<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
någon person här som har ett litet äventyr jag kan få??
<hr></blockquote>
Det beror på vad du menar. Om du vill ha ett färdigskrivet äventyr med monster-stats, NPCs och hela köret finns det flera ett par trådar ner.
Men här ska du få en idé som nyss dök upp i min hjärna:
Hjältarna är på väg till en liten stad nånstans. (Anledningen får du hitta på själv) På vägen slår de läger tillsammans med några kringvandrande barder. På morgonen då de vaknar är barderna försvunna, men ingenting är stulet. De fortsätter antagligen mot staden, men blir fördröjda på vägen (fördröjningen får du också hitta på själv).
Då de till slut kommer fram till staden möts de av fientliga bönder och kanske ett par soldater, beroende på stadens storlek. "Jaså, ni vågar komma tillbaka hit" och liknande kommentarer hörs. Om de lyckas undvika att slåss får de så småningom, uppblandat med kommentarer som "Försök inte spela oskyldig" och "Brottslige skurk!" (jag vet inte varför, men jag vill gärna ha med den kommentaren), veta att en grupp äventyrare som var totalt identiska med hjältarna kom till staden dagen innan och utförde något lagom ont dåd.
Nu beror det på dina spelare, är de någotsånär erfarna D&D-are säger de "Jaså, doppelgangers", men om de inte är det, eller om de brukar göra åtskillnad mellan RPns kunskap och sin egen, kommer de antagligen ändå att misstänka barderna som försvann. Det blir förstås problem - hur hittar man fiender som kan ändra utseende när de känner för det, och hur ska de övertyga stadsvakten om att ens låta dem ge sig ut på jakt efter dem? ("Dubbelgångare? Varför drar du inte den om Den Onde Guden Vecna Sa Åt Mig Att Göra Det också?")
Se där, ett äventyr! Det kräver bara ett par veckors hårt arbete för att bli färdigt.
/JPS - "Tacka mig inte, jag skickar en räkning"