Nekromanti Äventyr

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Återigen? Har du glömt dem sen sist? /images/icons/smile.gif Låt se nu..

× Basera gärna äventyren på spelarnas RP:er.. Har du läst igenom deras bakgrunder? Kolla igenom deras färdigheter.. De avslöjar, till viss del, vilken typ av uppdrag de vill spela.
× Slå alla dolda slag (FDT, Upptäcka fara) innan ni sätter igång och spelar.. Flyter på bättre och spelarna tror att det som sker ska hända enligt äventyren..
× Slå några dolda slag medan du spelar.. Bara för att hålla spelarna igång..
× Så fort du får en idé på något som kan hända i ett äventyr så skriv ner den.. Du kommer sedan ha en massa lösa anteckningar på halsen.. Om det krisar sig och du inte gjort din hemläxa (alltså äventyret) så kan du ta fram anteckningarna och binda ihop dem..
× Tänk på en slutscen och fråga dig hur spelarna kom in i den.. Fortsätt tills du kommer framåt..
× Bara spelat rollspel i 1T3 år? Rädda-prinsessan-uppdrag (och andra klyschor) funkar fortfarande.. Ta en varelse ur en monsterbok och gör en story omkring den..
× Sök på forumen efter tips.. Har själv skrivit en del (kanske t.o.m. nåt enstaka bra tips).
× Böcker brukar vara rätt usla (filmer är ännu sämre) insperationskällor till äventyr.. Duger bara till uppslag på SLP eller ibland någon cool detalj..
× Sök bland mytologier, sagor och sägner.. Där finns det många godbitar som du kan använda..
× Skriv inte för mycket. Risken finns att du tappar insperationen eller blir trött på att skriva på äventyret.. Kartor, SLP:er, namn på platser och en plott är i stort sett allt du behöver..
× Ha äventyret i punkter/kapitel/scener så du lätt kan se vad som ska hända.. 1-2 A4-sidor, luftigt skrivna, är allt du borde behöva (till ett äventyr som pågår 2T4 spelkvällar)..
× Tänk lite på vad du själv vill spela för sorts äventyr..
× Fråga spelarna vad de vill spela för äventyr.. För mig själv så gav detta inget då de inte visste.. Fick typ svaret "Ja. [paus] Som de är nu är bra"..
× Lyssna på vad spelarna säger under spelomgången.. Om någon säger "Det är säkert en fälla där under" så släng in en fälla lite senare.. Drar de en anekdot om ett annat speltillfälle så försök spela nåt liknande i ett annat äventyr..
× Försök avslöja en liten detalj om världen i varje äventyr..
× En "värsta fiende" som kommer igen är alltid bra.. Spelarna älskar såna..
× Tänk ut en händelse (eller ett föremål) och försök dra in spelarna i smeten.. Vad blir konsekvenserna av händelsen?
× Försök få in en vän eller två till RP:na.. Dessa kan dra in spelarna i äventyr..
× Sök på "book of plots" på nätet.. Du kommer att få massor av förslag på plottar till äventyr..
× Gör inte det misstaget som många (alla?) SL säkert gjort i sitt liv.. Göra att hela äventyret inte kan gå vidare såvida spelarna inte löser Den kluriga gåtan..
× Om du kör intriger så nästla ihop alla tråda på slutet så att spelarna kan utbrista sitt "AHA!" och äntligen fatta vad de höll på med..
× De tips du tycker är riktig bra härifrån skriver du ner så att du kan ta fram dem och läsa dem igen.. och igen.. och igen tills dem sitter..
× Gör inte som jag.. Börja skriva på äventyren samma dag (mestadels kväll) som vi ska spela.. Du kan se kvalitén på mina äventyr här.

/[color:448800]Han</font color=448800> som nog råkade slänga in några SL-råd också
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Ett Roligt Äventyr

Ett äventyr jag SL:ade för ett par år sedan och som fruktansvärt roligt och som spelarna pratade en hel del om efteråt hade som huvudidé att en man hatade RP:na för att han ansåg de vara ansvariga för hans brors (eller om det var fars) död. RP:na hade kommit till staden han bodde i (han hade lett dem dit, planerat det hela i åratal) och blev då instängda i staden då skurken hade mutat alla stadsvakter till att inte släppa ut RP:na (det hela hade ju inte funkar om någon av RP:na var magiker som kunde spränga hela stadsmuren och fly...men det var ingen som i gänget). Sedan lyckades han få RP:na anklagade för olika brott i staden, som han själv givetvis hade begått, och RP:na blev hatade av alla och jagade av stadsvakten. Skurken ville dock "leka" med RP:na och placerade ut ledtrådar som till sist ledde till hans gömställe där RP:na med stor möda dödade honom och hans underhuggare (klassisk slutscen alltså). Sedan lyckades de ta sig ut ur staden och om de någonsin kommer tillbaka kommer de troligtvis att hängas för "sina" brott./images/icons/smile.gif
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Ett bra äventyr!

Börja med att på nåt sätt föra bort en viktig person som du gömmer på ett ställe där "dina" RP skall klara ett antal uppgifter för att få tag i personen i fråga. Om du vill krydda på lite extra kan du ju altid sätta en drake framför en ingång till nån viktig prot eller nåt diverse sånt som man måste ge en klurig gåta för att komma igenom. Var rätt hänsynslös när du väljer monster, det är ju trots allt inte din rollfigur som utsätts för nån direkt fara! /images/icons/wink.gif
/ Ares

Kom ihåg att ju fler gåtor desto bättre!
 
Top