Nekromanti Äventyr

Isilme

Veteran
Är äventyren till nya DoD (dvs Eldsjäl, Vildhjarta och Snösaga) något att ha?

I annat fall knåpar jag på ett äventyr som ska utspela sig i någon av skogarna. Jag tänker: dolda tempel, mörk magi, riter och bloter, hemligheter, onda tecken och förutsägelser, förräderi från vänner och ting som hyssjats ner men som fortfarande existerar och gror i dunklet, och ett allvarligt misstag. Vad tycks?

Eksem

Champion
Alla tre är bra, men Eldsjäl kräver lite väl mycket av spelledaren för att fungera. Vildhjarta är det bästa av de tre, verkligt toppklass och nog det bästa svenska köpäventyr jag läst (och jag har läst en hel del). Alla tre innehåller till på köpet flera av ingredienserna du själv är ute efter i ditt egna äventyr; som ju är alldeles utmärkta ingredienser till ett fint Trudvangsäventyr.

Mitt förslag är att du skaffar Vildhjarta för att det är så himla bra, och sedan kanske tar dig en titt på de andra; men låt inte det hindra dig från att skriva ditt eget äventyr!

Om du orkar skriva det noggrant så att även andra utom du själv har koll på det (de flesta äventyr man knåpar ihop själv brukar ju mest bestå av minnesanteckningar och lösa blad vars ordning bara man själv har i huvudet) kan du ju posta det som en artikel här på wrnu så vi andra också kan få läsa det. Du kan även få förstklassig hjälp och tips både här och ännu mer så på Riotminds eget forum ( Riotminds DoD-sida ). Lycka till!

Johan K

Gammal & dryg
Kan görst & främst VARMT rekomendera Vidhjarta !! Det är ett synnerligen skönt äventyr som har fångat sagostämmningen till max ! Det är åxå sl-vänligt i.o.m att det är väldigt fritt upplaggt.
Snösaga & Eldsjäl har jag bra läst & tyvärr inte spealt ännu. men de ä klart maffiga äventyr de åxå !
Sedn så kan jag åxå rekomendera Vinterskogens hemlighet, åxå ett skönt äventyr fårn RM, som kan laddas ner därifrån.

/ Johan K, som ÄNTLIGEN är hemma efter att ha jobbat i 10 timmar.

Ska bara hålla med de andra. Vildhjarta är underbart.

Jag spelleder just nu äventyret för andra gången, och med två av fem spelare som är veteraner från förra gången. Det fungerar fantastiskt bra, stämmningen är på topp, och det är inget min grupp är känd för sedan tidigare.

Isilme

Veteran
Äventyr (bör INTE läsas av mina spelare!!)

Detta är bara en idé som jag får medan jag skriver dethär inlägget och inte alls genomtänkt. Därför behöver jag antagligen lite hjälp med den, idéer, förslag till förbättring etc. Antagligen är den skitusel...men what the heck man kan ju alltid testa. Jag hoppas kunna göra den mer komplicerad, men här är ett utkast på huvuddragen. Jag hoppas också se till att problemen inte kommer att kunna lösas med våld, och även att spelarna kommer att känna att de kanske vad de än väljer väljer fel.

Jag tänkte som så att jag ska göra lite annorlunda mot vad äventyr oftast handlar om nämligen: rädda byn, rp kommer till en by, den hemsöks/är föbannad och alla mesiga bybor ber om räddning. I detta fallet är det dock lite annorlunda:

I den djupa skogen utanför byn är några nekromantiker i full gång med att väcka döda till liv, offra till hedniska gudar, ha månskensbloter osv osv. De rövar bort en liten flicka och en liten pojke från byns hövdning för att offra och sedan väcka till liv. Byhövdingen ber att de ska få gå fria och säger att han gör vadsomhelst.
OK säger nekromantikerna, men då vill vi ta ett offer från varje grupp med besökare som kommer till er, annars förbannar vi hela byn.
Byäldsten har inte mycket val och hans barn släpps.
Rp kommer till byn.
De ser underliga män stryka omkring och strax försvinner en av rp. Byborna bortförklarar saken och ingen "vet något".
Men en liten grupp jobbar i det dolda mot nekromantikerna och deras allt mer växande armé av vandöda. De har hittat ett sätt att döda de som redan är döda, och även ett sätt att bryta nekromantikernas makt. Om rp verkar modiga och handlingskraftiga kontaktar de dem och säger att någon måste ta sig till templet som nekromantikerna håller till i och hitta föremål X, men bara en åt gången. Annars kommer de bli upptäckta (eller någon annan bättre ursäkt som jag inte kommit på).
Dock är denhär gruppen inte den rätta utan nekromantikernas tjänare som jobbar undercover. Rp går rakt i fällan om de är godtrogna.
Då sitter alltså två av rp fångade och de andra måste själva ta reda på hur man oskadliggör hotet...detta under tidspress eftersom nekromantikerna vid fullmåne kommer döda och väcka deras vänner till vandöda.
Till sin hjälp har de en dagbok från en äventyrare som varit inne i templet men undkommit, skumma skrifter i ett bibliotek och...något annat... :gremconfused:
Mot sig har de undercovergruppen, nekromantikerna och i princip hela byn som inte vill att någon ska vredga nekromantikerna (eftersom de själv då kommer råka ruskigt illa ut) som de tror är megamäktiga. Ingen tror att rp kommer klara det.
Väl i templet finns allehanda labyrinter, monster, gåtor och faror.
Nekromantikerna kommer dock inte försöka stoppa rp direkt utan lägger gör hellre det hela till en lek som de kan roa sig på eftersom de utöver uppväckandet har fasligt tråkigt :gremsmile:. Ge rp falska ledtrådar, tvinga bybor att säga fel saker eller på andra sätt sätta käppar i hjulet.
Detta är idén mycket kortfattad som sagt... jag hoppas jag får fler idéer som jag kan nysta in. Tankar och förslag så långt?

Eksem

Champion
Re: Äventyr (bör INTE läsas av mina spelare!!)

" Jag hoppas kunna göra den mer komplicerad, men här är ett utkast på huvuddragen. "

Sådana tendenser har jag också, men mina halsbrytande förvecklingar, bedrägerier och plot-twists (vad heter det på svenska egentligen? Världens hjärnsläpp...) tycks imponera mer på mig själv än mina spelare, så jag försöker skära ner på sånt. Less is more, som man brukar säga på andra sidan pölen.

"De ser underliga män stryka omkring och strax försvinner en av rp."

Det är alltid utmärkt att involvera rollpersonerna i handlingen och göra vendettan till deras egna, men det där sättet är inte det bästa. Jag använde en liknande teknik till ett äventyr jag skrev, men märkte snart att det är rätt korkat att plocka bort en rollperson från handlingen, vad ska hans spelare pyssla med egentligen? Det är det fina med bra bakgrundshistorier för rollpersoner, då kan man använda syskon eller föräldrar eller så istället.

Nu vet jag ju inte hur din spelgrupp kommer se ut, och vilken bakgrund de har, men jag skulle förändra upplägget en smula. Ponera att rollpersonerna återvänder till den by där en av rollpersonerna växt upp men inte besökt på mycket, mycket länge. När han ska besöka sina gamla vänner/släktingar/kompanjoner/läromästare upptäcker de att en av dem är borta, och att historierna om dennes försvinnande går isär (spelarna kommer ju givetvis förstå att nåt är lurt på gång, och börja nysta i det även om historierna skulle vara trovärdiga, så kan man nyttja deras äventyrslystenhet till sin fördel). Någon av rollpersonernas gamla vänner kanske hjälper dem och berättar vad som pågår, och det då blir den vännen som blir den andra som försvinner istället, på så vis slipper du plocka bort rollpersoner ur handlingen.

Sedan kan du köra som du tänkt rätt mycket rakt av. Jag har några tankar till dock:

1. Se till att labyrinten inte blir helt osannolik. Det är fortfarande ett tempel där nekromantikerna förväntas leva och så. Labyrinter av den där ologiska typen är förstås fett coola, men jag tycker att de känns lite malplacerade i Trudvang. Liksom, varför har någon byggt ett skitstort och farligt tempel en bit utanför byn? Hur och när hann de med det? Gör givetvis en rolig och utmanande labyrint som testar spelarnas finurlighet (lämna alltså inte över allt problemlösandet på rollpersonerna, det kanske verkar vettigare, men är inte alls lika kul) samtidigt som du ser till att alla rollpersoner får utnyttja sina särskilda specialiteter. Det kan förstås verka skumt att den onda sekten har designat en labyrint som verkar anpassad för just den spelgruppen, men det gör inget. Lite ologiskt måste det ju vara! Och glöm inte att ha med ett rum med schackrutigt golv! :gremsmile:

2. Jag är själv en sucker för zombieskräck, och har man ett gäng onda nekromantiker ska man inte missa den chansen! Tricket är att totalt övermanna rollpersornerna så att de inte kan slå sig ut, utan panikartat måste slänga sig huvudlöst runt i labyrinten i jakt på de slemma nekrofilerna. Se gärna lite läbbiga zombierullar innan ni spelar så du kan sätta stämningen.
Vill du vara verkligt taskig är givetvis en av rollpersonernas gamla flickvänner/kusin/barndomsvän en av zombierna. Mouhahaha!

3. Jag föreslår att du försöker dela upp äventyret i två olika delar som tematiskt skiljer sig en del från varandra. Den första delen bör innehålla huvudsakligen rollspelande, detektivarbete, intriger och sådant. Spela gärna på gamla relationer och svikna löften. Den delen behöver inte innehålla så många fysiska utmaningar eller dödsfaror, om ens några alls. Se hela tiden till att stegra nervositeten och intensiteten så att upplösningen inför del två blir förlösande och skrämmande på en och samma gång.
Del två bör istället bli en hård actionskräckdel med en klassisk labyrint, där det kryllar av fysiska utmaningar, våld, dödsfara och logiska utmaningar under tidspress (det är jobbigt att lösa konstiga pussel medan det står 25 vrålande zombies och precis ska bryta ner dörren).

Isilme

Veteran
Re: Äventyr (bör INTE läsas av mina spelare!!)

Sådana tendenser har jag också, men mina halsbrytande förvecklingar, bedrägerier och plot-twists (vad heter det på svenska egentligen? Världens hjärnsläpp...)
Du kanske menar intriger? :gremsmile:

vad ska hans spelare pyssla med egentligen?
Tja... försöka bryta sig ut, lista ut vad tusan som pågår, kanske försöka fly i templets labyrinter helt själv :gremlaugh:, och på andra sätt sätta käppar i hjulet.

Idén du hade om att rp kommer från byn osv låter riktigt riktigt bra, så den kör jag på. Jag tänkte också att de ska komma en hemlighet om skogen på spåren. Är dock inte säker på vilken ännu, har bara en känsla av att det är något mer än nekros som filurar i skuggorna. Och anledningen till att nekromantikerna verkligen är där är de kanske nyfikna på. Där kommer byborna säkerligen vara till stor hjälp/stjälp.

1. Nejdå, det förstår jag. Jag tänkte att det kanske är somså att det är ett torn istället. Men nekromantikerna bor under tornet och ingången dit är vaktad av en staty (som man behöver en nyckel till) och när man låst upp kommer han vakna till liv och kräva ett lösenord eller något annat bevis på att man är där i rätt syfte. Nykeln och lösenordet finns uppe i tornet, men är mest där för att nekromantikerna om de tappar nykeln eller lösenordet ska slippa bli utelåsta eller nåt :gremsmile: Och också för att ha lite kul med folk som kommer dit och måste försöka hitta dem (rp kommer nämligen bli inlåsta i tornet...).
I tornet kommer det finnas olika plan med allt som en trevlig labyrint/dungeon eller whatever ska innehålla (jag tänker: flyttande väggar, nycklar och spakar, underliga rum som de måste "lösa", fällor, pussel etc). Men nykeln och lösenordet ska nog finnas på en rysligt enkel plats. Jag lovar att ha med ett schackrutigt golv.

2. Det ska komma zombies och skelett från alla håll och kanter :gremsmile: Och javisst, elak ska man vara!

3. Låter som en mycket bra uppdelning. Det svåraste blir nog att hitta idéer och inspiration till allt detektivarbete och så. Men det ska säkert gå.

Tack för hjälpen!