Nekromanti Äventyr till ny Saga-bok sökes!

Arfert

Facit
SF-bokhandeln hörde av sig till mig häromdan, och de efterslyste en bok till Saga med kampanjmaterial och framför allt äventyr...

Andy håller på och färdigställer en beskrivning av landet Calanor (plus ett äventyr), norr om Drachmore-bergen, och den kommer att hamna i boken.

MEN:

Vi behöver mer för att göra en extra intressant bok! Känner du att du vill prova att skriva ett äventyr till Saga så hör av dig! Äventyren behöver inte nödvändigtvis utspelas i Calanor, utan varsomhelst, i Albion eller någon annanstans i Arcaria.

Tyvärr kan jag inte betala mer än jag kan betala mig själv, dvs nada.

Boken kommer tryckas digitalt, troligen på Publit.

Arfert

Facit
Sagas värld är ju inte bara Albion, utan hela Arcaria:

..så man kan tänka sig många olika typer av äventyr i andra länder än på ön Albion ja.

Jo jag känner till det, men med tanke på att Andy arbetar på Klanerna i Calanor så antar jag att det skall ges ut som en kampanjmodul?
Så min fråga var kanske otydlig. Skulle du vilja se att någon annan utformar lämplig del av Arcaria mer i detalj?

Arfert

Facit
Ja, det vore ytterst trevligt och hjälpsamt!

Nåt speciellt land du är intresserad av?

tull

Hero
Oj vad roligt! Jag har en massa äventyrsidéer. Men. Är det något speciellt upplägg du vill att man arbetar efter? Hur "stort" äventyr och så?

Samt deadline?

Arfert

Facit
Alla typer av äventyr är välkomna, både korta och långa. Kan även tänka mig ett gäng superkorta äventyrsuppslag. Så det blir en bra mix av äventyr i boken. Det viktigaste är att de är bra (naturligtvis), och känns rätt i världen. Det senare kan ju jag hjälpa till med under skrivandets gång.

När jag kör själv blir det ofta mysterieäventyr, med inslag av äventyrande och en del övernaturligheter. Men Saga lämpar ju sig till olika stilar, så kör på det du känner dig mest bekväm med.

Det går bra att skicka ett meddelande till mig med äventyrsidéer, så kan jag komma med input innan skrivandet kommer igång på allvar.

Och det är inte speciellt brådis, närmsta månaderna nånstans blir det dags att börja layouta på allvar. Och man kan ju alltid lägga in saker i sista stund, om det är bra. Dessutom vet jag av erfarenhet att illustrerandet tar en jävla tid.

Arfert said:
Ja, det vore ytterst trevligt och hjälpsamt!

Nåt speciellt land du är intresserad av?
Skjalgland och Hamar är ju klart intressanta. Dels pågrund av deras geografiska lokation, samt vad jag förstått väldigt nordiskt influerat?

Rickard

Urverk speldesign
Arfert said:
Kan även tänka mig ett gäng superkorta äventyrsuppslag
Jag funderade på ett gäng tankekartor med förklarande text. Typ först en fem sidors förklaring över hur tankekartor fungerar och sedan en sida per tankekarta som beskriver vad som har hänt och förloppet i scenariot om ingenting inträffar. Rejäl intrigerande och om man vill ha ännu mer komplext kan man kombinera tankekartorna. Fast jag vågar inte lova någonting. Problemet är att jag inte har så koll på vilka fraktioner det finns i världen.

/Han som har lånat ut boken

Arfert

Facit
De självklara är de olika kungadömena, olika baroner med flera adelsmän i de olika länderna, kyrkans alla ordnar... sen finns det handelshus, och mer eller mindre hemliga sammanslutningar av magiker. Och de religiösa sammanslutningar som vill förgöra allt magiskt.

Sen har vi alver, dvärgar, norog... och diverse onda trollkarls/demonfurstar i fjärran riken.

Men kommer du på nåt coolt du vill införa så skicka ett PM...

Arfert

Facit
ja, de är typ nordiska riken, mellan civilisationen och de okända vildmarkerna.

...tänk vikingariken som kommit lite längre, som om danmark/norge utvecklats in i medeltiden utan att kristnas. De är fortfarande "hedningar", men nu har deras präster börjat skriva ner sina berättelser och bli en mer organiserad religion. Man har ena foten i vikingatid, den andra i medeltid. Lite som The Iron Islands i Westeros (om du läst Song of Ice and Fire-böckerna.

Mycket ser ut som i gamla tider, men det finns även en del borgar och befästningsverk. Man har även börjat med kavalleri för att inte hamna på efterkälken, men de flesta föredrar fortfarande att strida till fots med sköld, yxa och svärd.

Bortom länderna börjar en vild ödemark, med allsköns troll och annat otrevligt.

Ja då är min uppfattning om "länderna" i fråga i rätt riktning, vilket är bra! :gremsmile:

Jag ger mig mer än gärna i kast med detta men jag behöver nog ha lite mer att gå på samt riktlinjer för varthän du vill att det skall gå resp inte gå.

Jag har ju ett djupodlat intresse i just vikingatiden och hedniska folkslag i stort så detta kan bli riktigt skoj!

Arfert

Facit
Som sagt, skicka ett PM med ungefär hur du tänker dig så kan jag komma med feedback. Du har Saga-grundboken utgår jag ifrån?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
...tänk vikingariken som kommit lite längre, som om danmark/norge utvecklats in i medeltiden utan att kristnas. De är fortfarande "hedningar", men nu har deras präster börjat skriva ner sina berättelser och bli en mer organiserad religion.
Jag tänkte på det där med skrift nån dag, särskilt på det där med hur runskrift hängde kvar hos svensk allmoge väldigt länge.

Vips inbillar jag mig att runskrift lever kvar i östra Albion (Tumbria & Highstone) som en del av arvet efter nordmännen. Det skulle kunna innebära att det fanns en gammal tradition av det sedan innan, och att man nu importerat det »nya« alfabetet och dessa större möjligheter även till Hamar och Skjagland.

Arfert

Facit
DeBracy said:
Arfert said:
...tänk vikingariken som kommit lite längre, som om danmark/norge utvecklats in i medeltiden utan att kristnas. De är fortfarande "hedningar", men nu har deras präster börjat skriva ner sina berättelser och bli en mer organiserad religion.
Jag tänkte på det där med skrift nån dag, särskilt på det där med hur runskrift hängde kvar hos svensk allmoge väldigt länge.

Vips inbillar jag mig att runskrift lever kvar i östra Albion (Tumbria & Highstone) som en del av arvet efter nordmännen. Det skulle kunna innebära att det fanns en gammal tradition av det sedan innan, och att man nu importerat det »nya« alfabetet och dessa större möjligheter även till Hamar och Skjagland.
Ja. det låter som en rimlig sak, det...

vitelpolonia007

Veteran
Eftersom Arfert låter deltagare (min tävling) skriva äventyr till hans värld. Så hjälper jag honom med detta.

Ersättning för Saga äventyr som godkännes av Arfert.
Han säger vad han vill ha och jag betalar rimlig ersättning för äventyret. Rättigheterna till äventyret faller på Arfert.

Lycka till :gremsmile:

Arfert

Facit
vitelpolonia007 said:
Eftersom Arfert låter deltagare (min tävling) skriva äventyr till hans värld. Så hjälper jag honom med detta.

Ersättning för Saga äventyr som godkännes av Arfert.
Han säger vad han vill ha och jag betalar rimlig ersättning för äventyret. Rättigheterna till äventyret faller på Arfert.

Lycka till :gremsmile:

LÄNK till tråd på Sveroks forum om det här.