Basenanji
Postd20modernist
Jag och Ymir hamnade i en intressant diskussion där han med äcklig fakta ( ) helt enkelt bevisade att den svenska rollspelsscenen inte direkt uppskattar färdigkonstruerade äventyr:
Kan det bero på att äventyren är dåliga, att man hellre gör äventyr själv, att svenska rollspelare skiljer sig från amerikanska, att Arvidos och Simon har masspsykosat hela rollspelsscenen? Eller av något skäl som jag inte kan komma på?
Eftersom jag är lika fantasifull som en rostig stekpanna blir jag mycket förvånad över detta. I Amerikatt säljer ju äventyr som smör i mikrovågsugnar – varför inte här i Svedala?Ymir said:[Basses resonemang] motsägs dessutom mer eller mindre direkt av tex Neogames försäljningsstatistik, som konsekvent visar att regelböcker och kampanjmoduler säljer mycket, mycket bättre än äventyr, vilket är hela anledningen till Neogames relativa ovilja att ge ut särskilt många äventyrsmoduler. Varje gång jag stått i Neogames-båset på GothCon och sett nån kotte komma in och köpa typ hela Eons samlade produktion, är det alltid just äventyren som är det de inte köper.
Med detta menar jag inte tvunget att de bra äventyren inte kan vara ett framgångsrecept för Pathfinder, men det tycks motsägas lite av den svenska rollspelsscenen, där äventyr more or less är en förlustaffär, av allt att döma.
Kan det bero på att äventyren är dåliga, att man hellre gör äventyr själv, att svenska rollspelare skiljer sig från amerikanska, att Arvidos och Simon har masspsykosat hela rollspelsscenen? Eller av något skäl som jag inte kan komma på?