Exempelrollpersoner
Här finns två exempelrollpersoner, som man kan använda, om man inte ids göra egna.
Mysigt, vaaa?
Tänk på att äventyret egentligen är ett soloäventyr, med bara en spelare och en spelledare, men det går säkert baka in flera. Som den här gruppen, tillexempel. Figurerna går att använda enskilt eller tillsammans med valfritt antal andra.
Carlton Vanguard
En riktig charmknutte som har kastats ut ur höghusen för att ha vänsterprasslat med de flesta där. Han saknar rang och klass, och har börjat vänja sig vid det. Han bor på sjabbiga ställen, lite här och var, och gillar att vandra runt. Helt ärligt har han börjat tröttna på det tomma flörtandet, och känner att det hans själ behöver är lite äventyr, kanske med en gnutta amor.
Hand 1K, 1R, 3H, 1S
Kvickhet 3 av ovan
Tål stryk 10
Tål blod 5 (svimmar vid 2)
Tål sjuk 10
Tål full 1
Sociala Åkommor Rykte +1
Arthur Flains Damskola
Essä Hjärter
Delförmågor Lura till sig arv från gamla damer, Lura till sig humty dumpty från damer i största allmänhet, Kama Sutra
Tillvägagångssätt Tala med en dam i valfri storlek, spela ett hjärterkort för att lära känna henne; För varje hjärterkort blir kontakten intimare, och höjer dina dampoäng med ett. Svårigheten blir också svårare, 3 för ytlig kontakt, och sedan +1 för varje nästa steg. Att tala till sig ett arv går bara om du spelar ett hjärter dam, likaså att få henne i säng innan giftermålet.
Rådjursögon
Essä Hjärter
Delförmågor Övertyga folk att göra saker, Förtjäna folks medlidande
Tillvägagångssätt Stirra på någon med rådjursögon kräver ett motsatt utspel där den som spelar högst vinner (om inte motståndaren har en proper förmåga måste han som vanligt spela högsta eller lägsta kortet inom valfri färg). Om du vinner kan du dels övertyga någon om något, eller få dem att känna medlidande med dig (Kontrollerad +2). Om du förlorar blir motståndaren resistant (om det är en RP får han betala ett utvecklingspoäng*), och det motsatta utspelet räknas som en tränad handling (då motståndaren är tränad).
Bordskick
Essä Hjärter
Delförmågor Äta snyggt, känna till diverse ritualer för artigt bordskick
Tillvägagångssätt Om man äter någonstans där man inte känner till ritualerna eller om man äter bland fint folk och helt enkelt inte vet hur man äter snyggt, måste man spela mot 5-8 (beror på hur stränga ritualerna är) och lyckas för att överhuvudtaget bli accepterad. Misslyckas man blir folk lite sura på en, och rykte höjs med ett (om man vill kan man ha en övrig åkomma som heter "dåligt rykte" eller "känd för dåligt bordskick" eller något). Har du den här förmågan, däremot, vet du alltid precis hur du ska äta och är alltid accepterad.
Fejkade tårar
Essä Hjärter
Delförmågor Böla, snyfta, snörvla, hulka
Tillvägagångssätt Du kan alltid klämma fram fejktårar. Detta vinner ofta folks medlidande, och de får Kontrollerad +1.
Automatiserat självförsvar [strid]
Delförmågor Klubba till folk
Tillvägagångssätt Om du blir slagen måste du spela otränat mot 5 i Hjärter. Förlorar du, klipper du till den som anföll dig med Stryk +2.
Liza Blackbird
Liza rymde från ett barnhem i tidig ålder och har klarat sig bra ensam sedan dess. Hon tigger ibland, men för det mesta gör hon inbrott och snor saker. Hon har också märkt fördelen i att charma gamla gubbar för att tjäna sina pengar. Hon har aldrig riktigt fattat det där med moral: hon tvekar aldrig att göra något som tjänar hennes syften.
Hand 2K, 1R, 2H, 1S
Kvickhet samtliga ovan
Tål Stryk 10
Tål Blod 5 (svimmar vid efter 2)
Tål Sjuk 10
Tål Full 1
Sociala Åkommor Inga
Skuggrörelser
Essä Klöver
Delförmågor Smyga, gömma sig, springa ljudlöst, bli ett med skuggor, stå ut med stanker (som när man gömmer sig i en kloak eller ett dike)
Tillvägagångssätt Närhelst du försöker använda dig av en delförmåga ovan, spela klöver mot en aktuell svårighet. Effekten blir hur bra gömd du är/hur ljudlös du är. På 0-2 märker ingen ingenting, på 3+ fattar folk misstankar och svårigheten ökar troligtvis. Att stå ut med en stank beror också på hur ihärdig stanken är, någonstans runt 4-6 borde funka.
Blottning
Essä Hjärter
Delförmågor Blotta diverse kroppsdeler, sensuella rörelser
Tillvägagångssätt Blottning kan vara en av de effektivaste sätten att snärja någons uppmärksamhet, bara det att det räknas som ofredande. En blottning kan vara en subtil grej eller något riktigt vulgärt, det brukar inte riktigt spela någon roll. Om man dessutom tillför sensuella rörelser blir olydnad definitivt svårare. Ett motsatt utspel krävs, där en vinst från din sida ger offret Kontrollerad +3 (Kontrollerad +4 om det gäller sensuella rörelser också). Offret kan anpassa sig*.
Amoröst tal
Essä Spader
Delförmågor Viska snuskiga ord på diverse språk, viska upphetsande ord på diverse språk
Tillvägagångssätt När du viskar någonting i en annan persons öra blir denne troligtvis extatisk. Viskar du på paengska [spanska] gäller Kontroll +1, viskar du på freaniska [franska] gäller Kontroll +2
. Om du däremot viskar på tyska eller latin måste du lyckas med ett motsatt utspel för att få effekten Kontroll +1
.
Bössans skallgång
Essä Hjärter
Delförmågor Tigga, be, böna, underkasta sig
Tillvägagångssätt Du kan tigga pengar, helt enkelt genom att krypa i smutsen. Det kräver ett motsatt utspel för hjärter. Om du vinner beror penningabeloppet på effekten. Effekt 0 ger 50 penningar, effekt 1-2 ger 10 penningar och effekt 3+ ger 5 penningar.
Ljudlös slakt [STRID]
Delförmågor Döda ljudlöst med stilett
Tillvägagångsätt Du kan döda ljudlöst och enkelt med stilett. Offren för dina anfall hinner aldrig säga ett ord, dessutom får dina anfall Stryk +2 och Blod -2.
Förslag på länken, den första personen: Thaengell
Thaengell är ledaren för ett tjuvgille i stan, han har rätt många kontakter, och en av dessa är Carlton Finax. Alla rollpersoner får slutligen en anledning att ta sig dit, och där ger han dem ett uppdrag (de är i behov av pengar, och kan inte tacka nej) att föra ett föremål till ett hus (detta är Horace' hus). Han påvisar hur viktigt för deras liv det är att föremålet kommer fram. Hans egentliga plan är naturligtvis att de ska gå dit, bli insläppta av "nananana" Carlton, sedan bli utjagade och tappa föremålet. Sedan måste de återvända, men eftersom ingen släpper in dem, och de redan är på botten av samhället, måste de bryta sig in. Därmed kan de hjälpa Carlton ut (han snor saker för Thaengells tjuvgille) i tid han har snott riktigt mycket.
Lite förtydliganden och nystadganden:
Otränad?
På vissa ställen i texten står det om "otränade" handlingar och utspel. Dessa är olika saker. En
otränad handling är en handling som helt enkelt inte kräver någon träning. Man kan alltid utföra den, med vilken färg som helst, och vilka kort man vill, även om man inte har någon förmåga.
Otränade utspel är en annan sak. Det betyder att man
är otränad när man utför dem, dvs har ingen förmåga. Detta betyder att man måste spela det högsta eller det lägsta av vilken färg man än spelar (om det dessutom är av fel färg måste man spela det
lägsta, därmed basta).
Essälösa utspel inträffar när man har förmågan, men spelar i fel essä. Då måste man spela det högsta eller det lägsta kortet på hand i den aktuella färgen.
Kontrollerad?
Ibland står det att man får olika grader av "Kontrollerad" i texten. Detta betyder att man tvingas göra saker bortom sin vilja. För att bryta mot en order måste den kontrollerade göra ett
otränat utspel i hjärter mot antal poäng kontrollerad. Lyckas han får han göra som han vill. Effekt 0 tar bort alla poäng Kontrollerad, och Effekt 1-2 tar bort ett poäng.
Anpassa?
*Om någon (SLP eller RP) lyckas med ett otränat utspel och lär sig hur det går till, kan denne betala 1 utvecklingspoäng (som RP får man 5 per spelomgång) för att bli tränad i det (SLPs behöver inte betala något).
Sådärja, nu har jag förvirrat ytterligare!
Rising skulle vara stolt