Nekromanti Äventyr, Vulkan och Publit

Äventyr

Världsbyggare
Sitter och funderar över det bästa alternativet för Äventyr.

Funderade ett tag på att samla ihop alla häften och göra en 300-sidig samlingsvolym i svart/vitt på Vulkan, som förvisso är dyra, men vid beställningar av minst 20 exemplar i taget tar de 79 kr per exemplar.

Dock, jag tror inte att målgruppen är intresserad av en så tjock bok. När jag själv började spela rollspel i sjuårsåldern ville jag ha så lite regler som möjligt för att snabbt kunna sätta igång med spelandet. En tjock bok - det må vara en samlingsvolym - skrämmer nog bort potentiella köpare. Dessutom skulle det bli svartvitt. Och det är ju alltid tråkigt.

Publit verkar ha flera fördelar, men jag har aldrig provat dem och vet inte riktigt hur de står sig. Men med sidantalet på Äventyr blir priset för färgtryck 49 kr/exemplar. Det är ju helt klart överkomligt och jag behöver själv inte lägga ut mer än en mindre summa i startavgift. Dock verkar de (om jag inte missförstått något) kräva att jag har F-skattesedel.

Någon som kan mer om detta merd print on demand och f-skatt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har använt Publit för Evolutionens Barn och Null State. jag (och alla jag pratat med) är mycket, mycket nöjd med kvaliteten, och jag tycker att de har asbra service. Jag uppskattar också att det mesta är automatiserat; det är s a s bara i specialfall man tvingas ha med en människa att göra. Känns proffsigt.

Man behöver inte ha F-skattsedel för att köra via publit. Dock:

- De har ingen egen stor "bokhandel". Man får ha en egen hemsida med deras "försäljningswidget".
- Om man vill ha sina böcker på Adlibris och bokus och grejer så behöver man ett kontrakt med Bokrondellen. Och ett sådant kontrakt kan man bara skaffa om man har... F-skattsedel.

Äventyr

Världsbyggare
Publit är väl Print on Demand, så upplagan är inte något jag behöver ta ställning till?

Arfert

Facit
Vulkan kan trycka fyrfärg de med, och stpriser påverkas av upplagan.
Och Publit tar ju en startavgift på typ en fem-sexhundra spänn man får räkna in i styckpriset.

Äventyr

Världsbyggare
Vad har Vulkan för påslag för en bok med färgtryck? Kan inte hitta det på deras hemsida.

Arfert

Facit
Man får fråga, det beror på hur många man trycker samtidigt, upplagan alltså. Och om det är en limmad eller häftad bok. Dessutom beror det på om alla sidor har färg, eller inte.

Äventyr

Världsbyggare
Gjorde så här: Testade lägga upp inlaga och omslag på Vulkan för att få ett pris. Ett ex på Vulkan skulle kosta 99 kr i tryckkostnad. 79 kr vid beställning av 20 eller fler exemplar.

Publit tar 49 kr per exemplar. Men då tillkommer en avgift på 495 kr i registreringsavgift. Mellanskillnaden är 16,5 exemplar. Tycker inte att det motiverar till Vulkans fördel.

Arfert

Facit
Hur många tror du att du kommer sälja/trycka? Priserna går ju mer ner, ju fler du trycker, de stannar ju inte på 79:-.

Äventyr

Världsbyggare
Jag får kanske ta och slänga iväg ett mail till dem ändå. :)

Det är väl egentligen inte en fråga om hur många jag kan sälja i ett första skede, utan snabbt jag kanb sälja, alltså hur mycket pengar jag har råd att lägga ut (och ligga ute med en tid, innan jag fått igen dem).

krank

Weird Quest said:
Har du använt dig av deras widget?
Lite, men eftersom jag har en egen kostnadsmodell som inte är kompatibel så har jag mest byggt egna lösningar...

KamiFisk

Hero
Jag har använt deras Widget. Tyckte att den fungerade ypperligt tills min sida stängdes ner. Någon som vill hosta en widget åt mig :gremtongue: ?

krank

McFisk said:
Jag har använt deras Widget. Tyckte att den fungerade ypperligt tills min sida stängdes ner. Någon som vill hosta en widget åt mig :gremtongue: ?
PM:a mig så kan vi diskutera saken. Urverkspel har utrymme, som jag nog tror att vi kan låna ut...

Äventyr

Världsbyggare
Äventyr Trudvang? Jag har - skam till sägandes - aldrig spelat Trudvang, har nog inte ens läst någon av de böckerna. Kanske någon glad Äventyrare där ute som känner sig manad?