Nekromanti Äventyr

hernod

Veteran
Jag håller på och skriver ett äventyr till DoD6, men jag kommer inte på någon bra story. Det ända jag har kommit på är en bra inledning, men inte någon kampanj.
Det skulle vara en god gärning om någon kunde ge mig råd om hur man skapar en bra kampanj.
Var snälla och skriv....

Hernod

Danno

Veteran
Utgå från rollpersonerna! Låt spelarna uppfinna ganska omfattande och intressanta bakgrunder till sina RP. Det blir lättare både för dem och för dig om du ger de stort svängrum och tillåter intressanta grejer (alvprinsessan Ulla som växte upp bland troll och blivit överjävlig på att svepa bärs, etc). Utifrån dessa bakgrunder är det bara att brainstorma! En viktig detalj är dock att inte ta fasta för mycket på en enskild RP - de blir de andra snabbt uttråkade. Balans i uppmärksamhet snarare än i spelvärden.

På detta sätt kommer förhoppningsvis spelarna ganska snabbt bli engagerade i kampanjen.

/The Danno

dream

Hero
Jag brukar börja med att komma på ett antal fraktioner eller falanger som är intressanta, och deras olika intressen och motsättningar.
Sedan entre för rollpersonerna. Vad är deras intresse? Vad vill de? Var kommer de ifrån?

Vips så har du en bra kampanj! ;)

Det enda du behöver göra för att underhållla den är att efter varje spelmöte bestämma hur alla olika falanger har reagerat på rollpersonernas handlingar, och bestämma vilka saker som pågått som rollpersonerna inte har reda på, och hur de kan påverkas av dessa...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Feuflux

omjonasson.se
Utgå från rollpersonerna! ... Utifrån dessa bakgrunder är det bara att brainstorma!

Låter lite som jag brukar göra. Mycket i mina äventyr baseras på spelarnas dåvarande karaktärer, vilket gör att man kan tvingas ändra lite här och där för att kunna spela med andra karaktärer. Brukar också sno (eller låna/images/icons/smile.gif) idéer, händelser och liknande från någon film, tv-serie eller bok och modifiera om dessa så att det passar in i äventyret. Får man bara rätt inspiration så brukar det flyta på bra.

//[color:red]Feuflux
Erfarenhet står i direkt proportion till antalet rustningar man förstört...</font color=red>

Sårias

Veteran
Precis.

Precis som alla säger så är rp:nas bakgrund något viktigt. Med tanke på att det är en stor inspirationskälla. Föräldrar kan kidnappas, byar kan hotas, rikan kan gå under och byggas upp. Det viktiga är att man hela tiden har en anledning till varför saker händer och att man håller reda på hur omgivningen reagerar. Sedan så finns den viktigaste delen av kampanjrollspelande. Värdshusvistelserna dom bör spelas låt dom möta tonvis med nya ansikten och personer med särskilda karaktärsdrag. ge dom rabbater om dom ofta kommer tillbaka till samma värdhus såvida dom inte trashar stället varje gång tänk på huruvida dom ger dricks och sånt det leder även till att stärka gruppsammanhållningen. Det bör dyka upp missförstånd emellan rp:na. Ytnytja dessa missförstånd men driv dom inte till den punkt där rp:na börjar slåss eller gruppen separeras det är inge roligt. Bara genom detta kan en kampanj med usla äventyr bli ett minne för livet. Det har hänt jag är levande bevis på det hela.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

draenor

Veteran
Tja. Jag kan inte precis säga att jag håller med, inte allrid i alla fall. Exempelvis, så brukar rollspelare inte riktigt förstå hur det är med att spela humanoida raser...
Rollspelare brukar spela vitt åtsklijda karaktärer, ex ljusalv, troglodyt och ett par övermäktiga högalver som spelas inkorrekt. Man låter spelarns skapa karaktärer efter uppdraget. Ett bra tips är att SL skapar grund iden, sen bygger spelarna ut på den iden.

Ta en omgång och börja från början.. Börja som "bönder" på en bondgård på någon avlägsen plats, där man flyr om det kommer rövare till gården, istället för att slå ned dem. Testa, det kan bli bra om det är välplanerat.

~Sir Warranty, Knight of the round table - A Castle Camelot division: www.castlecamelot.com

En kampanj är egentligen bara flera äventyr ihopflätade med varandra. Det viktiga i en kampanj är att själva flätandet är bra. Man kan ganska lätt skapa ett par dispyter, mindre äventyr och ibland rädda världen uppdrag. Men det är vad som binder ihop dem som visar om en kampanj är bra eller dålig.....Tycker jag i alla fall...../images/icons/smile.gif

Det är som sagt också viktigt att låta rollpersonernas bakgrund och personlighet spela stor roll i kampanjen. Detta leder ofta till mer engagemang..

torvik@brevet.nu
<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A>

Foggmock

Myrmidon
Håller på jsut nu at lira ett kampanjäventyr (det är ett STOOORT äventyr) med min spelgrupp. hittils har de sabbat alla fasta saker jag satt upp som ska hända, istället för att dräpa draken övertalar de honom att hjälpa dem i utbyte mot att alverna försvinner från draken, istälet för att leta runt hela stan efter en del av en medaljong kallar de samman de byäldste och alla i byn och frågar om någon har delen... just såna här grejjer är askul, man sätter upp en antal 'delmål' som bygger aning på Rp:na, inte föär mkt då blir det tråkigt ifall de spelar sina RP:s fel. imellan delmålen har spelarna fritt rum och får göra som de vill. det brukar bli interssant ifall du itne 'tvingar' dem till platser osv utan låt dfe ta en halvtimme innan de kommer på .. "AhA!!!! till MORVA!!!"....
särskilt kul och interssant lbir det när spelarna inte alls följer de tanebanor du tänkt utan lämnar en bit improvisation till dig, dvs sätt inte delmålen allt för hårt utan improvisera när det behövs. ifall du vill kan jag ge mig på att plita ner mitt äventyr och alla SLPs osv men först vill jag försöka få det publicerat nån annan stans...cet tar ca te spelmöten att lira och akn påbörjas i vilken stad som helst pga en teleportation till upptakten i äventyret...grundiden äör att Rp kommer över en femtedels medaljong med kedja. den öär delad av magi och SLP de får den av ropar saker som 'bråttom' och 'mörkalver' (mörkeralver är en del av svartfolket, för övrigt..) och när de samlat ihop alla delarna och löst probvlemet med draken kan de öppna porten till svartalverna med den hela medaljongen och hjälp från nogon präst (alvisk, dvärgisk eller mänsklig, alla går bra!) och typ nita llt som rör sig, ta skatten och försvinna...dessa var de grunddelmål jag satte upp, och de har klarat det mesra utom slutstriden./images/icons/frown.gif

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Rickard

Urverk speldesign
Utgå från karaktärerna brukar bli mer personliga äventyr som inte är kliché-artade.
Använda TV, film och böcker brukar jag själv inte göra. Mest för att jag ofta inte kommer ihåg nå't av det jag sett. /images/icons/smile.gif Men ibland när jag väl gjort så har alltid nå'n i gruppen också sett det.

Det finns mängder utav material till äventyr på nätet. Då menar jag inte färdiga äventyr utan bara plottar som man kan spinna vidare på. Såna äventyr brukar man ofta bli nöjd över själv.
Vet också att <A HREF="http://www.roleplayingtips.com" target="_new">http://www.roleplayingtips.com</A> har två/tre artiklar om hur man kan skapa plottar och snabbt kunna svänga ihop ett äventyr på 20 min.

/[color:green]Han</font color=green> som inte brukar komma ihåg tipsen från de artiklarna heller

Runde Rolf

Swordsman

Ximnipot69

Swordsman
Instämmer, ljusalver på 130cm med flamberg, världskända troglodythjältar som snår hästar och högalver med 150 extra BP kan sabba skaker och ting rejält. Men detta kan ju hända i Sailor Moon och Vampire också...

Bit ihop och fortsätt spelleda...

Ximnipot - huvudvärken personifierad

hernod

Veteran
Re: Äventyr OT

När jag är klar med äventyret, så kan du få en kopia och lägga upp det på din hemsida.
Men just nu är jag inte riktigt klar.
Det som skulle behöva läggas till när det är klart är lite "design".

Hernod