Nekromanti Äventyrargrupp (test) - Optimering

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Slog fram fem uppsättningar. Vill testa om hur andra tänker vid optimering, och om det skiljer på olika "settingar". Därför visar jag här nu de fem slagen (4T6, stryk lägsta).

1) 16 - 13 - 10 - 18 - 15 - 11
2) 17 - 11 - 12 - 17 - 14 - 11
3) 13 - 16 - 15 - 16 - 12 - 10
4) 12 - 18 - 17 - 12 - 15 - 10
5) 14 - 13 - 16 - 14 - 11 - 10

Hur skulle den optimala äventyrargruppen se ut? Attribut? Ras? Klass? Alignment-riktning (Evil, Good, Neutral)?

Blir det någon skillnad om man väljer Forgotten Realms eller Eberron?

// Radagast
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Ett optat Wilderlandsparty

Slog fram fem uppsättningar. Vill testa om hur andra tänker vid optimering, och om det skiljer på olika "settingar". Därför visar jag här nu de fem slagen (4T6, stryk lägsta).

1) 16 - 13 - 10 - 18 - 15 - 11
2) 17 - 11 - 12 - 17 - 14 - 11
3) 13 - 16 - 15 - 16 - 12 - 10
4) 12 - 18 - 17 - 12 - 15 - 10
5) 14 - 13 - 16 - 14 - 11 - 10

Hur skulle den optimala äventyrargruppen se ut? Attribut? Ras? Klass? Alignment-riktning (Evil, Good, Neutral)?

Blir det någon skillnad om man väljer Forgotten Realms eller Eberron?

// Radagast
Spelar förvisso varken FR eller Eberron, men tänkte förklara hur jag skulle opta en grupp PC:s i Wilderlands of High Fantasy - den första, och givetvis också bästa :gremtongue: kampanjvärlden till D&D.

Valde att lägga upp ett klassiskt gott party, eftersom det skulle ha funkat bäst i mina kampanjer. Klasserna är nästan givna, man behöver en präst (cleric eller druid, och clericen är bättre), en slagskämpe (fighter/barbarian/paladin, och fightern är bäst), en tjuv (färdigheter behövs alltid, och sneak attacks kan vara nyttiga), en magiker (wizard eller sorcerer kvittar lika för mig) och som ett sista komplement en skogsmulle som kan slåss. Sorcerern och fightern är klart lättast att min/maxa, eftersom de inte behöver ha så bred kompetens, det sköter resten av partyt.

Jag vill också ha en blandning av olika raser, eftersom det är en fördel med dark vision samt bonus på vissa skills.

1) 16 - 13 - 10 - 18 - 15 - 11
Avalonian Sorcerer
Str 10, Dex 16 (+1, flyttad siffra), Con 14 (-2 racial), Int 10 (-2 flyttad siffra, +2 racial), Wiz 11 (-2 racial), Cha 20 (+2 racial)
Kommentar: Avalonier är blåhudade humanoider som ofta är ice wizards. Valde ändå att göra karaktären till sorcerer, eftersom jag tror att partyt kan behöva mer eldunderstöd. När han kommer upp i level kommer i alla fall spells som fireball vara riktigt dödliga, på grund av den mycket höga karisman. Skall alltså främst satsa på spells som kräver saves av motståndaren.

2) 17 - 11 - 12 - 17 - 14 - 11
Mountain Dwarf Fighter of Thunderhold
Str 20 (+2 racial, +1 flyttad siffra), Dex 12 (-2 racial), Con 20 (+2 racial, +1 flyttad siffra), Int 9 (-2 flyttad siffra), Wiz 12, Cha 7 (-2 racial, -2 flyttad siffra)
Kommentar: Är definitivt inte killen som sköter snacket i gänget utan är en ren tank som skall stå i mitten och cleava. Cha och Int är tämligen meningslösa egenskaper hos en fighter i alla fall. Wiz är viktigare eftersom det gynnar Will Save. Bra med en kille i gänget med darkvision, och i och med 3.5-reglerna om dvärgars förflyttning i rustning finns det nästan inga nackdelar med dwarven fighters. En min-maxad karaktär, men det är väl det som menas med optning.

3) 13 - 16 - 15 - 16 - 12 - 10
High Elf Rogue
Str 12, Dex 18 (+2 racial), Con 13 (-2 racial), Int 16, Wiz 13, Cha 10.
Kommentar: En allt-i-allo i partyt. Inga riktigt svaga punkter, men med gott om färdigheter och lysande på allt vad skjutande, dyrkande och tumblande heter. Low light vision, god syn och hörsel samt begränsat sömnbehov är alltid bra vid övernattande i vildmarken.

4) 12 - 18 - 17 - 12 - 15 - 10
Human (Alryan) Cleric of Mitra
Domains: Good, Fire
Stats: Str 12, Dex 10, Con 15, Int 12, Wiz 18, Cha 17
Kommentar: Lite tråkig präst, som inte heller är särskilt min/maxad. Healing är dock alltid en mycket bra domain (leder i praktiken till att clericen kan använda fler förberedda spells och inte behöver spontankasta lika mycket – minst en cure light går ju varje dag), och burning hands kan vara mycket effektiv för en cleric som ofta befinner sig i närstrid (den lär dock inte förberedas förrän tidigast vid lvl 3).

5) 14 - 13 - 16 - 14 - 11 - 10
Human (Dunael) Ranger
Stats: Str 14, Dex 16, Con 14, Int 11, Wiz 13, Cha 10
Kommentar: Gubben som blev över… Har nog sämst stats i gänget, och är inte heller särskilt optad. Det behövs dock en alltiallo i vildmarken, som har gott om användbara skills och dessutom kan slåss hyfsat och, framför allt, skjuta. Dunael får plus på survival, vilket gör folkslaget till ett enkelt val så länge man inte vill ha med en alv till i partyt. Wood elf hade dock definitivt varit ett bra alternativ. Väljer bågskyttevarianten när han kommer till lvl 2.

Tror egentligen inte att jag skulle lagt upp ett party i t.ex. Greyhawk på ett så annorlunda sett - det hade dock varit något annorlunda raser att välja bland, och grippli hade nog varit ett självklart val (inte så mycket av optningsskäl, som av att jag gillar gripplis). Kom precis fram till att det i min Wilderlandskampanj finns gott om gripplis i Mermist Swamp utan för City State of the Invincible Overlord som alla tillber den i staden ökände guden "the Toad".
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
De utstötta

17 - 11 - 12 - 17 - 14 - 11
Janne Bark
Male Gnome Paladin, LG
STR 15 - CON 14 - DEX 11 - INT 11 - WIS 14 - CHA 17
Bark hånades av sina medgnomer då han berättade om sitt religiösa kall. Men skrattar bäst som skrattar sist då Jarl Glittergold sållar de fromma från de otrogna.

13 - 16 - 15 - 16 - 12 - 10
Dali Lamia
Female Half-Orc Munk, LN
STR 17 CON 13 DEX 16 INT 10 WIS 16 CHA 8
Lamia har aldrig varit välkommen vid något kloster, utan har tvingats söka visdom på egen hand. Detta har gynnat Lamia eftersom hon med öppet sinne har kunnat ta åt sig kunskap som hon aldrig skulle fått tillgång till på något trångsynt kloster.

16 - 13 - 10 - 18 - 15 - 11
Job Faustir
Male Dwarven Wizard, LN
STR 10 CON 18 DEX 13 INT 18 WIS 11 CHA 9
En dvärg som använder huvudet istället för sina händer? Usch, tvi, otänkbart. Faustir slängdes ut ur dvärgafästet där han bodde, och hjälper numera sina äventyrarvänner med all magi han kan uppbåda.

12 - 18 - 17 - 12 - 15 - 10
Nim Svartklo
Halfling Druid, LN
STR 13 CON 12 DEX 19 INT 10 WIS 18 CHA 12
Accepterad, men aldrig gillad av sina kollegor så begav han sig ut i vida världen istället. Nu har han funnit vänskapen bland de utstötta, och han gör allt för att försvara den.

14 - 13 - 16 - 14 - 11 - 10
Rughelm barbaren
Human Barbarian, N
STR 16 CON 14 DEX 14 INT 13 WIS 11 CHA 10
Ingen vet varför Rughelm är utstött, eller om han ens är utstött. Han råkade ha vägarna förbi då resten av gänget blev överfallna av religiösa fanatiker, och han har följt med dom ända sedan dess (de utstötta alltså).
 
Top