillfångatagen är pågrund av att man misstänker en massa saker. Är han en spion, sabotör, lönnmördare eller krigare åt fienden? Nej jag tror inte Edarion får sin hand avhuggen. Och jag tycker att det var väldigt passande att Scales var hans fader, däremot inte på Star Wars sätt (det var mest för att krydda lite). Historian har än så länge inte använts, jag hoppades på att folk skulle ge lite kritik först och märka fel jag har gjort.

Däremot så finns det några saker jag funderar på: Jag är osäker på den stora stora draken från Tokon ska vara med. :gremsuck: Sen så ångrar jag direkt att jag skrev att Edarion blev ledare (med tanke på att han inte är drakväktare). :gremblush:

Carnin

Veteran
Jag vet inte om du har drakboken, men om du inte har den rekomenderar jag starkt att du köper den innan du drar igång det här äventyret. Jag har inte boken här nu, men om jag inte minns fel så är Den Stora Draken inte en verklig drake utan en gud. Jag rekomenderar istället att du använder någon passande drake från förteckningen över kända drakar i Drakboken.

Vidare tycker jag att ditt äventyr börjar arta sig riktigt väl, det är inte alla som kan ta kritik och jag är väldigt glad för att du kan det :gremlaugh:.

/Carnin - föredrar riktiga drakar som man kan se.