Nekromanti Äventyr till Codex sökes!

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Codex söker efter välskrivna, korta men underhållande äventyr för Eon och Neotech. Även andra spelsystem är intressanta, tex Drakar & Demoner, nya Dungeons & Dragons, Western, Vampire, mfl.

Äventyret bör vara mellan 20.000 till 35.000 tecken långt, och gärna med välritade kartor (eller åtminstone tydliga skisser). Vidare måste texten vara välskriven med god svenska. Låt gärna texten läsas av andra personer innan du skickar in den till oss.

Som belöning kommer Codex att ge skaparen till varje publicerat äventyr ett gratis rollspel och naturligtvis äran!

E-posta ditt klara äventyr till ola@icodex.nu. Bilder bör vara komprimerade och hållas små. Tester bör vara i Word format, eller åtminstone som ren text. Obs! Formatera inte texten på något sätt, använd dig av ett typsnitt och försök inte göra någon layout (det kommer ändå att ändras).



Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Det är möjligt att jag kommer skriva ett kort westernäventyr eller kanske ett kort Gondicaäventyr och självklart med snygga kartor! Men jag vet inte när det blir. Man måste ha en bra idé för att det ska gå... och så tiden... Kanske till jul... Är ni intresserade av äventyrsförslag och intrigidéer?
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Du är välkommen att skriva antingen Western eller Gondica äventyr till Codex. Blir det bra och om vi har möjlighet att publicera det, då gör vi det.

Vi är även intresserade av äventyrsförslag och intriger, men de måste vara välskrivna, även om de är korta.


Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Håller på att skriva en liten kampanj matrial som kanske skulle vara av intresse.

Sen funderar jag på att skriva ner ..Bröllopet på gråstenslott..
Det äventyret var och ÄR klart unikt och var uppskattad av alla spelare..
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
En kampanj låter lite för långt att ha i Codex, och jag är egentligen emot att stycka upp äventyr på flera nummer.

Eller är det fler som vill ha långa kampanjer som sträcker sig över flera nummer?

"Bröllop på Gråstensslott" Vilket system är det? Har du det färdigskrivet, speltestat, rättat och korrekturläst – så skicka in det :)


Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Och angånde Kampanj matrialet så skulle det lämpa sig Utmärkt till att dela upp i flera Codex nummer helt klart.

Bröllopet är Eon och i Consaber och det mesta spelarna får göra är att 1 ha skoj 2 hitta ledtrådar 4 försöka att inte trassa in sig i ledtrådarna vilket lätt kan göras..
Det är färdigskrivet men måste skrivas om förbättras och rättas vilket är något jag gör just nu. Sen ska jag hitta någon som kan hjälpa mig att korrekturläsa *suck* stavning och jag funkar ibland mindre bra.
Och speltestat är det redan *ler* Spelarna 4 av 5 ansåg att det var det bästa som jag hade varit spelledare i..
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Jag har några saker som är viktiga att tänka på. Till trots att Ola sa att bilder som skickas in ska vara komprimerade måste jag avråda detta. Visst, skicka en komprimerad förstahandsvisning, det är ju ingen idé att skicka stora filer om äventyret ändock inte blir publicerat.

Så här ska bilder vara:
300 dpi för färg- och gråskalebilder
600 dpi för streckoriginal

Formatet ska vara Tiff eller Eps, LZW kompression får användas.


Layout och Design, Codex
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Spelarna 4 av 5 ansåg att det var det bästa som jag hade varit spelledare i..

vilket egentligen inte säger ett dyft om äventyret för oss... :o)
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
För ett tag sedan improviserade jag fram ett äventyr baserat på Kafkas bok Processen. Jag lät det utspelades i Daval, jargiska Kejsardömet (Eon, alltså). De som spelade det var minst sagt nöjda och föreslog att jag skulle skriva ned det. Kan ett sådant äventyr vara intressant för Codex?

/Calle
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Aaaa tja jag vet inte om jag är bra eller inte som spelledare MEN jag har varit spelledare för samma grupp nu sen 90 talet och jag vet att många av spelarna tycker att jag är bättre än en del av de spelledare de har haft själv anser jag att en av spelarna är bättre spelledare än vad jag är *hmm* och tja ärligt talat jag träffat på bättre spelledare och sämre spelledare än vad jag anser att jag är..
MEN mitt Ego kan ibland vara otroligt stort och hade man kunnat ge musklerna extra styrka genom att kopla in en Ego boster så hade jag nog kunnat lyfte några berg och springa i cirka 5000 km/h..
/images/icons/cool.gif
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Det låter som ett lysande koncept. Jag gillar de litterära kopplingarna man kan göra. Du kanske till och med kan citera ur Kafka lite här och var.

Jag vill se ett klart äventyr :)




Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Rikard har naturligtvis rätt.

Börja med att skicka usla lågupplösta OCH komprimerade bilder. Annars får jag stopp i e-postlådan :)

Om (när) äventyret är klart och accepterat så behöver vi de riktiga bilderna.




Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Egon i all ära men om du vill ha en utomståendes syn på äventyret så skicka det till mig när det är färdigt så ska jag ge dig mina åsikter och passa på att korrekturläsa det åt dig också. Titeln på äventyret i sig låter spännande eftersom det hintar åt att inte vara en massa strid.

Warduke--> RealWarduke@hotmail.com
 

G-man

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
1
Location
Umeå
Alltså, om man inte har några bilder då, är det ett krav för att publiceras eller har Codex någon möjlighet att ordna sådana om man nu råkar sakna möjlighet att fixa dem själva? Eller blir det ett icke-illustrerat äventyr då?
Sedan undrar jag om Codex-redaktionen också är intresserade av andra artiklar än bara äventyr, typ bakgrundsmiljöer, stämningsbeskrivningar, debattinlägg o.s.v.
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Självklart så ordnar vi fram bilder. Och bilderna måste ju vara bra, precis som äventyret.

Vi är intresserade av annat typ av material. Det jag efterlyser annars är folk med journalistisk bakgrund, som kan hjälpa till med helt andra typer av artiklar. Det kan vara allt från historiska artiklar, till psykologi, resor, osv...

Skicka gärna in debattinlägg eller insändare.

Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

<A HREF="http://www.icodex.nu" target="_new">http://www.icodex.nu</A> ola@icodex.nu
 
Top