Nekromanti Äventyra i Storbritannien

T-RED

Warrior
Jag har nu efter lite funderande tänkt spelleda mitt lilla äventyr i Storbritannien men då kommer en stor fråga som jag inte kunnat hitta något bra svar på...
Hur öppet är Storbrittanien för utlänningar?
Själv tänker jag mig landet som slutet och hårt kontrollerat med ytterst få möjligheter att t ex turista, för att komma in krävs visum eller liknande, efter långa vändor av pappersvändande.

Tanken var något åt rädda professor undan onda brittiska staten och få hans försvinnande att se ut som om han dött i en olycka, gärna med en bra twist med IRA och andra konstigheter som ställer till det.
Kom gärna med förslag på händelser eller liknande.
Karaktärerna är ett stycke Journalist, en Militärläkare och en Chaufför /Alltiallo.

DragonLord

Warrior
Jag tänker mig Storbrittanien som lite av samma stuk som Berlin medan det var uppdelat. Stadsdelsmurar där man skjuts om man vandrar utanför utan tillstånd.

Vad hade du tänkt dig att professorn skulle ha sysslat med?

Pontus

swazze

Swordsman
I en artikel om "att spela rollspel" i något codexnummer så spelas det e neotech äventyr som utspelar sig i Storbrittanien. Har dock glömt om det stog nått vettigt i artiklen eller det bara var ett spelexempel. Dock värt att kolla upp.

T-RED

Warrior
Vad professorer och doktorer brukar syssla med...

Han skulle i princip kunna syssla med vad som helst har inte riktigt kommit på något vettigt men men just nu lutar det åt ett botemedel av något slag.
Vet inte riktigt vilka botemedel man har kommit på...
Men tankar är väll bättre cancer medicin eller ett HIV vaccin som dessutom är välldigt billigt att framställa.
Å andra sidan skulle det kunna vara raka motsattsen, han har utvecklat ett hemskt biologiskt monstervirus och den brittiska staten vägrar låta honom leta efter ett vaccin.

DragonLord

Warrior
Re: Vad professorer och doktorer brukar syssla med...

Han skulle ju annars kunna utveckla militär teknologi. Eller så leker han med nanomodifiering av den mänskliga kroppen, som i Deus Ex eller som i kampanjen jag spelleder (tur är att ingen av mina spelare frekventerar det här forumet).

Botemedel kan kännas lite tråkigt. I så fall skulle jag hellre satsa på monsterviruset, och sedan spela på spelarnas bacillskräck, med hål i skyddsdräkter och allt, medan de vistas i testlaboratorier med trevliga köttätande virus. Eller något i den stilen.

Annars kan genmodifierade djur vara intressant. Lite skräckscenario med en massa muterade bestar som vill äta upp en...

Pontus, har för många konstiga idéer för sig...

T-RED

Warrior
Vad professorer brukar syssla med... Monstervirus

Okej jag tycker om idéen...
Så vi har ett stycke professor med ett monstervirus som binder sig till DNA och modifierar det på ett sätt som gör dem till "The Beast of Your Dreams"
Men för att kontrollera testdjuren så används pupeter-inplantat, men viruset är luftburet vilket kan innebära problem.
Symtomen är kraftig tillväxt på muskelmassa, höga adrenalin nivåer och ännu högre aggrisivitet (och panik attacker för människor?).

DragonLord

Warrior
Re: Vad professorer brukar syssla med... Monstervirus

Panikattacker är ett bra första symptom. Sedan kanske läkaren har tagit fram ett vaccin, men den brittiska staten vill inte att han ska ge det till någon annan än dem. Därför så är det rollpersonernas jobb att få med sig honom och vaccinet + diverse vävnadsprover ut ur Storbrittanien. Givetvis under tiden som de jagas av Secret Service...

Pontus

T-RED

Warrior
Monstervirus och MI6 + IRA

Then Panikattacker it is men vad tycker du skulle vara passande som så att säga tidsinterval mellan besmittning och virusets höjdpunkt?
Jo secretservice är ju faktist mycket passande men jag skulle nästan vilja kasta in en till fraktion, kanske IRA som själva vill ha viruset för att ena Irland genom att antingen besmitta Stor Britannien eller besmitta några av de sina, utvalda för att sprida skräck och förödelse.
Här kan det bli många roliga problem som måste lösas.

Var skulle ett vettigt ställe för detta labratorium vara?
Lagerlokal, Källare, Katakomber, Skyskrapa, Blightlands, Fartyg kom gärna med flera exempel...
Några exempel på andra platser kanske också är av intresse?
Cafét nere på hörnet, Resturangen där RP ska kontakta professorn, Museumet som bla bla bla ja du förstår kanske...
Men hur tar man sig in i UK?
Jag har i alla fall fått för mig att landet är extremt stängt för utomstående pga undantagstillståndet som råder och att man därför gör bäst i att ta sig in på illegal väg.
Eller kanske är det så att man kan ta flyget till London men där är man som turist mer eller mindre helt fast i en såkallad safezone.

DragonLord

Warrior
Re: Monstervirus och MI6 + IRA [edit]

Then Panikattacker it is men vad tycker du skulle vara passande som så att säga tidsinterval mellan besmittning och virusets höjdpunkt?

Under de 12 första timmarna upplever man paniska känslor som varierar från person till person, gärna i form av klaustrofobi eller andra överdrivna reaktioner på milt hotande stimuli. Detta åtföljs av ökad perspiration och förhöjd aggressivitet och fysiologisk beredskap, vilket leder till att karaktären blir starkare och snabbare. Efter 48 timmar så börjar de fysiska förändringarna. Abnormal tillväxt hos huggtänderna, kraftigt snabbväxande kroppshår, anpassning av syn och hörsel, utveckling av rudimentärt luktsinne, förskjutningen av den rationella intelligensen... Ja, jag tror att du fattar vinken. :gremsmirk:

Jo secretservice är ju faktist mycket passande men jag skulle nästan vilja kasta in en till fraktion, kanske IRA som själva vill ha viruset för att ena Irland genom att antingen besmitta Stor Britannien eller besmitta några av de sina, utvalda för att sprida skräck och förödelse.

IRA är en trevlig joker i leken, men vore det inte kul om en domedagskult vill få några utvalda medlemmar infekterade, för att sprida sin demonguds evangelium? Det kanske blir många aktörer, men spelarna skulle kanske kunna få lite hjälp av IRA, medans de jagas av Secret Service och kulten. IRA vill givetvis också ha viruset, men de kan man väl lura? :gremgrin: Om man är en smart spelare iaf...

Men hur tar man sig in i UK?

Jag tror inte att det ska vara så farligt svårt, om man inte ha problem med lagen och dessutom kan skaffa de speciella tillfälliga tillstånd som krävs för att få resa mellan stadsdelarna. Permanenta tillstånd är av helvete svårt att få, men tillfälliga har besökande utlänningar hyfsat lätt att få tag på. Annars kan man ju få IRA att smuggla en in, mot att det ska få viruset sedan. Det blir en rolig plot-twist när man måste lura IRA. Fast rekommenderbart är nog att rollpersonerna på något sätt får i alla fall begränsade tillstånd och sedan lurar sig förbi någon säkerhetskontroll.

Fast allt detta beror ju på hur du vill ha din kampanj och ditt Storbrittanien, jag kommer bara med förslag. Jag kommer nog ändå använda detta i min egen kampanj.

Förresten så borde man tänka på hur viruset sprids. Först så borde alfa-formen spridas genom luftvägarna, men från person till person så sprids det genom bett, klor, blod och annat trevligt. Lite varulvsstuk över det.

[edit]: Laboratoriet måste finnas i Blightlands, där karaktärerna även bör bli jagade av monster och kultmedlemmar under fullmånen en mörk natt. Jakt över en förgiftad hed, under fullmånens sken...

Pontus

T-RED

Warrior
Galna kulter

Så du skulle vilja kasta in en galen kult också gärna för mig men då känns det lite som om IRA blir onödigt i alla fall som samarbetspartner fast det kanske beror på hur man får in RP i det hela om. Jag menar om det nu inte är IRA som anställer dem.
Men då blir äventyret så pass smalt att endast Irländare kan spelas...

DragonLord

Warrior
Re: Galna kulter

Men då blir äventyret så pass smalt att endast Irländare kan spelas...

Tvärtom, irländare lär vara ruttet svåra att spela. Inte kommer Storbrittanien släppa in en enda irländare utan att kolla dem väldigt noga. IRA skulle kunna leja rollpersonerna för att göra deras smutsgöra, eftersom den brittiska staten inte håller dem för potensiella terrorister.

Antag följande: Karaktärerna blir lejda av IRA för att föra en viss forskare och hans forskning ut ur Storbrittanien. När de sedan förstått vad det är (som "när de har stött på resultaten") så kontaktas de av en organisation som verkligen inte vill att detta hamnar i fel händer. Kanske någon rik filantrop med mycket pengar och för mycket samvete för att göra något vettigt av dem. Nu kommer IRA bli lurade, om nu rollpersonerna också har lite samvete.

Fast jag ser nog ändå helst att man låter IRA vara, och låter den rika filantropen komma in från början. Fast han behöver ju inte säga så mycket om uppdragets natur, annat än att det handlar om en professor och hans forskning... :gremsmile:

Pontus

T-RED

Warrior
Rik filantrop och annat

Ser på det hela ur den synvinkeln så har du helt rätt men hur får man då in den rika filantropen?
En annan sak jag kom att tänka på är vad ska RP behöva göra i en stad om forskningslabbet ändå ligger ute i blightlands?

DragonLord

Warrior
Re: Rik filantrop och annat

Den rika filatropen skulle kunna tillhöra Sunburst Foundation (s. 261 i grundreglerna), det verkar vara lite deras stil.

Och sedan så är det inte så lätt att smuggla in allt man behöver i Storbrittanien, så vapen och sådant måste köpas i staden. Dessutom skulle det kunna vara flera prover på drift, men det är i Blightlands som den första konfrontationen med virusmutanterna äger rum. Under fullmåne som sagt. Sedan så måste de köra en supply run innan dess i Londons skummare stadsdelar och lura lite gränsvakter där (muta dem är nog mycket möjligt). Sedan kan kultterroristerna ha fått tag på ett prov som måste stjälas från deras högkvarter i Londons förfallna och övergivna delar. Så staden behövs nog också, men lite ödslig hed skulle passa så förfärligt bra...

Pontus, idésprutar!

T-RED

Warrior

Som du säger så är Sunburst Foundation mycket passande.
Men var får man då tag på dessa vapen är det upp till RP att leta runt eller kommer IRA att tillhandahålla en kontakt?
Att första 'mötet' blir i blightlands låter alldeles utmärkt frågan är då bara vad som får RP att inte nöja sig med att ha tagit prover från labbet eller ska den rike filantropen (Lucas Riley kanske ?) redan tidigare ha blandat sig i?
Hur får han då kontakt med RP de lär ju inte vara jätte synliga så att säga om de har införskaffat sig en massa vapen?
Om nu flera prover är på vift förutsätter det antingen att
(1) ägaren av labbet / professorn har sålt prover, skulle de då ha sålt dem till små gangsters när de antadligen skulle kunna ha sålt dem till nån större maffia organisation eller liknande.
(2) Någon annan har brytit sig in tidigare och lyckats. Borde då inte säkerheten som redan tidigare varit enorm blivit än bättre?

DragonLord

Warrior

Jag tycker nog ändå att filantropen lejer dem från början, möjligen kan IRA vara en mindre spelare i leken, men inte annat än att de är intresserade/deras agenter säljer smugglade vapen till rollpersonerna. Sunburst Foundation och Lucas Riley ber dem undersöka en viss professor och hans arbete, och när de via meddelanden får reda på vad det verkligen handlar om (antagligen efter rollpersonernas möte med professorn och en jakt över den ensliga heden) så måste rollpersonerna inhämta alla prover och utrota infektionen, whatever the means.

En korrupt forskarassistent (som ville sälja prover för egen vinning, men utnyttjades av kulten för att få tillgång till labben) kan vara skyldig till att proverna kommit på vift, och när en liten "olycka" inträffade på forskningslabbet (möjligen sabotage från kulten), så slipper infekterade personer ut på heden och ligger och lurar för att få tag på färskt kött när rollpersonerna råkar passera... Under tiden så har professorn gått under jorden och kan spåras genom att bekanta sig med Londons under värld. Ledtrådar kan även finnas i professorns datordagbok på han laptop, som råkar vara kvarlämnad i forskningslabbet.

Pontus