Nekromanti Äventyr

Drizzt do Urden

Veteran
Jag ämnar att skriva lite äventyr på gamla dar..men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga :gremconfused: hur ska man lägga upp det hela..vad ska man börja med ect ska man tex börja med att rita kartor över där äventyret ska ta sin plats eller ska man vänta med det..hur brukar ni göra :gremconfused:. Vilka verktyg är bra att använda?? Words eller..finns ju en del kartritar program typ CC2 pro men det finns ju tyvär bara som demo och är svindyrt att köpa...

är tacksam för alla svar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det beror på: Ska du skriva ett äventyr bara för att spelleda det själv, eller ska du skriva ett äventyr som du vill visa upp för allmänheten?

Om du ska skriva det till dig själv: glöm allt vad program heter! Skriv på vanligt papper med en vanlig penna och rita kartorna med samma utrustning. Skriv inga detaljerade beskrivningar, utan bara korta stödord (så mycket som du tycker är nödvändigt) som beskriver viktiga platser och personer.

Om du ska skriva äventyret för att visa upp det, till exempel genom att lägga ut det på internet eller genom att använda det som konventsäventyr: skriv det i något ordbehandlingsprogram, till exempel Word. Om du vill att det ska se snyggt ut, används något layoutprogram istället, till exempel PageMaker eller InDesign. Kartor tycker jag fortfarande att man ska rita för hand och scanna. (Jag vet att många inte är bra på att teckna, men man måste sakna armar för att inte kunna rita ett berg, en skog, en väg och en stad tillräckligt bra för att spelledaren ska kunna lista ut vad det är.) Vad du framför allt ska tänka på är att beskriva äventyrets handling på ett sådant sätt att den tilltänkte spelledaren lätt kan ta den till sig. Fundera också på hur saker och ting ska vara placerade i äventyret. Många äventyr har spelledarpersoner och kartor placerade längst bak. Själv föredrar jag att se att dessa dyker upp bredvid den text som de hör till, så att man slipper bläddra fram och tillbaka. Undantag görs naturligtvis för spelledarpersoner som har en omfattande roll och därför inte någon naturlig plats på vilken de kan beskrivas.

Jag börjar i olika ändar beroende på vilken typ av äventyr jag skriver. Oftast börjar jag med någon form av handling, men vid ett par tillfällen (när rollpersonerna ska resa från en plats till en annan) har jag börjat med att rita en karta och sedan fundera på vad som kan hända på de olika platserna de kommer att passera.

/tobias

Lindenius

Swashbuckler
Omvända skalprincipen

Jag brukar mig av en omvänd skalprincip. Det vill säga; jag börjar med att skriva ned ävetyrets stolpar i löptext. Sedan lägger jag på lager för lager till det är någorlunda färdigt.

Med jämna mellanrum skriver jag ut hela äventyret och korrekturläser det. Vid det här laget brukar man upptäcka en massa logiska luckor som måste tätas. I värsta fakll innebär det att man måste skriva om stora delar av äventyret.
Viktigast av allt: speltesta! Dina spelare kommer garanterat göra saker tvärtemot vad du först trott varit den logiska ordningen. Detta är ovärdelig input.

Kartbiten har jag inte riktigt löst än, men tack och lov för Photoshop och Illustrator...

Det här är förstås en process som tar mycket lång tid. Mest på grund av att det inte är mitt jobb samt att jag har familj och vänner jag vill hinna umgås med också. :gremsmirk:

//erik. blir inte förvånad om den här tråden flyttas också :gremelak:

Warduke

Warrior
Tja du kan börja med att ladda hem de två artiklarna Kampanjkurs och Äventyrskurs här:

http://bank.sverok.se/?pid=46&id=23&level=2&content=folders

Äventyrskursen beskriver förstås äventyrsskapande, och kampanjkursen tar upp en del kartritande.
Kartritande görs med fördel med blyertspenna på vitt papper. Har du bildbehandlingsprogram kan du sedan bearbeta det däri. Saknar du det så är rekommendationen att du skaffar en bra tuschpenna att renrita kartan med då tusch motstår tid och smet bättre än blyerts.

Insignia

Swashbuckler
Kartprogram

Det finns gratis kartritarprogram, till exempel AutoREALM, ifall du behöver ett sådant.

Om man ritar kartorna först eller sist eller i mitten beror väl mest på vad man själv tycker är enklast. Jag har faktiskt aldrig prövat att rita kartor innan jag skriver ett äventyr. Jag ska testa det någon gång och se om det går bättre.

Sodivra

Champion
Jag undrar samma sak som Gurgeh, skriver du för dig själv eller för andra?
När du skriver för dig själv så skulle jag inte rekommendera att du börjar skriva sidan ett och sedan sidan två, osv, innan du har skissat upp scenariot. Det kan vi ju gå in på djupare detalj om du vill..
Har du ett scenario klart, som du vill skriva ner så.. Det spelar inte så stor roll vad du använder. Att göra extra kartor eller layouta snyggt i pagemaker gör det extra proffsigt, men det bryr sig läsaren inte så mycket om, om du skriver ett ointressant eller slarvigt skrivet scenario.

Skriv synopsis först när du skriver rent, alltså en sammanfattning av handlingen. Lägg det först. Det är skönt att kunna läsa en snabb genomgång av scenariot.
Gör det du känner dig inspirerad av sen. Rita en karta om du känner för det, det kanske kommer få fart på det andra skrivandet.. Men se till att skissa upp det väl innan du skriver rent. Det kan funka att rita en karta och sedan bygga ett äventyr på det, men oftast med kreativa projekt så behöver du planera lite innan du går stenhårt in för en detalj, annars kan du tappa sugen.

Lägga upp det hela.. Hur menar du? Beskriv förhållandena, vad som gäller, och hur det kan påverkas av rollpersonerna.. Eller, om du inte kör en lika öppen och rörig struktur så kan du bara skriva scen efter scen som det hade varit en film. Specifiera dig!

Här, här, här, här är några bra trådar.

Sodivra

Champion
Jepp.

blir inte förvånad om den här tråden flyttas också
Jepp, jag skulle hade flyttat den, men vi bestämde oss just för att ompröva forumens inriktning igen.