Återigen? Har du glömt dem sen sist? /images/icons/smile.gif Låt se nu..
× Basera gärna äventyren på spelarnas RP:er.. Har du läst igenom deras bakgrunder? Kolla igenom deras färdigheter.. De avslöjar, till viss del, vilken typ av uppdrag de vill spela.
× Slå alla dolda slag (FDT, Upptäcka fara) innan ni sätter igång och spelar.. Flyter på bättre och spelarna tror att det som sker ska hända enligt äventyren..
× Slå några dolda slag
medan du spelar.. Bara för att hålla spelarna igång..
× Så fort du får en idé på något som kan hända i ett äventyr så skriv ner den.. Du kommer sedan ha en massa lösa anteckningar på halsen.. Om det krisar sig och du inte gjort din hemläxa (alltså äventyret) så kan du ta fram anteckningarna och binda ihop dem..
× Tänk på en slutscen och fråga dig hur spelarna kom in i den.. Fortsätt tills du kommer framåt..
× Bara spelat rollspel i 1T3 år? Rädda-prinsessan-uppdrag (och andra klyschor) funkar fortfarande.. Ta en varelse ur en monsterbok och gör en story omkring den..
× Sök på forumen efter tips.. Har själv skrivit en del (kanske t.o.m. nåt enstaka
bra tips).
× Böcker brukar vara rätt usla (filmer är ännu sämre) insperationskällor till äventyr.. Duger bara till uppslag på SLP eller ibland någon cool detalj..
× Sök bland mytologier, sagor och sägner.. Där finns det många godbitar som du kan använda..
× Skriv inte för mycket. Risken finns att du tappar insperationen eller blir trött på att skriva på äventyret.. Kartor, SLP:er, namn på platser och en plott är i stort sett allt du behöver..
× Ha äventyret i punkter/kapitel/scener så du lätt kan se vad som ska hända.. 1-2 A4-sidor, luftigt skrivna, är allt du borde behöva (till ett äventyr som pågår 2T4 spelkvällar)..
× Tänk lite på vad du själv vill spela för sorts äventyr..
× Fråga spelarna vad de vill spela för äventyr.. För mig själv så gav detta inget då de inte visste.. Fick typ svaret "Ja. [paus] Som de är
nu är bra"..
× Lyssna på vad spelarna säger under spelomgången.. Om någon säger "Det är säkert en fälla där under" så släng in en fälla lite senare.. Drar de en anekdot om ett annat speltillfälle så försök spela nåt liknande i ett annat äventyr..
× Försök avslöja en liten detalj om världen i varje äventyr..
× En "värsta fiende" som kommer igen är alltid bra.. Spelarna älskar såna..
× Tänk ut en händelse (eller ett föremål) och försök dra in spelarna i smeten.. Vad blir konsekvenserna av händelsen?
× Försök få in en vän eller två till RP:na.. Dessa kan dra in spelarna i äventyr..
× Sök på "book of plots" på nätet.. Du kommer att få massor av förslag på plottar till äventyr..
× Gör inte det misstaget som många (alla?) SL säkert gjort i sitt liv.. Göra att hela äventyret inte kan gå vidare såvida spelarna inte löser
Den kluriga gåtan..
× Om du kör intriger så nästla ihop alla tråda på slutet så att spelarna kan utbrista sitt "AHA!" och äntligen fatta vad de höll på med..
× De tips du tycker är riktig bra härifrån skriver du ner så att du kan ta fram dem och läsa dem igen.. och igen.. och igen tills dem sitter..
× Gör inte som jag.. Börja skriva på äventyren samma dag (mestadels kväll) som vi ska spela.. Du kan se kvalitén på mina äventyr
här.
/[color:448800]Han</font color=448800> som nog råkade slänga in några SL-råd också