Äventyr (bör INTE läsas av mina spelare!!)
Detta är bara en idé som jag får medan jag skriver dethär inlägget och inte alls genomtänkt. Därför behöver jag antagligen lite hjälp med den, idéer, förslag till förbättring etc. Antagligen är den skitusel...men what the heck man kan ju alltid testa. Jag hoppas kunna göra den mer komplicerad, men här är ett utkast på huvuddragen. Jag hoppas också se till att problemen inte kommer att kunna lösas med våld, och även att spelarna kommer att känna att de kanske vad de än väljer väljer fel.
Jag tänkte som så att jag ska göra lite annorlunda mot vad äventyr oftast handlar om nämligen: rädda byn, rp kommer till en by, den hemsöks/är föbannad och alla mesiga bybor ber om räddning. I detta fallet är det dock lite annorlunda:
I den djupa skogen utanför byn är några nekromantiker i full gång med att väcka döda till liv, offra till hedniska gudar, ha månskensbloter osv osv. De rövar bort en liten flicka och en liten pojke från byns hövdning för att offra och sedan väcka till liv. Byhövdingen ber att de ska få gå fria och säger att han gör vadsomhelst.
OK säger nekromantikerna, men då vill vi ta ett offer från varje grupp med besökare som kommer till er, annars förbannar vi hela byn.
Byäldsten har inte mycket val och hans barn släpps.
Rp kommer till byn.
De ser underliga män stryka omkring och strax försvinner en av rp. Byborna bortförklarar saken och ingen "vet något".
Men en liten grupp jobbar i det dolda mot nekromantikerna och deras allt mer växande armé av vandöda. De har hittat ett sätt att döda de som redan är döda, och även ett sätt att bryta nekromantikernas makt. Om rp verkar modiga och handlingskraftiga kontaktar de dem och säger att någon måste ta sig till templet som nekromantikerna håller till i och hitta föremål X, men bara en åt gången. Annars kommer de bli upptäckta (eller någon annan bättre ursäkt som jag inte kommit på).
Dock är denhär gruppen inte den rätta utan nekromantikernas tjänare som jobbar undercover. Rp går rakt i fällan om de är godtrogna.
Då sitter alltså två av rp fångade och de andra måste själva ta reda på hur man oskadliggör hotet...detta under tidspress eftersom nekromantikerna vid fullmåne kommer döda och väcka deras vänner till vandöda.
Till sin hjälp har de en dagbok från en äventyrare som varit inne i templet men undkommit, skumma skrifter i ett bibliotek och...något annat...
Mot sig har de undercovergruppen, nekromantikerna och i princip hela byn som inte vill att någon ska vredga nekromantikerna (eftersom de själv då kommer råka ruskigt illa ut) som de tror är megamäktiga. Ingen tror att rp kommer klara det.
Väl i templet finns allehanda labyrinter, monster, gåtor och faror.
Nekromantikerna kommer dock inte försöka stoppa rp direkt utan lägger gör hellre det hela till en lek som de kan roa sig på eftersom de utöver uppväckandet har fasligt tråkigt
. Ge rp falska ledtrådar, tvinga bybor att säga fel saker eller på andra sätt sätta käppar i hjulet.
Detta är idén mycket kortfattad som sagt... jag hoppas jag får fler idéer som jag kan nysta in. Tankar och förslag så långt?