Nekromanti Äventyr - Vad vill ni ha?

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Satt och funderade på det här med äventyr, och då tänkar jag enbart på DoD. Efter att ha snurrat runt på lite olika forum och gästböcker, så har jag kommit fram till en slutsats, om den stämmer vet jag inte, men den lyder ...

Marknaden (dvs spelledarna) vill ha mer äventyr till DoD, dom vill att äventyren ska vara till de världar som är officiella, beroende på version.

Producenterna (dvs de hedervärda personer som faktiskt lägger upp äventyr) skriver äventyr som oftast inte är till någon officiell värld. Och de fåtal gånger de skriver till en officiell värld, så utspelar sig äventyret någonstans utanför den officiella beskrivningen, eller i påhittade nya städer/områden.

Nu vill jag veta varför det är på det här sättet, för det känns som om det finns ett stort glapp mellan det som produceras och det som efterfrågas ...

Dessutom vill jag veta vad just DU vill ha om du ens vill ha äventyr, det vore också intressant att veta varför DU inte vill ha äventyr ...

Vilken typ av äventyr söker du efter?
Önskad handling - rädda världen eller grisodling?
Önskad längd - en spelkväll eller kampanjer som tar år att spela klart.
Önskade ingredienser - orcher/troll eller makthungriga adelsmän.

Kort sagt om du fick önska dig ett äventyr som spelledare eller spelare, vad skulle du vilja ha då?

Skulle det bli olika önskemål beroende på om du är spelare eller spelledare?

Har du som spelledare någonsin frågt DINA spelare vad dom vill ha? Om så är fallet vad vill dom ha, och vad ger du dem?

Med Mystiska Hälsningar

MM
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Intressant inlägg, på min ära

Den här tråden kunde dock gott ligga i Rollspel-forumet, då den är såpass generell.

Jag kan tänka mig att det är så att de kreativa hobbyproducenterna är av den typen som inte vill låsa sig till den färdiga världen utan vill skapa allt själv. Är man driftig och kreativ så är man. Men de som hellre spelar det som andra skrivit kanske inte orkar ändra på en massa saker när det ändå är så bra som det är, och därmed vill ha saker som går att passa in med minsta möjliga ansträngning.

Min favorit-fantasyförfattare är Michael Moorcock, och mina äventyr får gärna gå i hans anda. Det vill säga: Rädda världen genom att krossa den eller med gigantiska självuppoffringar, helst på en handfull spelmöten (ett mycket kortare Snösaga vore ett praktexempel). Sen kan det innehålla dimensionsresor, troll, adelsmän och slemma nekromantiker och helst lite till. Så länge det inte känns som ett upprapande av gamla koncept.

Mina spelare får glatt finna sig i vad jag vill spela. Det är inte för inte som jag är SL :gremtongue:
 

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Re: Intressant inlägg, på min ära

Nej det är inte en generell fråga (även om samma fråg/a/or skulle kunna ställas generellt), den är mycket specifik, eftersom du måste ta hänsyn till de faktorer som finns i DoD.

Jag vill alltså inte ha generella svar, utan specifika svar!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Nu vill jag veta varför det är på det här sättet, för det känns som om det finns ett stort glapp mellan det som produceras och det som efterfrågas ...

Min tolkning är så här:
Maknaden vill ha bra/kreativa/stimulerande DoD-äventyr.
De som "kan" skriva bra/kreativa/stimulerande äventyr skissar bara lite för egen del när de SL:ar äventyret och publicerar inget.
Glada typer som tycker det är kul att skriva äventyr gör det men folk tycker inte om deras äventyr.

Fast egentligen vill jag sätta imperfekt på det ovanstående då det baseras på mitt DoD4-äventyrsletande för ett gäng år sedan. Nu för tiden verkar det bättre med bl.a. Medusa Games som ofta nämns i positiva ordalag när folk vill ha länktips till äventyr.

Varför skriver då inte "proffsen" ner sina äventyr och slänger upp dem på Sveroks Scenariobank i strida strömmar? Antar att det är för jobbigt att skriva om sina anteckningar till ett ordentligt äventyr som alla kan läsa och fatta.

Äventyr jag skrev för flera år sedan var förvisso rätt textrika och upplagda som köpeäventyr, men jag tror inte att någon mer än jag skulle SL:a dem så bra. En opartisk bedömare skulle nog kallade dem "rälsade och oinspirerande". :gremlaugh: Jag kan inte SL:a ett äventyr som det är "tänkt", det blir alltid annorlunda nånstans och sedan kan jag inte få in det på huvudspåret igen.... vad tusan vad det du frågade om egentligen? :gremcrazy:

Vilken typ av äventyr söker du efter?

Hmm, aha. Ja du, det varierar antar jag. Jag har gärna uppdrag av typen "bli lejd att fixa något" eller "ta på sig att rädda världen/kungariket/prinsessan/min klumpiga polare Torkel". Intrigrollspelande är inte riktigt min grej.

Kort sagt om du fick önska dig ett äventyr som spelledare eller spelare, vad skulle du vilja ha då?

Som spelare: Vad som helst med häftiga SLP:s. :gremlaugh:
Som SL: Vad som helst bara det har med en ny idé som kan få mig att komma på en annan idé.

(Flummigaste inlägget idag... kommer jag på vad jag pratar om så återkommer jag :gremwink: )
 

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Jag får tacka dig för att du tog dig tid att ge ett svar på mina funderingar.

Jag är ochså inne på ditt spår, jag tror många spelleder äventyr som består av en bunt papper med nerkladdade stödpunkter, etc. Det är nog få som skriver sina äventyr på samma sätt som ett köpäventyr, men jag är en av dem ...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Anledningen till varför spelmakarna skriver om nya platser i äventyren är för att spelledaren ska kunna känna att denne får mer för pengarna.. Tänk dig själv.. När du köper ett äventyr så får du inte bara ett äventyr, du får även en stad/landskap som du kan använda till att köra andra äventyr i...

"Vilken typ av äventyr söker du efter?"
Den typen som kittlar min fantasi.. Det ska vara baserad på en bra grundidé och ge nya vinklingar om hur man kan lägga upp ett äventyr eller använda elementen i dem.. Med "element" menar jag typ de avgörande faktorerna i äventyret.. Man ska ha skrivit äventyret, inte med målet "Jag ska skriva ett äventyr", utan med målet "Jag vill visa någonting"..

Om jag fick önska mig ett äventyr så skulle det vara ett med nedtonad magi.. Kolla bara på alla äventyr som getts ut till DoD.. Det har nästan alltid varit magi iblandat som en viktig del av äventyret.. Något jag också skulle vilja se är äventyr skrivna för vissa yrken.. Det ska inte vara omöjligt att komma vidare i äventyret om spelgruppen saknar det yrken, men om de skulle ha den så skulle den vara en klar tillgång.. Äventyren ska dessutom vara smart skrivna så att man inte behöver anstränga sig för att anpassa dem efter spelarnas RP:er eller handlingar.. Lycka till med det du!

"Har du som spelledare någonsin frågt DINA spelare vad dom vill ha?"
/[color:\\"green\\"]Han[/color] inte fick något vettigt svar från sina spelare (typ svaren "Det är bra som det är nu")
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Marknaden (dvs spelledarna) vill ha mer äventyr till DoD, dom vill att äventyren ska vara till de världar som är officiella, beroende på version.

Jag tror att det beror på att kvaliteten på äventyren och städerna/platserna kan vara ganska låg vilket gör att spelarna inte känner "förtroende" för de nya platserna, medans de känner till den officiella världen och vet att den är bra, välbeskriven och intressant. Skulle inte den vara bra så skulle nog efterfrågan på nya platser vara större.

Producenterna (dvs de hedervärda personer som faktiskt lägger upp äventyr) skriver äventyr som oftast inte är till någon officiell värld. Och de fåtal gånger de skriver till en officiell värld, så utspelar sig äventyret någonstans utanför den officiella beskrivningen, eller i påhittade nya städer/områden.

Här är det omvänt. Äventyrsmakarna vill skapa något som inte är så styrt av vad andra har skrivit. Heter tavernan i "by X" "den skuttande gnun" enligt den officiella beskrivningen så kan inte äventyrsmakaren ändra på det utan komplikationer, så han/hon skriver om en ny by. Du fattar vad jag menar så jag inte behöver förklara närmare? :gremsmile:

Vilken typ av äventyr söker du efter?

Jag söker efter äventyr med en lagom blandning av intrig och heroiskt äventyrande. Intrig är roligt, men inte bara intrig och inte heller i för stora mängder. Lagom är bäst. :gremsmile:

Önskad handling - rädda världen eller grisodling?

Mittemellan är jag frestad att svara, för roligast är när man spelar med lite halv-usla karaktärer som tror att de gör något stort men det egentligen inte är särskilt heroiskt.

Önskad längd - en spelkväll eller kampanjer som tar år att spela klart.

Jag tycker inte att man behöver välja. Jag gillar både korta små äventyr och långa episka kampanjer.

Önskade ingredienser - orcher/troll eller makthungriga adelsmän.

Samma gäller här. Varför välja? Man kan väl ha både och? Makthungriga adelsmän som tar orcher och troll till hjälp för att få mer makt. :gremsmile:

Kort sagt om du fick önska dig ett äventyr som spelledare eller spelare, vad skulle du vilja ha då?

Som spelare: ett äventyr med lagom blandning av intrig och heroiskt äventyrande, som skulle sträcka sig över en inte alltför lång tidsperiod.

Som spelledare: ett äventyr som är välskrivet. Handling, tidsperiod och sådant är inte lika viktigt för mig när jag spelleder som när jag spelar. Ett äventyr som är bra beskrivet, bra skrivet och så ger mig långt mer glädje än ett dåligt skrivet äventyr med just de ingredienserna jag vill ha.

[/i]Har du som spelledare någonsin frågt DINA spelare vad dom vill ha? Om så är fallet vad vill dom ha, och vad ger du dem?[/i]

Det har jag, men det var till DnD 3rd. De ville ha monsterslakt... >_<

:gremwink:
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Variation, samt något för varje spelare.

IMO så är de bästa äventyren de som inte är nedskrivna så fruktansvärt noggrant. Stödpunkter som SL använder sig av när äventyrarna drar iväg åt olika håll, men som inte låser äventyret är det bästa. Nästbäst blir det om SL har ett klart mål och gärna en vettig början, men däremellan allt i huvudet, för då går bäst att improvisera och SL behöver inte bli ledsen för att han har skrivit en hel hop A4 fulla med beskrivningar som aldrig kommer till användning. *andningspaus*

Alltså: De bästa äventyren, de som blir de roligaste och intressantaste spelmötena med de mest oväntade tvistarna KAN inte skrivas ner. Men detta anknyter mer till det [color:\\"blue\\"] Feuflux [/color] skrev, än till din fråga. :gremcrazy:

Orsaken till varför nya världar och platser skapas är väl den att det på ett sätt "blir lättare" för äventyrsskaparen att få allt att gå ihop. Det kanske skulle innebära svårigheter att skriva för den redan befintliga världen om de lämpliga elementen saknas i den. Eller är på alldeles för långa avstånd från varandra. Till exempel.

Vilken typ av äventyr söker du efter?
Det varierar, men det bör alltid vara väl genomtänkt. Efter en lång period av listigt intrigerande och väl genomförda planer kan ett spelmöte med (enbart) monsterslakt sitta hur bra som helst, och vara mycket uppiggande, bara det är genomtänkt och motiverat!

Önskad handling - rädda världen eller grisodling?
Önskad längd - en spelkväll eller kampanjer som tar år att spela klart.
Önskade ingredienser - orcher/troll eller makthungriga adelsmän.
Som sagt, allt duger bara SL har tänkt ut det bra! Så är det ju förstås mycket beroende på hurudan (äventyrar)grupp man spelar också.

Har du som spelledare någonsin frågt DINA spelare vad dom vill ha? Om så är fallet vad vill dom ha, och vad ger du dem?
Det har jag, men svaren är ganska varierande från spelare till spelare. Även tillfälle och tilltänkt grupp påverkar. Generellt går allt hem. Mycket hjälp du fick av mig... :gremsmile:
 

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Jag tror att det beror på att kvaliteten på äventyren och städerna/platserna kan vara ganska låg vilket gör att spelarna inte känner "förtroende" för de nya platserna, medans de känner till den officiella världen och vet att den är bra, välbeskriven och intressant. Skulle inte den vara bra så skulle nog efterfrågan på nya platser vara större.

Jag tror också att problemet kan vara att många spelar i de officiella världarna, och att det då kan vara svårt att anpassa äventyr som utspelar sig nånstans påhittat.

Här är det omvänt. Äventyrsmakarna vill skapa något som inte är så styrt av vad andra har skrivit. Heter tavernan i "by X" "den skuttande gnun" enligt den officiella beskrivningen så kan inte äventyrsmakaren ändra på det utan komplikationer, så han/hon skriver om en ny by. Du fattar vad jag menar så jag inte behöver förklara närmare?

Och här blir det märkligt, när folk säger att de vill ha äventyr till det officiella världarna, samtidigt som de i sin tur skriver äventyr till icke-officiella världar.

Jag söker efter äventyr med en lagom blandning av intrig och heroiskt äventyrande. Intrig är roligt, men inte bara intrig och inte heller i för stora mängder. Lagom är bäst.

Givetvis behöver det inte vara antingen eller, det kan förstås vara en mix, men jag måste ju fråga för att få veta vad ni tycker!

Mittemellan är jag frestad att svara, för roligast är när man spelar med lite halv-usla karaktärer som tror att de gör något stort men det egentligen inte är särskilt heroiskt.

Noterat.

Jag tycker inte att man behöver välja. Jag gillar både korta små äventyr och långa episka kampanjer.

Anledningen till denna fråga är att jag misstänker att det varierar en del hur mycket tid ni kan/vill lägga ner på att spela. Eftersom jag planerar att lägg ut lite grejer så känns det vettigt att anpassa sig efter marknaden ...

Samma gäller här. Varför välja? Man kan väl ha både och? Makthungriga adelsmän som tar orcher och troll till hjälp för att få mer makt.

Jag vill fortfarande ha en fingervisning om vad som är eftertraktat, du har gett mig en, men jag vill gärna ha fler ...

Som spelare: ett äventyr med lagom blandning av intrig och heroiskt äventyrande, som skulle sträcka sig över en inte alltför lång tidsperiod.

Uppfattat.

Som spelledare: ett äventyr som är välskrivet. Handling, tidsperiod och sådant är inte lika viktigt för mig när jag spelleder som när jag spelar. Ett äventyr som är bra beskrivet, bra skrivet och så ger mig långt mer glädje än ett dåligt skrivet äventyr med just de ingredienserna jag vill ha.

Också uppfattat.

Det har jag, men det var till DnD 3rd. De ville ha monsterslakt... >_<

Gav du dem det?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Och här blir det märkligt, när folk säger att de vill ha äventyr till det officiella världarna, samtidigt som de i sin tur skriver äventyr till icke-officiella världar.

Jag tror man måste hålla isär äventyrsmakarna och spelarna. Även om det är samma person så tänker man olika beroende på vilken uppgift man har. Ska man skriva ett äventyr som andra ska spela så vill man ju att det ska vara så likt "sin egen dröm" om ett äventyr som möjligt. Men som spelare vill man gärna vara på en plats som man känner igen, därav skillnaden.

Givetvis behöver det inte vara antingen eller, det kan förstås vara en mix, men jag måste ju fråga för att få veta vad ni tycker!

Det är sant och nu har du fått mina åsikter... :gremsmile:

Gav du dem det?

Vad annars kan man ge DnD-spelare? :gremwink: Nae, men de fick sin monsterslakt, men med en undertoning av att försöka få in någon form av rollspelande i slakten, utan att det märks för väl. :gremsmile:
 
Top