Nekromanti Äventyr.

The_shadow

Warrior
Vad tror ni om följande idé? (den är för ett gäng oerfarna spelare + 2 som lirat en del förut).

samtliga spelar soldiska knektar (yrkes soldater/veteraner) och har (utan att känna varandra) blivit skickade till en soldisk gränspostering i Khazim bergen (vid gränsen mot Västmark) mitt i vintern (det är nog rätt kallt däruppe). Samtliga kommer att anlända någon gång under natten (vid olika tidpunkter). efter någon/några dagar kommer de att skickas på ett patrull uppdrag längs gränsen där de kommer få kämpa mot bla naturen för att överleva (det finns säkert ett och annat troll i trakterna också för att inte tala om Jargier/images/icons/wink.gif).

det är så långt jag kommit än så länge. Vad tror ni? kan det vara lämpligt som intro äventyr?

The_shadow

Warrior
Re: Låter intressant !! (NT)

jag vore tacksam om ni kunde skriva lite mer. jag vill gärna ha konstruktiv kritik då detta är mitt första "planerade" äventyr. har mest sysslat med improviserade saker förut.

Baron Marak

Swordsman
En klassiker om du frågar mig, Släng in dem på samma värdshus så är det hela fullbordat. Så många gånger man inte lyckats hitta den där skumma typen i hörnet som egentligen inte alls verkar så duglig på någonting men ändå är den enda som pratar. Vilket är en fördel då man vet att han förstår /images/icons/wink.gif
Men rent uppriktigt så skulle jag nog föredra, eller ifall jag skulle vara SL skriva, något som innehåller mer djup än att bara hugga ned Tiraker i några berg. Att förmedla den där känslan som Eon har. Visa hur folket har det istället och slänga in rollspersonerna i en gryta som sjuder av alla intriger. Fast inte med alltför komplext mönster då det är oerfarna spelare med. Kanske lägga det hela mer ytligt. Samt även skulle jag visa vad som faktiskt finns ifall man göra saker av tveksam natur. Visa att det finns stadsvakter och dylikt som upprätthåller lagen och sätter folk inför rätta för sånt. Det skulle visa hur man borde spela samtidigt som det lär en att man ska vara diskret i undersökningar av mord på adelsmän etc.
Kanske någon strid skulle jag slänga in. Men inte många eftersom folk inte riskerar liv och lem i någon större utsträckning utan mer har en fallenhet för att fly under jorden eller liknande.

Men vill de ha action så funkar bergen finfint. Roligast är väl den där kraggisen med sitt höftskynke mitt i vintern och rör inte en enda min. Kanske de får reda på hemligheter och planer om området? Kanske Jargien har intressen av att sätta ut en postering där för att lättare kunna transportera förnödenheter till trupper på intåg i Asharien? Eller de kanske rentutav träffar på en mindre anfallsstyrka som ska göra ett blixtanfall mot Asharien för att bränna landets matreserver för att svälta dem under vintern?

Johan K

Gammal & dryg
Oki

Jo, då ska jag väll ta & skriva nån rad.
Jag tycker att det kan bli bra eftersom man kommer in & bara träffas under ganska "taskiga!" förhållanden. Sen så är det ju bra om man har nån gemensam fiende som man ska bekämpa.

Rasmusen

Veteran
Re: Oki

Jag har skrivit ett par EON äventyr och spelat ett par själv. Ger några tips.
- Det är visserligen en bra nybörjarstory men kanske lite mera djup i den skulle inte skada.
- Släng in några dvärgar i äventyret, det är nästan ett krav då det utspelar sig i Khazim-bergen. Skulle tro att Roghan dvärgar passar bäst då deras fäste är närmaste du tänkte dig att det utspelar sig på.

The_shadow

Warrior
detta är naturligtvis bara början på en längre kampanj/äventyrsserie (om inte för många spelare försvinner dvs) meningen är egentligen att få spelarna/karaktärerna att känna varandra för att senare bli en (för hoppningsvis) väl sammansvetsad grupp äventyrare som kan ge sig ut på egna spontana äventyr. annars så skall jag sätta dem i olika situationer som gör att de får se både fram och baksidan av mundana. detta kan tolkas på två sätt och båda är rätt. de skall få möta på de oöverträffad godhet och ondska samtidigt som de skall få se större delen av världen. naturligtvis kommer svårighetsnivån trappas upp allt eftersom rollpersonerna och spelarna blir bättre.
jag skall (med en del hjälp av er på forumet) försätta spelarna i alla tänkbara och otänkbara situationer.

detta är altså bara för att få dem att förstå vad rollspel är och så att de lär känna varandra och sina karaktärer.

Jo, det låter bra. Ett enkelt äventyr för att starta grupprelationer..... Släng in en riktigt jävlig sergant eller korpral på posteringen också, så att dom anmäler sig frvilligt till patrullering... Och för att det är klassiskt...

The_shadow

Warrior
Re: Oki

jag har naturligtvis inte skrivit allt som skall hända. bara en del av inledningen. läs mitt svar lite längre upp i tråden så förstår ni lite mer.

Vad skall vara med?:

Dvärgar? Ja definitivt
Alver? eventuellt i ett senare skede
Tiraker? Gissa två gånger/images/icons/wink.gif
troll? finns det kineser i kina?
monster? det får vi se.
Ondska? Bajsar björnen i skogen?
Jargier? döööööh
annat skräp? Jepp, och mycket av det också./images/icons/devil.gif

Vindhand

Myrmidon
Det är en bra grund, det är ju en fördel att ge nybörjare litet ledning i början. När ni kommit en bit kan man ju slänga in litet överraskningar. En sak jag använde själv var storyn:
Rollpersonerna träffar en hysterisk kvinna som tappat bort sin bäbis, de ombeds hjälpa till. Om man följer spåren kommer man till slut fram till en grotta i närheten. Bäbisen finns därinne och är kidnappad av en kvinlig orch (ehm... "tirak") som blivit litet tokig av att vargarna dödat hennes eget barn.

Det finns många utvägar ur denna. Man kan döda den stackars tokiga orchen (med viss risk för den bäbis hon vägrar släppa), man kan övertala henne om att det inte är hennes eget barn (svårt) och att den trivs bättre hos människan (ännu svårare). Man kan lirka ur henne att hon blivit anfallen av vargar "Vargarna tog honom, men jag räddade honom" och kanske leta reda på hennes egens bäbis sargade lik (ganska rått). o.s.v...

Det skulle jag villa spela men det går inte för i "våran" värld så har Tirakerna, Gûrderna och Truhkerna slagit sig genom västmar och intagit talon och slaktat kungen av Soldarn. (med hjälpen av en demon)

I eran värld har Tiarkena tagit över Soldarn? Enkelt fixat, skaffa några Templeriddare som dyrkar martari, och börja be om hans hjälp.... Och sen några samorimän som får hjälp av Aurias o Pelias

Baron Marak

Swordsman
Döde dem med byråkrati bara. Det funkar bäst. Ingen kan motstå att påverkas av att hämta förmulär X vid plats Y för tillgång till område Z för att där kontakta A som hänvisar en till B somn kräver en ny kopia av formulär Z för att kunna tillverka ett visum C osv. osv.

"Spice extends life"

You can't kill me because I am already dead

Alla SL måste genomgå ritualerna för att tranformeras till vampyrer /images/icons/smile.gif

Nej, jag är ingen fanatisk VtM spelare, har bara provat det.