Nekromanti Äventyr

Lerion

Veteran
Tjena jag håller på att göra ett äventyr till eon där man får träffa på vrakylaker men jag vet inte riktigt hur miljön ska vara. Jag har redan bestämt mej att det ska försvinna uteliggare och andra personer som sover ute plötsligt ska försvinna. Jag vet inte riktigt hur folket i städerna påverkas av det som händer. Några tips?

Hälsningar från en förrvirad spelledare. :gremconfused:

quisling

Warrior
Om nu människor som saknar fast hem försvinner kommer vanligt folk knappast att undra. Det är sannolikt olagligt att inte ha hem och arbete, det kallas lösdriveri och straffarbete är inte alls otänkbart. Vanligt folk, i den mån de träffar dessa personer, kommer troligtvis att anta att stadsvakten tagit hand om lösdrivarna (som för övrigt sannolikt ses som opålitliga, omoraliska och "mindre värda" - ingen sympati där!). Stadsvakten kan tänkas undra, men om de verkligen hade kontroll över lösdrivarna skulle de inte längre vara lösdrivare, så det är inte troligt att de reagerar.

Vilka kan då reagera? Barmhärtiga samariter av typen kokerskan på slottet som lämnar lösdrivarna matrester, ilskna affärsidkare i form av varumånglare på marknader som får varor stulna, vissa religiösa företrädare om religionen tillåter dem att verka bland de fattiga (samoriska läran, kanske). Via dessa kan rollpersonerna kanske få veta att något pågår. Om det sedan inträffar mer spektakulära fynd i form av halvätna kroppar så blir det säkerligen en våg av vidskepliga spekulationer på ölstugor, i brännvinskällare, tjänarkammare och skråstugor...

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, jag tror inte folk i allämhet skylle bry sig SÅ mycket om folk som ligger & sover på gatan skule försvinna, tyvärr.. Kanske om du isåfall skulle göra som så att du kanske låter några av mer dignitet skulle förvinna & sedan kansek på nått sätt skulle jnyta ihop det som så att det slutar med att folk från alla samhällskit försvinan..
Då kanske det tar hus i helsike..

Lerion

Veteran
Jag glömde bort att skriva att vissa andra personer som var ute på kvällen helt plötsligt försvinner. Och för er som inte vet vad en vrakylak är så kan jag ta och berätta det nu. Vrakylaken är en parasit som tar över människors kroppar och lever på kroppen. Vrakylaken sätter in några tenkaklar eller vad det var i människan när dom ligger och sover eller är medvetslös eller så mer beskrivs i monster i mundana. Det är ju inte igentligen inte bara hemlösa och fattiga som försvinner utan andra personer också. Dom som kanske är ute och går på kvällen kan möta på några bleka typer som har nästan helt vita pupiller. Det där är dom så kallade värd kropparna som vrakylaken lever i. Även äventyrare försvinner ju också. :gremgrin:

Schyte

Veteran
Vill du att folk ska bry sig so låter du den äta upp någon som rollpersonerna känner eller någon ädling.

Om du blir desperat så kan den smyga sig in på värdshuset där de sover.