Nekromanti Äventyr: Trudvang

Mattis

Swordsman
Hejsan!

Jag planerar att göra ett äventyr till den nyaste versionen av Drakar och Demoner, alltså nummer 6. Äventyret utspelar sig i Trudvang, och jag behöver lite hjälp. Det jag behöver hjälp med är ideér, vilka ideér som helst. Ifall någonting som skrivs här tas med i ävetnyret (som kommer att läggas upp på internet) så kontaktar jag personen jag "lånade" idén av och berättar vart jag lägger upp äventyret. Äventyrets stolpar ska vara:

En stor klick mystik
Stora skogar
Religion (nidendom)
Ingen politik, äventyr i Trudvang ska vara som sagor

Tack på förhand!
//Mattis

En sak till: Inga orcher, inga kentaurer. Det ska vara NORDISK mytologi, inte grekisk och "Tolkien-mytologi". Jag hoppas fortfarande på några svar.

Baldyr

Hero
ett svar, eller nåt

Jag har nog inga egentliga äventyrsuppslag, men jag är övertygad om att jag skulle komma på minst ett halvdussin om jag öppnade Jorges bestiarium. Mitt tips är därför att du baserar ditt äventyr kring en specifik varelse och associerar vidare därifrån.

Jag har i alla fall ofta lyckats över förväntan när jag kontruerat äventyr som inspirerats av Drakar och Demoners olika monsterböcker. (Även illustrationerna i sig kan ge ofta ge uppslag.) Och då ska tilläggas att ingen monsterbok som jag hittills stött på (möjligvis med undantag av Nattens fasor till skräckrollspelet Chock) har haft samma potential för äventyrsuppslag som Jorges bestiarium!

/Baldyr

Mattis

Swordsman
Re: ett svar, eller nåt

Jovisst har jag tänkt i dom banorna. Myling (sidan 105 i Jorges Bestiarium) verkar rätt så perfekt, eftersom det är ett "monster" som man inte bara kan slå ihjäl och gå därifrån som de flesta monster brukar vara (iofs så beror det på spelledaren), utan ett med lite tanke bakom.

Men lite ideér skulle ändå inte skada, bara något litet. Snälla? =)

Gurkan

Veteran
Några förslag!

Jag har några ideer som kanse uppskattas:

Du kan låta RPna möta ett monster som dom måste klara och dom förlorar sen på ett eller annat sätt får dom reda på att dom måste ha ett specielt föremål som är magiskt (kanske ett svärd eller en sten) som dom måste resa långt för att hitta och möta många faror!

Eller så kan du låta RPna bli till fångatagna av alver eller dvärgar för att dom har gått på deras "privata" mark
och för att komma ut så måste dom använda listighet och kanske bra färdigheter!

RPna kanske blir lockade av en ofantligt stor skatt och när dom packat på sig så mycket dom kan och är på väg ut kommer en stor urgammal drake in och vill tillbaka till sin skatt och sova och för att komma undan draken så kan dom ju inte springa iväg med så mycket last så dom blit tvungna till att släppa skatten eller bli grillade!

Sen så kanse dom blir anfallna/iväg jagade av ett par skenande enhörningar som flyr undan ett par jägare som vill ha hornet ,blodet och skinnet!

Och sen har jag tyvär slut på ideer men jag hoppas att du får användning av dom jag har skrivet!

Om jag kommer på mer sen så skriver jag!

Hasse

Hero
Ett förslag

Ett avlägset nidendomskloster har i sitt bibliotek hittat en gammal text som referar till en gammal försvunnen nidendomrelik. Texten namnger ett kloster som reliken skall finnas i. Problemet är att klostret som namnges sedan länge är övergivet och ingen kommer längre ihåg exakt var det ligger.

Det är här RP kopplas in för att söka rätt på klostret bege sig dit och undersöka om reliken fortfarande finns kvar.

Har kan man göra på flera sätt som t.ex. att RP lyckas leta reda på en gamal karta som talar om var kloatret ligger eller så får det bara reda ett visst område som de vet att det skall ligga i. I båda fallen så kan lägga kloster på ett ställe som numera är mitt i skogen, t.ex. svartliden eller någon annan skog. De kan även få reda på i vilken skog klostert bör ligga och sedan får RP använda sina "vildmarksfärdigheter" för att finna klostret.

Väl framme kloster så visar det sig att klostret har fått en ny ägare i form av t.ex. en Huvfurdrake, skogsorm, jättespindel, en stem stentroll eller en flock droktiler det är bara välja ett vidunder du tycker passar.

Reliken behöver inte vara magisk den kan var viktig ur symbolisk synvinkel men den kan vara en mäktig artifakt med gudomliga/magiska krafter som fler än nidomsprästerna är intresserade av. Det kan bli inledningen på en längre kampanj som kretsar kring denna relik.

Hoppas detta är till någon hjälp. Själv så tror jag jag skall lägga till detta till min egen låda för äventyrsidéer