Nekromanti Äventyr vs. Moduler

marcuslinder

Veteran
Jag har hört att det ska vara mycket mer lönsamt att skapa moduler av olika slag än äventyr. Men jag har lite svårt att tro det eftersom jag själv kastar mig över varje nytt - kvalitetssäkrat - äventyr jag kan hitta! Det mer eller mindre garanterar ju liksom mig och mina vänner en jäkla massa kul för minimalt med arbete! Allmäna moduler däremot köper jag enbart om jag impulsmässigt "får lust".

Är det verkligen så att det är mycket mer lönsamt med s.k. moduler än med äventyr?

För övrigt så var/blev De fördömdas sista hopp det bästa äventyr jag någonsin spelat! :gremsmile:

-Marcus
(Look what's here! EON datorprogram!)

För mig så är det så att om vi spelar så spelar vi vidare på vår kampanj, med våra karaktärer. Jag tror inte att något skrivet äventyr skulle fungera till dom. Därför köper inte vi äventyr.

marcuslinder

Veteran
Något äventyr att rekommendera?

Avslutade just min episka rädda-världen-kampanj där rollpersonerna till slut lyckades besegra den onda L'meas och Igar Augus thal An-Thalamur! :gremcool:

Men nu är det dags för något mindre. Alla Neogames sålda äventyr har varit bra enligt mig. Nu är jag sugen på något småmystiskt men ganska "down to earth" som Sorgernas brunn var.

Jag vet att det florerar en hel del äventyr här på nätet - har ni spelat något av dem som ni känner att ni vill rekommendera. Jag söker stämning snarare än action den här gången. Det enda Internet-äventyret vi har spelet är faktiskt Gargyria Slott vilket vi fortfarande pratar rollspelsminnen om trots att det var 3 år sedan vi spelade det! :gremsmile:

Alltså: för mycket stämning och gärna mycket "snack" snarare än våld - vad rekommenderas?

-Marcus
EONdatorprogram

Nimyn

Veteran
Gargyria Slott

Hur var Gargyria Slott? Vilken typ av äventyr, och hur "långt"? Blev nyfiken...

marcuslinder

Veteran
Re: Gargyria Slott

Det var som sagt flera år sedan vi spelade...!

En klassisk mordgåta skulle jag beskriva det som. Rollpersonerna hamnar efter en storm e.dyl. som gäster på något större slott/borg en bra bit från närmsta stad, där det sker ett mystiskt mord på, tja om det var slottets herre kanske? Givetvis hamnar rollpersonerna bland listan på misstänkta och på något vis så bestämde sig i alla fall rollpersonerna för att klara upp brottet - kanske för att rentvå sig själva?

Resten av äventyret handlade om att förhöra folk, smyga omkring och tjuvlyssna på folk och att knyta rätt kontakter med vaktkaptenen m.fl. Från början misstänkte rollpersonerna allt möjligt - från spöken och monster till köksflickorna om jag minns rätt! :gremsmile:

Äventyrets största behållning var konflikterna som uppstod i gruppen, främst mellan en ytterst traditionell riddare som vägrade att erkänna att de adliga personerna i borgen kunde vara inblandade och att ens undersöka saken närmare vore förräderi samt de lite mer cyniska rollpersonerna som ganska snart fattade misstankar mot en besökande riddare i borgen. Sen gick turerna fram och tillbaka och riddarrollpersonen gick och "redde ut" saker och ting med den misstänkte och komplikationerna blev bara fler och fler och situationen bara absurdare och absurdare tills alltihopa slutligen löstes i en stor allmän "domstol" på slottet där alla slottets invånare var samlade. Där lyckades rollpersonerna tvinga fram ett erkännande. Egentligen inte helt olikt en klassisk hollywoodfilm inser jag nu! Huruvida upplösningen var en del av det skriva äventyret har jag ingen aning om längre! :gremsmirk:

Alltihopa tog en eller högst två spelomgångar.

DAKRilla

Hero
Jag föredrar att köpa en värld och använda den hur jag vill hellre än att (eventuellt) köpa en värld men dessutom betala för att använda den.

Nu låter detta nog lite väl dystert och kanske också även fel i vissa personers öron, men saken är den att jag aldrig spellett ett äventyr som någon annan än jag skrivit på ett bra sätt. De har först och främst aldrig varit som jag vill ha dem och dessutom är har de oftast inte varit vidare flexibla så antingen har jag fått modifiera äventyret brutalt för att få dem att passa min spelvärld och mina spelares karaktärer, eller så får man acceptera att det uppstår en massa paradoxer och knasigheter.

Moduler är dock mycket bra. Förutom att de hjälper till med att måla upp spelvärlden ytterligare (en hel del som inte beskrivs i grundböcker och supplement kan man ju hitta på själv) så ger de oftast riktlinjer och inspiration till egna, hemmagjorda äventyr, som man skräddarsyr till sin spelgrupp. Det blir mer personligt så.

(Att använda köpesäventyr som inspirationskälla för ett framtida hemmagjort äventyr funkar dock, men då kan man oftast få ut så mycket mer ur en modul för ungefär samma pris.)

För övrigt så hade nog denna tråd passat bättre på det allmänna rollspelsforumet då den inte är särskilt Eon-specifik

Ymir

Liten kantbaron
Re: Moduler; ja, Äventyr; neej

Jag spelar lååånga, karaktärsdrivna kampanjer och ratade äventyrarkonceptet, där rollpersonerna stryker runt och tar vad uppdrag de kan få, för åratal sedan.Spelar man så är kommersiella äventyr något man mycket sällan kan eller vill använda sig av. Att de sedan tenderar att vara direkt värdelösa (De fördömdas sista hopp undantaget, det var ganska bra) är mest en bisak.

- Ymir, köper aldrig 'Äventyr'.

Johan K

Gammal & dryg
Både & !

Tycker at både moduler & äventyr är nog så viktiga komponenter !! De är på nåt sätt "hjälpare" på vägen när man spelar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Gargyria Slott [OT]

OT = Off topic, alltså diskussioner som inte riktigt hör till ämnet. Bör undvikas i för stora mängder om man inte vill ha tråden låst. Dock kan det här sägas vara ett fall av NTIT, alltså "New topic in topic". Detta är väl egentligen en underart av OT där man diskuterar något som har att göra med ämnet för tråden (här, till exempel, rollspelet Eon).

Krille

Super Moderator
"Är det verkligen så att det är mycket mer lönsamt med s.k. moduler än med äventyr?"

Dessvärre. Lite bakgrund finns att läsa här.

storken

Warrior
Re: Moduler; ja, Äventyr; neej

Instämmer.
Fast eftersom vi köper alla moduler & liknande som släpps så ger vi även äventyren en ärlig chans.

marcuslinder

Veteran
Tack så mycket!

Enda tanken jag får är att Neogames trogna EON-spelare kanske är något annorlunda än Target Games trogna DoD-spelare var/är..? Började själv med DoD men gick sedan vidare till EON allt eftersom vi "växte upp". Kan tänka mig att många av EONspelarna är något äldre än DoDspelarna var/är.

Själv har jag, precis som "Sid 6.7" i tråden du refererade till, lite tid men tillräckligt med pengar för att kunna köpa alla EONtillbehör som jag tror att jag kommer orka läsa. Dessutom betalar NBV numera våra böcker eftersom vi studiecirkelrollspelar. :gremcool:

Så, kanske, kanske, kanske är fallet EON lite, lite annorlunda?

Det vore i vilket fall intressant att veta så här i efterhand: Slog din dystra försäljningsprognos för De fördömdas sista hopp och Sorgernas brunn in?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Medelålder för eonspelare?

Jag tror inte Eon-spelarna är äldre, faktiskt. Graden nybörjare märks av rätt väl på det här forumet, till exempel. Det finns säkert lika många nybörjare som spelar DoD (besöker inte DoD-forumet), men...DoD omhuldas och spelas av gamla rävar med, och jag har ärligt talat aldrig stött på en Eon-spelare över 25.

...så jag vågar nog tro att medelåldern på Eon-spelare är lägre, faktiskt. Dock finns det en generation som verkar spela Eon i betydligt högre utsträckning - min egen. Alltså vi 80-talister som började spela rollspel under mitten av 90-talet.

...men det är ju bara mina egna iakttagelser och teorier, då.

- Ymir, fundersam

marcuslinder

Veteran

...så jag vågar nog tro att medelåldern på Eon-spelare är lägre, faktiskt. Dock finns det en generation som verkar spela Eon i betydligt högre utsträckning - min egen. Alltså vi 80-talister som började spela rollspel under mitten av 90-talet.

Låter rimligt - där din och min generation alltså omsluter medianåldern, vilket är vad jag ser framför mig när jag tänker på den typiska EONspelaren.

Har ingen aning vilket värde - median contra medel - som är mest relevant för mitt tidigare resonemang dock! Beror väl på fördelningskurvan antar jag... :gremconfused:

Phelan

Hero

(Visslar generat) Tja, det finns de som är över 25... Vår grupp har yngste medlem på 23 och han är ny i gruppen, resten har närmare till 30 än 25 eller har passerat 30... 70-talister som började spela på 80-talet och nu har börjat spela igen, alternativt spelat hela tiden mao. Trodde faktiskt att du själv var över 25, iofs.

Mvh / Phelan