Nekromanti Äventyrs bollplank

T-RED

Warrior
Hej allihopa skulle vilja bolla lite ideér angående ett äventyr till N2
Tanken var att RP på något sätt snubblar över en plan skapad av en grupp söner till stora Nazistiskta ledare som mördar X antal tillsynes vanliga män i 65 års åldern.
Vad som egentligen ligger bakom är ett försök att klona och forma kopior av Hitler där offren är klonernas fäder som skall dö i samma skede som Hitlers far.
Hitils är allt baserat på filmen "The Boys From Brazil"

Huvud skurken eller vad man skall säga är Dr. Mengeles sonson en man i 55års åldern som äger en ö utanför Nya Zeeland, han har fortsatt sin farfars experiment på människor och är bered att göra allt för att nå sina dunkla mål.

RP.nas uppdrag blir att stoppa Dr. Mengele, frågan är har ni några ideér på vad som kan hända?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Modern genmanipulering.

Med Neotechs teknologinivå, lite skohorn och vaseln så kan du hitta på mycket hyss :gremwink:

Liksom, det låter som det är uppenbart att mannen försöker finna en ädlare mänsklig ras på något vis.
För att skapa en ädlare mänsklig ras så behöver man

1) Bra basmaterial. Alltså den mest perfekta mannen och kvinnan man kan finna.
2) Bra genmanipulering. Manipulera och förändra denna mans och kvinnas genom för att helt enkelt göra dom övermänskliga.

Sen kan man också göra andra roliga saker, som grovt genmanipulerade hundar som är smarta som hundar, och kan tämjas som hundar men ser fae-nemig inte ut som hunder. Dessa används med fördel som vaktdjur på ens lilla ö utanför Nya Zeeland.

Jag har lekt en ämlans massa med genmanipulering i min Neotechkampanj, men mina spelare har inte råkat ut för alla mina hyss ännu *ler elakt*

Vad är du ute efter för äventyr?
Action? Detektivarbete? Skräck? Konspirationer?

/Naug, har lekt _mycket_ med genmanipuleringar i sin kampanj

T-RED

Warrior
Re: Modern genmanipulering.

Jag är nog mest ute efter en action betonad kampanj med endel detektiv arbete.
Så helst skulle jag vilja ha endel äventyr som utspelar sig i övriga världen och sedan leder fram till den hemlighetsfulla ön.
Frågan är då vad man kan tänkas använda för att få ihop det hela.
Kanske en bunt mystiska försvinnanden runt om i Europa på allt ifrån elitidrottare till proffesorer.
Dessa har sedan smugglats via ett antal platser i världen för att villabort efterföljare så mycket som möjligt.

ripperdoc

Myrmidon
Lite hur genteknik kan vara i Neotech

Det är populärt nu för tiden med filmer om genteknik, men tyvärr är de flesta väldigt långt från verkligheten, som ni vet :gremcool:

I Neotech nämns väldigt lite om gentekniken, men jag tycker mig ändå kunna dra vissa slutsatser:
** Gentekniken har inte slagit stort som förutspåtts så länge. Det blev aldrig någon "genboom". Långt ifrån alla är genmanipulerade. Gentekniken är något som är till för överklassen; att ta bort skavanker på barnen och att skaffa "roliga" husdjur. Den breda allmänheten har inte mycket kontakt med gentekniken.
** Gentekniken har ännu inte orsakat några katastrofer eller världsomkastande upptäckter. Det finns inga tecken på att genteknik skall ha använts i ngn större utsätrckning för att göra mördarvirus, ta död på all växtligheten eller liknande. Inte heller finns det några tecken på att man lyckats skapa nya mänskliga arter, klonarméer eller liknande. Däremot antyds det att toppfrsokningen hos megaföretagen allt snabbare närmar sig denna gräns. Saker som genetiskt manipulerade soldater, helt nya djurarter och biologiskt skräddarsydda människor är state-of-the-art.
** Genteknikens stora användningsområde är inom medicinen, där den trots allt inte gör så mycket väsen av sig. Man kan odla alla typer av kroppsvävnader (utom hjärnan), förmodligen kan man även odla dessa i ett uppsnabbat tempo. Förmodligen är många mediciner numer verkande genom genteknik, och man har nog lyckats förhindra en mängd genetiska sjukdomar från att uppstå på nyfödda, särskilt de som föds av dem som har det bättre ställt. Man kan i praktiken se till att ens barn föds utan några fysiologiska nackdelar, samt därtill öka på vissa egenskaper, förutsatt att man kan betala.

Och den eviga frågan om "kloner", "replikanter", "supermänniskor" och allt vad det är. Det står inte svart på vitt i Neotech (förstås), men det stora problemet som alla dessa "tekniker" dras med är att en människa tar minst 18 år på sig att växa upp till något användbart. Man kanske kan misstänka att företagen har lyckasts snabba upp uppväxten, men med stor sannolikhet rör det sig inte om någon kraftig uppsnabbning. Man måste även tänka på att även om kroppen växer dubbelt så snabbt så gör inte medvetandet det. Resultatet av att "tillverka" en vuxen människa på 9 år istället för 18 kan bli en fullständigt psykologiskt efterbliven person.

Så hur man än vrider och vänder på det kan man inte egentligen massproducera några resultat av gentekniken, inte mer än man redan kan "massproducera" folk. En klonarmé är säkert 10000 gånger dyrare än att bara föda upp eller hyra in lojalt folk från valfritt U-land.

Nu till att klona Hitler. Tyvärr så lär 99% av Hitlers egenskaper ligga i uppväxten (därom tivsta de lärde). För att man ska skapa en ny Hitler måste man inte bara klona fram en ny Hitlerbaby (en ganska enkel match om man har Hitlers DNA), utan man måste försöka få babyn att växa upp på samma sätt i flera decennier (hur gammal var Hitler när han tillträdde?). Man ska under denna tiden lyckas med att reproducera eventuell fadersmisshandel, ensamhet, och sedan ska man ha ett land i stor ekonomisk depression med färska minnen från ett förlorat krig. Etc.

Personligen ser jag inte hur det ska hålla ens i de vildaste fantasierna. Det finns dessutom så mycket mer EVIL saker man kan göra med genteknik. Mördarvirus är en sak, som dessutom vore så mycket enklare. Att skapa en superras går alldeles utmärkt det med, bara man har tid på sig. Med lite pseudo-vetenskap kan man ju tänka sig att Dr. Mengele försöker odla fram ett virus som dödar alla som inte har en arisk gentavla. Det vore i sanning ett typikst nazistiskt motiv.

/RipperDoc

fusk

Warrior
Re: Lite hur genteknik kan vara i Neotech

"Man kan odla alla typer av kroppsvävnader (utom hjärnan), förmodligen kan man även odla dessa i ett uppsnabbat tempo. "
att man kan odla dom i uppsnabbat tempo är väll mer eller mindre officellt? det tar ju bara några dagar att odla fram en hand, det kan väll inte vara "normal takt"? personligen tycker jag att det är lite tråkigt att man inte kan göra nya hjärnceller, så det har jag ändrat på i min värld..

"Nu till att klona Hitler. Tyvärr så lär 99% av Hitlers egenskaper ligga i uppväxten (därom tivsta de lärde)."
jag vet inte hur mycket som ligger i arvet eller i uppväxten, att bolla med siffror känns bara onödigt, men man kan ju tänka sig att dr. mengele tycker att hitlers arvsanlag är de perfekta för en führer och att det han vill åt inte är att gör en perfekt kopia utav den gammla hitler utan snarare skapa en ny "perfekt" ledare? för övrigt kanske man kanske kan speeda upp uppväxten genom att använda någonslags snabbspolande VR värld som i princip hjärntvättar grönsaksklonen och ger den ett medvetande?

"Med lite pseudo-vetenskap kan man ju tänka sig att Dr. Mengele försöker odla fram ett virus som dödar alla som inte har en arisk gentavla. Det vore i sanning ett typikst nazistiskt motiv."
öh, eller inte. alla nazister är inte helt sinnesjuka psykopater, tro det eller ej.

T-RED

Warrior
Dr. Mengeles ariska mördarvirus...

Now thats a thought...
Då blir det helt enkelt proffesorer från hela världen som blir bortförda, samtliga med inriktning på virus eller gener.
Men samtidigt skulle det behövas något mer för att kuna dra ut på det hela mer än ett äventyr om man inte bestämmer sig för att rollpersonerna skall undersöka samtliga försvinnanden. Så mycket detektivarbete är inte riktigt vad jag har tänkt mig, även om det skulle funka om man lyckas få in en del action i det hela.
Kanske lyckas de få tag på ett par av kidnapparnas identiteter och gör ett hembesök.
Ungefär som en eller två kidnappare per kontinent.

DAKRilla

Hero

"man kan ju tänka sig att dr. mengele tycker att hitlers arvsanlag är de perfekta för en führer"

Inte en arisk führer i alla fall. Adolf Hitler var kort och mörkhårig och förutom det även brunögd om jag inte minns fel. Dessutom finns ju rytken om att han var lite sinnesförvirrad. Lite opassande, faktiskt.

"det han vill åt inte är att gör en perfekt kopia utav den gammla hitler utan snarare skapa en ny "perfekt" ledare"

Det är just det, som Ripperdoc nämnde, att förmodligen så ligger de mesta av egenskaperna i miljön och inte generna. I generna finns bara förutsättningarna, men de har vi alla i olika grad och det finns säkerligen gener som ger bättre förutsättningar än Hitlers. Det finns det alltid.

"för övrigt kanske man kanske kan speeda upp uppväxten genom att använda någonslags snabbspolande VR värld som i princip hjärntvättar grönsaksklonen och ger den ett medvetande?"

Schysst idé! Enda problemet är ju att hjärnan fortfarande kan ha problem med att hinna med även om personen i fråga är intelligent och kvicktänkt samt att programmet är mycket effektivt och skalar bort "onödiga" händelser, men det borde till viss del kunna fixas med diverse kemisk stimulans så att säga. Åtminstone borde man kunna snabba upp uppväxten med ett par år på detta sätt, till halva rent av kanske? Andra fördelar skulle ju vara att man verkligen skulle ha makt över precis vad personen lär sig. Och just det! På utsidan så utsätts ju kroppen hela tiden för elchocker, droginjektioner och liknande så att den hålls i topptrimm.

fusk

Warrior

"Det är just det, som Ripperdoc nämnde, att förmodligen så ligger de mesta av egenskaperna i miljön och inte generna. I generna finns bara förutsättningarna, men de har vi alla i olika grad och det finns säkerligen gener som ger bättre förutsättningar än Hitlers. Det finns det alltid."
det är faktist förvånande hur mycket som ligger i generna! kolla på alla tvilling projekten(åter anknytning till mengele! o_O) så ser man ju att det ligger mer i generna än man tror! men, detta kan debateras hur länge som hellst och frågan är knappast om vad vi tycker om det! frågan är vad en galen nazi-doktor tror om det hela? jag gissar att han tror att hitlers gener är överlägsna, han är ju arisk och allt(jaja, brunhårig kort osv! ^_^)...

" Enda problemet är ju att hjärnan fortfarande kan ha problem med att hinna med även om personen i fråga är intelligent och kvicktänkt samt att programmet är mycket effektivt och skalar bort "onödiga" händelser, men det borde till viss del kunna fixas med diverse kemisk stimulans så att säga"
man kan tänka sig att man faktist går igenom allting i realtid, utsätter han för allt man vet om hitlers liv men frågan är ifall man tjänar något på det. som jag tänker mig det implementerar man minnen, spelar upp visa "nyckeldagar" i minnet på han tex om sådan som han skrivit i sin självbiografi(om han nu har skrivit om sådant) långtråkiga tidsperioder snabbspolar man och implmenterar minnet om vad han tyckte om den tiden typ. har han skrivit i sin dagbok att han tykte att det var den tråkigaste perioden i sitt liv implementerar man det minnet.
nå, jag vet att det inte kommer att hålla för fem ören, men frågan är återigen vad nazi doktorn tycker om det hela? det behöver ju inte funka, licksom jag gråter inte en tår bara för att Dr. Mengel JrJr inte lyckas skapa en perfekt kopia av hitler.
kanske är doktorn lite pseudo vetenskaplig av sig och inte så där jätte bra doktor? kanske har han någon mystiskt pseudo kristlig kyrka? en sådan kyrka skulle vara bra att ha som fiende ifall de är lite fanatiska av sig, bra för aktion scener tänker jag.

men? vart kommer AIn in frågar ni? jo AIn är en viretuell kopia av hitler! den användes för att få de allra mest grundläggande egenskaperna hos hitler riktiga! sedan har det ju naturligtvis blivit en del inhumana människoexpriment, tex när snabbspolarhitlersliv-maskinen testade på människor man hittat på gatan! Dr. Mengele JrJr sitter naturligtvis med i en världsomspännande nynazistisk orginisation som har ett eget evil megaföretag!! ^_^ :C) ledsen, kunde inte låta bli!

Flow

Veteran

en annan tanke som kan användas som rälspinne, är ett mega företag som får reda på en del om Dr Mengeles arbeten och vill ha informationen för sig själva.
För att inte andra företag ska få reda på att de är ute efter det hela, tar de kontakt med dina runners.. de ska närmare bestämt till ett litet forskningslabb i conneticut. Vilka ledtrådar de hittar där, väljer du själv.
Men lite saker som de hitar kan de ju lyckas sälja till megaföretaget. Och om megaföretaget verkar nöjda, har du möjlighet att knyta ihop infon så att det verkar som om storföretaget har vicktig infomartion för säg.. en annan företagsgrupp? som anlitar dem för att bryta sig in förre anställarens arkiv och ta reda på mer.. aja.. man kan vara kreativ =) :gremcool:

Danilow

Veteran

Huruvida personlighet ligger i gener eller uppväxt är en intressant diskussion men i det här fallet oväsentligt då Dr. Mengele i filmen "Pojkarna från Brasilien" försöker återskapa Hitlers gener OCH uppväxt. Alltifrån unga och svaga mammor och starka, äldre pappor till fars tidiga bortgång (det är därför en massa 65-åriga gubbar stryker med i filmen - de är alla far till en blivande Hitler). Jag säger att T-Reds idé funkar. Om filmen kändes realistisk på 1960-talet känns nog äventyret realistiskt på 2060-talet.

Danilow

Veteran

Sen kan man också göra andra roliga saker, som grovt genmanipulerade hundar som är smarta som hundar, och kan tämjas som hundar men ser fae-nemig inte ut som hunder. Dessa används med fördel som vaktdjur på ens lilla ö utanför Nya Zeeland.
I filmen som nämndes i trådens första inlägg springer det omkring en massa manipulerade New Zeeland-urinvånare (maorier?). De är lite läskiga... stumma, vagt efterblivna och påtagligt blå ögon... tänk att låta RP stöta på dem som första encounter?

Sabelkatten

Swordsman
Re: Dr. Mengeles ariska mördarvirus...

Vill du kollra bort spelarna helt? Låt den goda doktorn kidnappa personer som han anser vara bra exempel på "bra Arier", och tala sedan bara om för dina spelare att ett antal framstående, vita, blonda och blåögda personer blivit kidnappade.

Att det är en galning som vill använda dem för att kunna framställa ett supervirus som inte dödar just den typen av personer är ju inte den första kopplingen man gör... :gremgrin:

/Henrik

manowarrior

Veteran
Re: Dr. Mengeles ariska mördarvirus...

förmodliget tror dom att det är någon racist(fel stavning?) som vill parktisera kampsoprter på dom..