Nekromanti Äventyr till onda rollpersoner?

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Jag har ett litet problem, det är nämligen så att jag är spelledare i vår rollspelsgrupp och nu har rollpersonerna fått för sig att dom ska spela onda (eller nåt åt de hållet) vilket är en rätt kul ide men ställer till det för mig som spelledare.
Finns det nåt bra äventyr till onda Rps, eller har ni något tips om något som man kan göra om lite?

He raged at the world, at his family, at his life
but mostly he just raged...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,248
Location
Helsingborg
Definiera "onda" [NT]

Onda som i elaka, onda som i grymma, onda som i "de vet att de är onda och gör det för egen vinning", onda som i "underhuggare till onding (typ Storm Trooper)", onda som i icke-ridderlig?

~Text i NT-inlägg? Jamen, om du ändå ska svara på [color:448800]Han</font color=448800>s inlägg så läser du det här ändå.. Dessutom så gillar [color:448800]Han</font color=448800> att gynna platt visning.. /images/icons/smile.gif
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Du kan i princip ta vilket äventyr som helst, utom möjligen de där motiven är helt altruistiska... Allt du behöver göra är att tänka på att rollpersonerna måste ha en anledning att ge sig in på saken, enligt karaktärsdrag och livsmål. (Eller kanske för att de är tvungna; det kan bli rätt intressant med en grupp som egentligen inte vill utföra ett uppdrag och leda till oväntade lösningar på problem som annars skulle ställt en god person svarslös).
En "ond" person motiveras i mångt och mycket av samma saker som en god person, tex berömmelse, rikedomar och makt. En ond person måste inte heller vara typen som offrar spädbarn varje hel timme, utan kan lika gärna vara en lönnmördare eller en hänsynslös magiker etc, och detta utesluter inte att personen kan tänka sig att hjälpa den lilla byn mot svartfolksklanen även om de inte får betalt för det. (de kanske rentav tar över klanen och använder den för egna syften).

Nyckeln för en ond karaktär är att han inte omfattas av en del eller alla av de moraliska gränser som annars binder en person, som tex att mörda, råna, förstöra etc. Bortsett från dessa val så är personen som en vanlig RP, och kan alltså variera från den stillsamme tjuven som egentligen är rätt trevlig (vilken ofta figurerar i goda grupper...) till den genomruttne ärkenekromantikern som inte tar hänsyn vare sig till liv eller egendom i sin jakt på makt.

Du får bara räkna med en del detaljer; tex kommer folk i gemene inte vara särskilt vänliga och tjänstvilliga mot sällskapet om de har dåligt rykte om sig, och kanske rentav försöker sätta dit gruppen på något sätt (fast det är iofs inte helt ovanligt för goda grupper heller). Det finns också en hel del kategorier som aktivt kommer motverka sällskapet; en ond person har ofta fler fiender än en god person, eftersom han utsätts för fara från både goda och onda fraktioner.

Det viktigaste att tänka på är att äventyren inte skall bestå av en massa meningslöst slaktande, för det blir tämligen trist i längden.

För inspiration av äventyr så går det faktiskt bra att gå igenom alla gamla äventyr som ni spelat tidigare med "goda" grupper och försöka se saken ur skurkens synvinkel :gremsmile:
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
I våran spelgrupp brukar det bli så att jag är den ända som är ond och alla andra är goda... eller, goda och goda någelunda snälla.
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
De flesta äventyr är lätta att modifiera så.

De flesta äventyr har starka inslag av att man skall ge de onda på nöten. Men att mörda och stå i är i sig ont, även om det möjligten kan ursäktas av att ha en riktigt bra anledning.

Ta bara bort den riktigt bra anledningen och låt rollpersonerna motiveras helt av girighet, hat eller dylikt.
 
Top