luddwig
Lawful evil
Ofta pratar rollspelare om äventyr. Många menar då ett tänkt händelseförlopp som rollfigurerna kan vara delaktiga i. Andra gånger kan ett äventyr vara detsamma som en sandlåda eller fisktank där det hände saker beroende på vad rollfigurerna gör eller inte gör. Ytterligare andra använder ordet äventyr mer övergripande om det som händer rollfigurerna under spel. Äventyr är således ett luddigt begrepp.
Sedan har vi scenarion. För mig är ett scenario detsamma som ett äventyr, men utan bagaget av eventuell styrning/rälsning som jag tycker att äventyr har. Kanske beror det på att jag kopplar scenario mer till indie och mindre till trad. Dock har jag haft fel förr, och jag undrar därför: Vad är ett scenario egentligen? Och vad skiljer ett scenario från ett äventyr?
Sedan har vi scenarion. För mig är ett scenario detsamma som ett äventyr, men utan bagaget av eventuell styrning/rälsning som jag tycker att äventyr har. Kanske beror det på att jag kopplar scenario mer till indie och mindre till trad. Dock har jag haft fel förr, och jag undrar därför: Vad är ett scenario egentligen? Och vad skiljer ett scenario från ett äventyr?