Nekromanti Äventyren till Gemini?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För ett himla tag sedan fanns ett ambitiöst men i grunden trasigt svenskt "mörk fantasy"-spel som hette Gemini.

En av de ambitioner spelet hade var att man skulle kunna få äventyr via mail varje månad, om man skrev upp sig på deras maillista.

Jag hittade spelet för sent för att kunna vara med om det, men jag undrar om någon här råkar ha de äventyr som skickades ut sparade? Blev det ens några äventyr och isf hur många? Finns de på internet någonstans dit min google-fu inte räckt?

Fridigern

Swordsman
Också nyfiken på detta. Vilka var det som gjorde Gemini förresten?

krank

Cell Entertainment. De gick åt fanders efter, som jag förstod det, en något överambitiös internationell lansering av figurspelet Ronin (som för övrigt också var ambitiöst, innovativt och med stor potential men också stora brister, framför allt vad gällde kvaliteten på figurernas gjutningar).

Jag har funderat i några år nu på att försöka spåra upp någon av de som låg bakom Cell och se hur det ser ut med licens för Gemini och så. Det vore roligt att se spelet återupplivat i någon form som tog tillvara på spelets egenart och potential. Det spel som släpptes hade en skitcool metaplot men verkade inte riktigt ha någon idé om hur denna metaplot skulle knyta an till praktiskt spelande till exempel. Jag hade velat se en av två vägar:
  • Tona ner den personliga delen av metaplotten (som handlade om ett par tvillingar) och släppa den som en kampanj till spelet senare. Spelet i sig blir då ett ganska vanligt lowfantasyspel med episka inslag.
  • Bygga om hela spelet så att det per default "bara" är en kampanj. Lite som jag gjorde med >Humans spelvärld 87; när kampanjen är slut byter man spel.
Jag lutar åt det senare; världen har nog med vanliga fantasyspel.

RollforFumble

Veteran
Världen i Gemini har potential, men något som jag regerade på när jag läste igenom det för ett tag sen och som du gärna får ändra på är att kyrkan trots allt är "the good guys". I alla fall jag skulle gilla världen ännu mer om mörker/ljus bara är två olika former av krafter och inte som nu att du blir demonbesatt om du pysslar med det "mörka" för mycket, men du kan göra underverk om du är med i kyrkan, trots att kyrkan är korrumperad så in i helskotta.

krank

RollforFumble;n127091 said:
Världen i Gemini har potential, men något som jag regerade på när jag läste igenom det för ett tag sen och som du gärna får ändra på är att kyrkan trots allt är "the good guys". I alla fall jag skulle gilla världen ännu mer om mörker/ljus bara är två olika former av krafter och inte som nu att du blir demonbesatt om du pysslar med det "mörka" för mycket, men du kan göra underverk om du är med i kyrkan, trots att kyrkan är korrumperad så in i helskotta.

För mig är det faktiskt lite av spelvärldens "selling point". Att kyrkan både är good guys och bad guys - de är fruktansvärda med våra mått mätt men de har rätt. Det gör dem i mina ögon mycket mer spännande än den klassiska fantasytropen "there is a balance in the Force". Fuck balance, det här är ett spel i pseudomedeltid, då tycker jag det känns spännande att mytologin faktiskt får lov att vara medeltida. Gemini är ju vad jag vet nästan ensamt om att faktiskt dra medeltidsgrejen till dess logiska slutpunkt. Det finns tillräckligt med spel som har "två krafter i balans" redan, på samma sätt som det redan finns tillräckligt med spel och världar som har grekoromersk-inspirerad polyteism.

RollforFumble

Veteran
Jag håller med dig att det blir en mycket mer intressant värld om kyrkan trots allt har rätt. Problemet är nog mer av hur det framställs i Gemini...eller rättare sagt min tolkning av det hela. Mörkret framställs som riktigt dåligt, bara bad guys håller på med det....men samtidigt så ger det dig friheter som magi som kan vara bra...men du KOMMER bli demonbesatt om du pysslar med det. Blir så vädigt TYDLIGT dåligt....måste man bli demonbesatt automatiskt? Kan det inte vara lite mer nyanserat på nåt sätt...att du bara "eventuellt" blir demonbesatt, eller får försökta stå emot demonerna som lockas till dig? Kyrkan får gärna ha rätt i sak, men i Gemini är den full av halvruttna markiser, men trots det har de förmågor som är så tydligt "goda" som välsignelser. Jag gillar hela idéen, men någonting i beskrivningen av världen kändes lite "off".

Jag vet inte...min känsla var att de inte fick till det riktigt på rätt sätt i Gemini, men jag hoppas du kan det. Jag anser normalt att balans inte hör hemma i rollspel, så vi har nog samma syn på det. Är min alv 350 år så skan ha fanimig ha 260% i pilbåge.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank;n127083 said:
Jag hittade spelet för sent för att kunna vara med om det, men jag undrar om någon här råkar ha de äventyr som skickades ut sparade?
Jag vet att de finns sparade på någon hårddisk någonstans. Ska kolla om jag kan finna dem. Återkommer i så fall.

krank

RollforFumble;n127097 said:
Jag anser normalt att balans inte hör hemma i rollspel, så vi har nog samma syn på det. Är min alv 350 år så skan ha fanimig ha 260% i pilbåge.
Vad gäller regelsystemsbalans verkar vi inte ha samma åsikt alls. Där är jag rätt hård; jag vill att alla rollpersoner ska kunna tillföra gruppen ungefär samma mängd kompetens. Vill man spela en sämre karaktär spenderar man färre poäng, vill man spela en bättre så får man väl tigga SL om fler poäng.

Det är i spelvärlden jag inte är intresserad av balans. Åtminstone inte av "god vs ondska"-balans. IRL tror jag ju inte ens på "ondska" eller "godhet", eller tycker i vart fall inte att de är speciellt användbara som koncept.

Kyrkan i Gemini är den logiska slutsatsen av att det finns en gud och att han är ungefär så som han beskrivs i bibeln. Orättvis och jävlig, alltså. Det spelar ingen roll att kyrkans män är korrumpterade, deras tro är korrekt och det ger dem makt. De kan dessutom vara hur obehagliga som helst eftersom alternativet garanterat är värre. Om det finns en Gud och han bestämmer vad godhet är för något så spelar det ju ingen roll vad du eller jag tycker om markiserna; bevisligen är de goda - annars skulle de inte ha välsignande förmågor. De har backning av själva källan till godhet, den varelse som liksom har tolkningsföreträde på konceptet.

Det är en djupt kristen världsbild av ett slag man idag mest ser hos riktigt konstiga amerikaner. Jag har stött på argumentet "det var rätt att döda alla barn i Sodom och Gomorra eftersom Gud gjorde det, och Gud gör bara goda saker, det som definierar "goda saker" är att Gud gör dem, alltså var det gott". Och det känns spännande med en värld som vågar ta sig an det perspektivet tycker jag.

Ser man till magisystemet har jag för mig att det är en balansgång. Ju mer och mäktigare magi man använder desto farligare är det och ju närmare kommer man att bli demonbesatt eller liknande. Det tycker jag om; överhuvudtaget tycker jag att Gemini är ett spel där magin tjänar på att vara vetenskaplig snarare än mystisk. Det spelar ju på den klassiska dikotomin mellan tro och vetenskap, där i det här fallet det vetenskapliga faktiskt har fel, vilket skiljer sig rejält mot de flesta svenskars åsikter. Och det ser man inte så ofta i rollspel, upplever jag. Okej, frankensteinkomplexet finns ju hela tiden, men rollspel handlar ju rätt ofta om att hitta just rationella lösningar och så.

RollforFumble

Veteran
Kyrkan i Gemini är den logiska slutsatsen av att det finns en gud och att han är ungefär så som han beskrivs i bibeln. Orättvis och jävlig, alltså. Det spelar ingen roll att kyrkans män är korrumpterade, deras tro är korrekt och det ger dem makt. De kan dessutom vara hur obehagliga som helst eftersom alternativet garanterat är värre. Om det finns en Gud och han bestämmer vad godhet är för något så spelar det ju ingen roll vad du eller jag tycker om markiserna; bevisligen är de goda - annars skulle de inte ha välsignande förmågor. De har backning av själva källan till godhet, den varelse som liksom har tolkningsföreträde på konceptet.
Om du säljer det så så köper jag det alla gånger, det är nog den tydligheten jag saknade i Gemini.

CapnZapp

Myrmidon
Är det fler än jag som ser likheter i potential mellan Gemini och Symbaroum? :)

Zapp, som bara spelat Gemini en gång, men då (skryt skryt) vann 1:a pris på Lincon 2000...

RollforFumble

Veteran
Har inte läst igenom Symbaroum ännu, men skriver de regeltext ute i kanterna på sidorna och med en bakgrundsfärg som gör det nästan oläsligt?

krank

CapnZapp;n127115 said:
Är det fler än jag som ser likheter i potential mellan Gemini och Symbaroum? :)
Inte bara du; de rör sig ju i samma genre typ (dark fantasy). De har lite olika fokus, och jag tänker att det ju lär finnas plats för båda. Och jag tänker att viss korsbefruktning vore möjlig i form av att äventyr till det ena borde kunna omvandlas till äventyr till det andra med några snabba handgrepp och statblockskonverteringar.

CapnZapp

Myrmidon
krank;n127141 said:
Inte bara du; de rör sig ju i samma genre typ (dark fantasy). De har lite olika fokus, och jag tänker att det ju lär finnas plats för båda. Och jag tänker att viss korsbefruktning vore möjlig i form av att äventyr till det ena borde kunna omvandlas till äventyr till det andra med några snabba handgrepp och statblockskonverteringar.
Jag menar mycket mera lika än bara "i samma genre" lika. :)

Vad skulle du säga om jag påstod...

...att Prios verkligen nedstigit i Ambrien och var den som besegrade Mörkerherrarna?

...att Ambriens provinser blivit självständiga och att de flesta av dess härskare är biskopar i Prios enväldiga kyrka?

...att alla tror Drottningen och bara hon kan föda Prios söner. Men också att hon egentligen är en Bortbyting...?

Flytta tonvikten från civilisationens intrång i naturen till religionens allsmäktiga inflytande över medborgaren. Skruva upp domedagsstämningen tills du hör munkkörerna och kyrkklockorna. Sättet på vilket magiker kämpar mot mörkret är kusligt lika. I princip bara att byta namn på "Styggelser" till "Demoner" och you're done!

Symbaroum vill ha sina teurger utan konsekvenser för världsbilden; det låter vi dem inte komma undan med. Kan du uträtta mirakel avfärdar vi inte det som "bara vanlig fantasy magi" - det är ju ett bevis på Guds kärlek, och det ska alla SLP kontinuerligt påminna dig om.

Notera att äventyren (Järnringens officiella äventyr alltså) redan är mycket svartare än vad regelboken målar upp. Den enda egentliga ändringen som behövs är att lägga en våt filt över beskrivningarna av den närmast nostalgiska DoD-fantasyn. Mindre av Symbaroums Salonger och lyckosamma skattletare. Mer av spartanska bönerum och själatvivlande gudssökare.

Vad jag pratar om är alltså inte bara att använda Symbaroums regler till Geminis kampanjvärld (eller tvärtom). Jag talar om att jag nu i flera månader funnit att Symbaroum i sig självt är kusligt lätt att Geminifiera, så att man kan spela med Geminis teman fast utan Gemini.

Jag vill ställa frågan. Är det kanske så att du redan håller Symbaroum: Gemini Edition i din hand (om du håller i Järnringens regelbok medan du läser detta vill säga)...? :)

Zapp, konspiratör

krank

CapnZapp;n127154 said:
Vad skulle du säga om jag påstod...
...då skulle jag sägas "jag har inte läst igenom Symbaroum och det var flera år sedan jag senast läste Gemini".

CapnZapp

Myrmidon
krank;n127155 said:
...då skulle jag sägas "jag har inte läst igenom Symbaroum och det var flera år sedan jag senast läste Gemini".
Äh buh... Vi väntar medan du läser :)

krank

CapnZapp;n127154 said:
så att man kan spela med Geminis teman fast utan Gemini.
Hm. Jag vet inte jag. Jag är alltid skeptisk när "teman" beskrivs som det viktiga. Jag gillar ju specifikt Geminis metaplot. Vad är det du tycker att man vinner på att använda Symbaroum på det viset?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
RollforFumble;n127136 said:
Har inte läst igenom Symbaroum ännu, men skriver de regeltext ute i kanterna på sidorna och med en bakgrundsfärg som gör det nästan oläsligt?
Måste göra ett inhopp här och svara på din fråga för att nånstans försvara min heder:

Nej.

krank

pappa;n127182 said:
Måste göra ett inhopp här och svara på din fråga för att nånstans försvara min heder:

Nej.

Det är också, ska jag nog förtydliga, något jag kanske inte skulle känna mig nödgad att behålla av nostalgiska skäl eller så, ifall jag nu någon dag finge möjligheten att reboota varumärket... =)