Nekromanti Äventyr

Roc

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
13
Location
Ljungby
Tja!!
Jag har just börjat med DoD och jag vill gärna ha lite tips om hur man gör egna äventyr och om någon har ävenntyr maila dem till mig på
jimmy_elwing@hotmail.com
Mvh/ Jimmy
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Om jag inte missminner mig kan man väl hitta just "lite tips om hur man gör egna äventyr" i grundreglerna...

/Max
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Tja Roc jag heter SoC hehehe det rimma okej till saken.
Jag är ochså rätt ny på DoD men jag har skrivit ett äventyr.
Jag lägger up det här och jag vet det är inte så bra men det är mitt första och jag jobbar på del 2.

Hälsningar SoC



If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Äventyr !

En grej som man kan göra nrär man är nybörjare är att man kan ju alltid spela några skrivna spel. Sen så kan man kolla på hur de bygger upp sina äventyr och arbeta efter det.
Ett tipps om du vill bygga upp äventyr, så kan man t. ex bygga upp det runt intriger, makt, pengar osv..
Låter det som en bra idé ?

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Om du redan nu vet vilka du skall spela med så fråga dem vad de vill göra under äventyr. Skriv sedan ett äventyr utifrån det när ni spelat klart be och kritik så att du kan göra bättre äventyr framöver.

Gör inte så stora äventyr i början utan gör dem små och enkla om nu inte de spelleder tycker detta är jättetrist.

Du börjar med att bestämma intrigen och en standardbörjan är att rollpersonerna(RP) befinner sig på ett värdshus där de antingen blir hyrda av någon för att klara av en sak eller så hör de rykten om en skatt som vaktas av hemska monster. RP åtar sig förhoppningsvis att lösa problemet eller så söker de stället där skatten säg vara. äventyret avslutas med att RP antingen löser problemet eller lägger vantarna på skatten.

Rent praktiskt så behöver du rita en karta över det område som äventyret utspelar sig samt en karta över t.ex. en grotta om det är där skatten finns, eller ett hus beroende på vad äventyret går ut på. Sedan bestämmer du vilka SLP som RP skall möta samt vilka monster de skall möta om sådana skall vara med i äventyret. SLP får du slå fram själv enligt reglerna för hur en RP skapas om det är så att de skall ha en framträdande roll och det är troligt att SLPn kommer att använda färdigheter. Skall SLP bara spela en mindre roll så behöver du bara slå fram eller själv bestämma de värden som kommer att användas. Vad gäller monster så är det bara att använda de som finns i regelboken som de är.
När intrig, kartor och varelser är gjorda så skriver du ner lite om vad de olika SLP kan ha för information att ge till RP, hur de kan tänkas handla i olika situationer osv. Den text är tänk att fungera som extra minne åt dig så att du kommer ihåg hur du tänkt att äventyret skall löpa och inte glömmer att berätta viktig information till RP. Själv skriver jag alltid ner all beskrivning av rum eller grottor i förväg då det medför att man lättare kan variera rumbeskrivningen, denna text läses direkt till spelarna.

Nu när texten är klar är äventyret klart att spelas, sedan kommer det inte att gå som du tänkt men det skall du inte deppa över för det gör det aldrig.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
mer tips

Till Roc.

I inlägget med SoC äventyr det gamla slottet finns det lite kritik som kanske kan fungera som tips på hur du skall konstruera ett äventyr.

Inlägget finns längre, för mig finns det just nu på "sid 3" och detta med inställningen 15 inlägg/sida. Så har du standardinställningen på 10inlägg/sida så finns inlägget på sid 4 eller 5 och heter oxå Äventyr.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top