Jag ska skriva ett äventyr för en (1!) spelare. Spelaren är nybörjare (aldrig spelat rollspel förr), och jag undrar därför lite hur jag ska utforma äventyret för att personen i fråga inte ska tycka det är tråkigt? Hon vill nog inte ha så mycket ROLLspelandes utan snarare lösandes av problem. Samtidigt vill jag inte att hon ska slängas in i Mundanas komplicerade värld alltför snart.
När det gäller rollpersonen har vi kommit ungefär så här långt:
En kvinnlig Sanari-alv, bosatt i Ashariens huvudstad Camard. Hon har åtta syskon, tre brödrar och fem systrar. Deras åldrar skiftar mellan 19-29 (skenbar) och själv är hon yngst med 18 år. Hennes föräldrar är döda, men när de väl levde var de högt aktade ritualmagikers som mestadels sysslade med fototropi.
Karaktären är själv magiker, dock en besvärjare. Vilken magi hon ska syssla med vet vi inte än (har inte kommit så långt), men antagligen lär det blir fototropi.
Nu är frågan hur jag ska utforma mitt äventyr?
Ska jag ha medhjälpare? Ska hon vara ensam? Vilken stämning ska det vara? Ska jag utnyttja hennes kontakter (en ordensriddare och en spejare) eller kanske något av alla hennes åtta syskon?
Hade en liten idé på att en av hennes syskon skulle ge henne en karta hennes far hade lämnat efter sig. Vet dock inte var kartan ska leda, men är sugen på att ha den nere i en grotta. Funkar denna idén tror ni och hur kan jag utveckla den?
När det gäller rollpersonen har vi kommit ungefär så här långt:
En kvinnlig Sanari-alv, bosatt i Ashariens huvudstad Camard. Hon har åtta syskon, tre brödrar och fem systrar. Deras åldrar skiftar mellan 19-29 (skenbar) och själv är hon yngst med 18 år. Hennes föräldrar är döda, men när de väl levde var de högt aktade ritualmagikers som mestadels sysslade med fototropi.
Karaktären är själv magiker, dock en besvärjare. Vilken magi hon ska syssla med vet vi inte än (har inte kommit så långt), men antagligen lär det blir fototropi.
Nu är frågan hur jag ska utforma mitt äventyr?
Ska jag ha medhjälpare? Ska hon vara ensam? Vilken stämning ska det vara? Ska jag utnyttja hennes kontakter (en ordensriddare och en spejare) eller kanske något av alla hennes åtta syskon?
Hade en liten idé på att en av hennes syskon skulle ge henne en karta hennes far hade lämnat efter sig. Vet dock inte var kartan ska leda, men är sugen på att ha den nere i en grotta. Funkar denna idén tror ni och hur kan jag utveckla den?