Har funderat på att skriva ett rollspel där spelet är byggt runt scenarion. Scenariona i sig är fristående men tänkta att ge inblick i universat. Reglerna är främst byggda för att hantera saker i scenariot. Vissa saker som behövs för att fortsätta spela, som för rollpersoner och äventyr har fullödiga regler (om än till del avgränsade efter scenariot). Saker som inte täcks av scenariot (spelets fokus) är inte med - ett Heistspel, som exempel, skulle ha regler och system som var till för att göra stöten i spel - grejer som inte hade med det att göra skulle lämnas därhän.
Någon som har någon tanke kring hur bra det skulle fungera? Jag har för mig att det finns flera spel byggda efter den principen (och introboxar, som dock inte är tänkta för fortsatt spel). Ofta verkar de som att när scenariot är uppnått så är spelet slut och man börjar på ny kula.
Å andra sidan kan man se det jag beskriver som ett helt vanligt fokuserat rollspel med inbyggt scenario. Hm.
Någon som har någon tanke kring hur bra det skulle fungera? Jag har för mig att det finns flera spel byggda efter den principen (och introboxar, som dock inte är tänkta för fortsatt spel). Ofta verkar de som att när scenariot är uppnått så är spelet slut och man börjar på ny kula.
Å andra sidan kan man se det jag beskriver som ett helt vanligt fokuserat rollspel med inbyggt scenario. Hm.