Nekromanti Äventyr som blandar känslan av Buffy och Cthulu?

ArmyAntSEC

Veteran
Hej.
Jag är lite sugen på att spela en minikampanj men skulle verkligen inte vilja skriva allt själv och undrar om någon har förslag på några scenarier som jag kan anpassa.

Min vision är ett gäng vuxna vanliga människor som får veta att övernaturligt fuffens är på gång. Jag tänker mig att dessa vanliga människor ganska snart kommer i kontakt med både föremål och kunskap som gör att de kan erbjuda verkligt motstånd mot detta övernaturliga. Jag ser framför mig läsande av gamla böcker i bibliotek och hittande av magiska föremål och vapen i källare, väldigt inspirerat av Buffy. Men jag tänker mig också det lite mörkare och djupare sidan som Buffy har och som jag tänker mig att Cthulu-systemet kan bidra med.

Som småbarnsförälder så kan jag inte lägga för mycket speltid på detta, så därför letar jag efter något som har totalt mellan 10-20h speltid. Så ingen fullvärdig kampanj utan ett eller flera äventyr som jag kan sy ihop och/eller expandera.

Har någon hört något som kan passa som inspiration, eller som tom går att ta rakt av?

//DA

RasmusL

Champion
Klassisk BRP-CoC är ju extremt random och dödligt på ett sätt som gör det problematiskt att ha action som fokus (Eksem har skrivit en bra tråd om hur BRPs nackdelar blir till CoCs fördelar, någon kanske har en länk?).

Kanske spela just Buffy-lireti unisystem? Jag har inte spelat men hört ok saker om det, någon kanske kan fylla i?

2097

deleta mitt konto tack
Om du är OK med engelska tycker jag Silent Legions har ett jättebra kampanjupplägg. Strunta i "Cults"-kapitlet för där har du en rejäl time sink. Resten av spelet är dock gjort för att snabbt skapa väldigt creepy äventyr.

RasmusL

Champion
Om du har stenkoll på nWoD så skulle det nog kunna funka som bas (sno lite mage, lite hunter, kanske lite slasher och släng in i CoC-mythoset) även om rätt klunky.

För scenarion hade jag nog tagit klassiska CoC-scenarion, länkat dem med ledtrådar och låtit dem leda fram till en slutuppgörelse med en återkommande fiende. Kanske börja med Edge of Darkness, leda fram till the Sanatorium och avsluta med Australien-delen av Complete Masks of Nyarlathotep :)

2097

deleta mitt konto tack
Hej vänta lite jag kom just ihåg att story-spel är en grej. Kanske Monster of the Week är spelet för dig?

Det första story game jag nånsin läste var faktiskt ett fan-made Buffy the Vampire Slayer-spel (av pseudonymen Enantiodromia), detta var när jag inte hade hört talas om Forge vare sig innan eller ett bra tag efter så jag blev rätt golvad över hur coolt det var. (Eller så var det Pantheon, De Profundis, Munchausen och Power Kill, dom kom i samma veva.)

Jocke

Man med skägg
Kolla in nått av cortex plus spelen, tex det gammla buffy-rollspelet, det har bra regler för tv-serie aktigt rollspelande.

ArmyAntSEC

Veteran
Hej. Tack för råd. Monster of the Week låter ju verkligen charmigt, Silent Legion verkar vara det jag egentligen borde använda, och jag har en kopia av Buffy-regelboken hemma. Men så fort jag läser så känner jag att jag inte orkar sätta mig och mina spelare in i ett nytt system. Så jag kommer nog hålla mig till CoC eller Scion (Som är de White-Wolf-relger som jag tycker bäst om).

Så frågan är hur det är med äventyr. Ni har gett mig en hel del råd, men det mesta verkar komma från böcker som är ganska dyra och jag då måste beställa och sedan kanske kommer på inte als är vad jag letar efter.

Det finns inga bra äventyr som publicerats fritt som kan passa som ni vet om?

RasmusL

Champion
Jag ska ärligt säga att jag hade lite svårt för MotW även om det har en del fina idéer. Det var så väldigt AW:igt och action-strömlinjeformat vilket ju iofs kan vara kul men kändes lite förutsägbart. Bara spelat en gång iofs så kanske växer med tiden.

RasmusL

Champion
ArmyAntSEC;n234033 said:
Hej. Tack för råd. Monster of the Week låter ju verkligen charmigt, Silent Legion verkar vara det jag egentligen borde använda, och jag har en kopia av Buffy-regelboken hemma. Men så fort jag läser så känner jag att jag inte orkar sätta mig och mina spelare in i ett nytt system. Så jag kommer nog hålla mig till CoC eller Scion (Som är de White-Wolf-relger som jag tycker bäst om).

Så frågan är hur det är med äventyr. Ni har gett mig en hel del råd, men det mesta verkar komma från böcker som är ganska dyra och jag då måste beställa och sedan kanske kommer på inte als är vad jag letar efter.

Det finns inga bra äventyr som publicerats fritt som kan passa som ni vet om?
Du råkar inte befinna dig i stockholmstrakten? kan få låna mina coc-grejor om du vill.

ArmyAntSEC

Veteran
Tack återigen för alla tips. Det blev mycket bakgrundsläsning som gav bra inspiration. I slutändan så insåg jag att min vision var så specifik att jag skriver det mesta själv, och använder ett av de färdiga äventyren i Laundry som finale.

Systemmässigt så funderar jag nu faktiskt på att svära i kyrkan och göra Storyteller från White Wolf. Jag inser mer och mer att alla tärningssystem är samma och det mest handlar om att hitta ett man kan bra. Sedan byter jag ut Willpower mot Sanity och så är saken biff.

God45

#PrayersForBahakan
ArmyAntSEC;n244442 said:
Jag inser mer och mer att alla tärningssystem är samma och det mest handlar om att hitta ett man kan bra.
Nej! Inte sant! Och att du kommer från Storyteller av alla system när du säger det gör det hela värre. Om du tror det här har du inte nog insikt i regelsystem och hur de fungerar/vad de gör. Jag vet att det här inte är huvudgrejen med tråden men det här får inte stå oemotsagt.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är ju indiefjant, så ta mitt perspektiv med en nypa salt, men jag är beredd att hålla med om att tärningssystemet spelar mindre roll när man snackar traditionella system. Om du spelar ett system med färdigheter, stridsrundor, skadesystem och "slå för att se om du lyckas" så är det inte jättestor skillnad, tycker jag. Om du däremot börjar gå ifrån detta till tärningslösa spel, OSR, PBTA, spelledarlösa spel, spel som Don't Rest Your Head där konfliktsystemet påverkas av och driver narrativet, och så vidare, ja då är det en annan sak. Men jag har svårt att se några större skillnader mellan typ Storyteller och BRP.

Men, som sagt, jag tycker ju att sådana spel är rätt tråkiga, så jag är öppen för att det finns skillnader som är viktiga för de insatta. :)