Nekromanti Äventyret är Spelet

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
Har funderat på att skriva ett rollspel där spelet är byggt runt scenarion. Scenariona i sig är fristående men tänkta att ge inblick i universat. Reglerna är främst byggda för att hantera saker i scenariot. Vissa saker som behövs för att fortsätta spela, som för rollpersoner och äventyr har fullödiga regler (om än till del avgränsade efter scenariot). Saker som inte täcks av scenariot (spelets fokus) är inte med - ett Heistspel, som exempel, skulle ha regler och system som var till för att göra stöten i spel - grejer som inte hade med det att göra skulle lämnas därhän.

Någon som har någon tanke kring hur bra det skulle fungera? Jag har för mig att det finns flera spel byggda efter den principen (och introboxar, som dock inte är tänkta för fortsatt spel). Ofta verkar de som att när scenariot är uppnått så är spelet slut och man börjar på ny kula.

Å andra sidan kan man se det jag beskriver som ett helt vanligt fokuserat rollspel med inbyggt scenario. Hm.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dragon Warriors var skrivet lite efter den principen första gången det gavs ut. Som en serie pocketböcker. Nya klasser och regler introducerades efter hand. Jag gillade det mycket.
Max Raven said:
Jag har något vagt minne av att du nämnt Dragon Warriors förut. Grundboken hade inte magi, senare bok kom med magiregler, o s v? Man hade alltså monster/äventyr i de böckerna också?

Får ta mig en titt. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, mer än häften i böckerna var äventyr, anpassade till den nivå man var på reglerna. / T
 
Top