Nekromanti Äventyrar utrustning

Jag ska spela en thismalv med serine båge som är just anpassad för thismalver, men min kompis tycker att det är mer ett krigsvapen än ett äventyrar vapen så han tycker att jag ska köra med noloin bågen. Så min fråga är: Är serine bågen ett krigsvapen och/eller äventyrarvapen.? Ska jag ta nolionbågen i stället?

Dr Ikusha

Veteran
Tja, är du Thismalv är svaret enkelt. Thism använder nämnligen inte nolion alls.

Thism har dessutom båge som heter Serine Ferlani eller Serinenae vilket betyder just krigsbåge eller stor serine. Den är riktigt jättestor (275cm) och ett rent krigsvapen.

Zippo

Veteran
Serinenae

Thism har dessutom båge som heter Serine Ferlani eller Serinenae vilket betyder just krigsbåge eller stor serine. Den är riktigt jättestor (275cm) och ett rent krigsvapen.

Men den får vell "ändast" användas vid krig vell(osäker)? Annars ligger de bara i thismalvernas vapenförråd tills de ska användas i krig.

Xzarjo

Warrior
Re: Serinenae

Eftersom dom är lite lätt överdrivna passar dom bäst i vapenförådet helatiden enligt min mening.

Vätten...
...som anser att bara karaktärer med jefligt bra bakrund får ranta runt med krigsbågen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alvisk bruksbåge?

Var står det att thism inte använder noloin?

Vilken båge skulle de annars använda till 'vardags'? (Jakt och liknande). Inte seriné, iallafall...den verkar alldeles för stor och otymplig för ändamålet. Mig veterligen är seriné just en långbåge, och sådana används mig veterligen nästan enbart i krig.

I mina kampanjer använder thismalverna iallafall noloin i ungefär samma utsträckning som serinebågen (övriga alvstammar använder nästan bara noloinbågen). Serinenaé har aldrig förekommit i bild, för övrigt. Den känns lite väl mycket, milt uttryckt.

- Ymir, resonerar

faradan

Veteran

känner bara för att vara lite petig, och detta trotts att jag inte ens är säker på min sak- men finns det inte en bild på den där jättebågen i Krigarens Väg?? har en bestämd tanke att det nog är så... tror jag..
alltid lika kul att klaga på detaljer=)

Ymir

Liten kantbaron
Re: serineaé?

Jo, det finns en bild på serinenaé i 'Krigarens Väg'. Vad jag menade var att den aldrig förekommit i 'bild' (=rollpersonernas synfält) i mina kampanjer, eftersom den är så ohemuliskt överdriven (töntig).

- Ymir, förklarar läget

Helmgast
Faradan har rätt

Serinenaé finns på sida 34 i KV.

Förresten så skulle jag säga att längdkrav hos skytten på 180 cm och styrkekrav på 14 är lite väl lågt. Mtp att Thism har +1 i STY och är väldigt långa så klarar nästan alla stridande Thism att skjuta med Serinenaé, kraven borde ökas så att det verkligen bara är en elit som kan spänna bågen, och därmed förklaras ovanligheten med vapnet (+den höga kostnaden).

Pendragon

Swashbuckler

Nja... enligt den här sidan så verkar långbågar vara mer var mans egendom. En äventyrare skulle mycket väl kunna ha med sig en sån på resan. Men vad det gäller de laminerade alviska bågarna bör en Noloin vara tillräckligt i de flesta fallen, även om jag inte tror att Serinébågar är vansinnigt ovanliga balnd alver. Men jag ser heller ingen anledning varför de inte skulle kunna använda mer traditionella lång- och kortbågar.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Faradan har rätt

Jag har aldrig fel :gremwink:

Du missförstår mig bara. Se detta inlägg.

Ang. serinenaé tycker jag inte STY-kravet spelar någon större roll, egentligen, speciellt som jag förmodligen inte kör med den bågen öht. I noloins fall, däremot, är STY-kravet ett problem, eftersom det gör att max varannan vuxen henéa är stark nog att använda den med önskvärd effekt. Och det ter sig i sanning en smula underligt, i mitt tycke.

- Ymir, som var tvungen att ge Första Snön, STY 6, en mycket specialtillverkad noloinbågé.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tänk på längdkravet

Om man läser den lilla textbiten om Serinenaé så står det att om man inte är minst 1,80 lång så får man +Ob1T6 i att använda härklet. Är man under 1,60 så kan man inte skjuta den alls.

/Naug, flashar sin eon-trivia :gremwink:

[H2O]

Veteran
Thism och noloin

Alver sid 29, högra spalten, tredje stycket, andra och fjärde raden...

2:a raden: "Thism använder så gott som alla alviska vapen, med undantag av noloin och cinneach."

4:e raden: "Noloin används inte överhuvudtaget av thism"

Antar att det har med fiendeskapen mot Henéa att göra.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Thism och noloin

De stroferna väljer jag nog att högaktningsfullt ignorera i min kampanjvärld :)

- Ymir, ser som sagt ett behov av en 'bruksbåge' också hos thismalverna

Farbror Funkus

Warrior
En thism alv skulle aldrig tänka sig att använda en heneabåge.
Henea är helt enkelt inte tillräckligt mycket värda för att de överlägsna thismalverna ska använda deras vapen.
Förövrigt så andvänder inte någon alvras utom henea den bågen.
Om du ska spela en thism alv så föreslår jag att du läser kapitlet om thism i alvboken för att få din karaktär att smälta in bra.