Nekromanti Äventyr?

Mercellon

Veteran
Jag undrar hur man egentligen gör ett eget äventyr? Finns det några tips och läsa?Vart isåfall?
Personligen är jag extremt trött på att inprovisera i min fantasilösa lilla regniga by.

Phelan

Hero
Det finns ett kapitel i slutet av EonII-boken till att börja med. Om du verkligen vill försöka något så är kampanjer mycket roligare, finns en del tips för det där också.

Att tänka på:

- få en grupp rollpersoner som har en anledning att de hänger samman

- ge spelarna vad de vill ha i lagom mängd, enklast är att när ni spelat några äventyr/spelmöten fråga om stilen på äventyren känns bra eller om de vill ha mer mindre detektivarbete/våld/intriger/överepiskt/smutsigt jordnära osv

- om du har en intrig i ett äventyr, tänk på att spelarna alltid kommer agera dummare än du tror, även om du tycker att något är uppenbart när du skriver det så kommer de där fria viljorna i spelarnas hjärnor tolka allting på en massa olika sätt, så håll intriger lite enklare än du själv tycker verkar bra så blir det lagom när spelarna komplicerar till det

- ge utrymme för att spelarna ska kunna lösa eller komma fram till lösningen på ett äventyr på flera olika sätt

- osv

Mvh / Phelan

Man Mountainman

Storsvagåret
Finns det några tips och läsa?Vart isåfall?

De flesta rollspelsböcker brukar väl ha några tips. Äger du något annat rollspel än Eon så kan du väl titta i det.

Annars kan du ta hjälp av följande lilla nybörjarguide.

1. Hitta på ett problem, som rollpersonerna måste lösa (drottningens heliga grisar har blivit bortrövade).

2. Kom gärna på någon liten förveckling, som gör att allt inte blir som rollpersonerna tänkt sig (grisarna finns mitt i den kungliga borgen, men de är förvandlade till hovdamer av den elake hovmagikern Chnôen).

3. ge rollpersonerna en ledtråd (en stallpojke har sett Chnôen smyga runt kring stian sent på natten)

4. Släng in lite motstånd (Chnôen bussar sitt livgarde på rollpersonerna för att rufsa till dem lite)

5. När rollpersonerna löst problemet kan du låta lösningen leda till ett nytt problem (När rollpersonerna väl inser att de tre tystlåtna hovdamerna egentligen är grisarna, så har Chnôen flytt från slottet. tyvärr är han den ende som vet hur man förvandlar tillbaka dem).

Hoppas det var till hjälp. :gremgrin:

Mercellon

Veteran
Okej, tack!
Går det att spela med 1 rollspelare?
Så har jag kommit på lite yrken med min kompis, gjorde magiker och stötte på "filament". Hur skaffar man dessa? Har kollat lite i Mystik & Magi och Eon II regelboken, men inte hittat mer än att det är trådar som man alstrar till.

Klon

Hero
Som magiker alstrar man dem eller köper kongulerade (men det är DYRT!!). Enklast är alltså att använda färdigheten alstra <aspekt>

aspekten är vilken typ av filament du kan alstra, exempelvis pyrotropi (eld)

men jag rekomenderar att läser igenom magireglerna i grunboken fullständigt (eller ja, du behöver inte lusläsa listan över besvärjelser och inte den med ritualer heller)
så bör du förstå det hela lite bättre...

tills vidare kun den väl i vart fall få veta att svårigheten på alstraslaget är lika med antalet filament du alstrar 3 filament blir således ob3T6 i svårighet och de filament du får blir utav den aspekt du kan alstra.
du måste dock ha källan till filamenten i närheten,i fallet pyrotropi kan det vara en liten brasa eller en fackla i närheten för att du skall kunna alstra alls... (om man inte gör det från sin egen kropp, men det får du allt läsa om själv)

Mercellon

Veteran
Jahaaaa!!
Trodde man köpte filament och så blev dom typ tillkallade från någonstans där man hade dom och dit (i ditt exempel) elden kommer. Men då förstår jag. Tack för hjälpen återigen! :gremsmile:

"men jag rekomenderar att läser igenom magireglerna i grunboken fullständigt"

Jag rekomenderar att ni struntar i eons alltför krångliga, tidsödande, magisystem och siktar in er på det som är kul med magi: att kunna göra omöjliga saker! Improvisera, lek, ha kul. Låt inte dåliga regler förstöra nöjet med en magiker.

regelslaktaren/ som anar att många eonspelare älskar magisystemet

Klon

Hero
Magi i Eon

tycker inte att det är så tidsödande... strid kan vara nog så tidsödande i sig, och en besvärjelse tar faktiskt inte så mycket längre tid.

Sen så tycker jag inte heller att det är så krångligt. Man alstrar, transformerar och väver effekt, inte så jobbigt. Lite värre blir det när man kommer in på ritualer och framför allt alkemin (vilken jag tycketr är onödigt komplicerad faktiskt)

Finns det ett magisystem som är ganska bra jkan man väl lika gärna använda det

Kongelat

Tja, ett Kongelat (kongelerat filament) kostar under normala omständigheter runt 1000 silver. Du bör dock rollspela köpet av dem, då de inte är särskilt vanliga.
*Kollar i A&S*
Sanarialverna får nog betala lika mycket som alla andra, men det är inte säkert. Detta beror helt på vem som får tag på kongelaten. Antagligen är det tiraker eller vanliga soldier, då lär de få betala normalpris, kanske tom lite högre till tirakerna. Om det däremot är Pyar som hittar kongelaten, kan nog vissa Sanari få en ganska rejäl rabatt på några hundra silver.

Mvh Victor Palm...

...Som har STORA problem med sin dator.