Nekromanti Äventyridèer

Gormasus

Veteran
Hejsan! jag undrar om det är någon som kört något kring svärdsspelen i Hadarlon och i sådanafall kanske har lite tips till mig?
tack på för hand

Om RP ska vara med så bör du redan innan spelen börjar veta vilka som är inbjudna, vilka som kvalar och hur bra de är.
Om du inte orkar bry dig riktigt så mycket kan du nöja dig med att bestämma vilka som är inbjudna, vilka RP möter i kvalet och hur bra alla de möter är.

Det om själva organiserandet.

Äventyr runtomkring?

Man kan roa sig med att förstöra för folk man inte tycker om. Förgifta dem, sabotera deras vapen, stjäla deras kläder, etc.

Vadslagningsbiten runt det hela är rätt så stor. Där kan det vara roligt både att sköta och slå vad. Kanske fixa matcher? Om man ohederlig då...

Dueller vid sidan av? Det hände oss senast RP var med, flera stycken faktiskt. En av dem inkluderade en RP, resten var SLP som hade saker otalt med varandra.

Kärlekshistorier? Folket som tittar på blir lätt förälskade i snygga krigare. :gremlaugh:

Politik? Mycket av adeln samlas ju på ett ställe, det händer inte så ofta annars. Varför inte passa på att göra upp dina skumraskaffärer när ingen undrar varför du och Silversparres män är på samma ställe? :gremgrin:

Om du är en bonde så finns det mycket roligt runtomkring, festligheterna är stora, handelsmän från andra länder kommer säkert med exotiska varor och andelen annorlunda raser är säkert högre.

Vad ni gör beror ju förstås på dina spelare. Låt dem bara få veta att de kan göra massor med saker i den här staden, inte bara vara med i spelen.

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Jag har spelat ett litet äventyr som kretsade kring svädrs spelen, vi mötte våran älsklings(ärke)fiende, en nekromanticker som självklart deltog och sopade nästan mattan med oss(mig och mina kompissar), våran vanliggaste arbets givare, en snål och ibland ganska grinig ärkemagicker, hölla på och fuskade genom att lägga en massa magier på oss och våra motståndare (samt att han försedde en av mina kompissar med en råttsvans för att han försökte smita undan ett vad :gremgrin:).

Om spelarna deltar i spelen, så låt det gära hända liknande saker, och ge dom en del ricktiga über fiender samt en del ricktigt skrattretande fiender, i vilka som en god eller ond magicker som lägger olika häfftiga magier på motståndren så att denne blir löjligt mäcktig (en av oss mötte en fattig missla med brödkavel som ärkemagickern la en magi på så att den blev löjligt stark och bröt nästan benen på en av våra rollpersoner som var dvärg, men den kollapsade av utattning efter slaget)

"i vilka som en god eller ond magicker som lägger olika häfftiga magier på motståndren" [sic!]

Att förbättra kämpar med magi känns då som otroligt förbjudet under spelen, att använda ett magiskt vapen är antagligen mot reglerna.

Då får man fråga sig: hur gör jag magi så att domarna inte märker något? Vilka effekter vill jag göra?

Om man tittar på effekterna i M&M hittar man få magier som faktiskt går att använda diskret. Till att börja med är alla svårigheter +ob1T6 eftersom vi gör det dolt.

Insikt är bra, använder astrotropi. Vi kan inte alstra, måste transformera. Vi kan använda valfri alstringsmetod, ta någon som är lätt och diskret. Silverregnet som uppstår kommer endast märkas av en observant iaktagare. Problemet är ju att den inte räcker så länge.

Resten av magierna kommer det antagligen vara uppenbart att man utför, på grund av effekterna av kontrollerad dissipation.

Semotropi skulle kunna vara den lämpligaste formen av magi. Man kan tatuera in en formel (Insikt) på kroppen som man då kan alstra med +ob2T6. Är man duktig kan man då göra en liten effekt som det är mycket svårt att lägga märke till.

Med allt det sagt, det är inte bara svårt att fuska, det ger inte heller så mycket.

Exemplet med en missla (som förresten inte får ställa upp med en brödkavel, svärd ska det vara) som besegrar de andra på ett så uppenbart sätt skulle självklart geomskådas.
Att det sen fanns en ärkemagiker på området (!) som bryr sig om att lägga skumma magier på en missla för att bråka med våra hjältar istället för att bara blixta folk i huvudet...

Att det ens fanns en ärkemagiker överhuvudtaget kändes tillräckligt jobbigt för mig.

Om man nu inte är intresserad av magireglerna (jag) och vill ha lite lustigare form av spelande (inte jag) så låter ju idén med magikerbonusar utmärkt. Känns bara lite trist att kämparna själva inte spelar någon roll...