Nekromanti Äventyrs hjälp.

Unfair

Hero
hej jag behöver hjälp med äventyrs idéer till mitt äventyr som utspelar sig i en forn tidens grekisk mytologisk värld med centrum kring medelhavet. Kulturen är ganska lik den i antikens grekland men ändå ganska fri. Just nu är rollpersonerna 5st ute på äventyret men jag har inte skrivit klart det än.

idéen är hittills följande. De har fått höra om en mängd mäktiga artefakter som ska finnas utspridda i världen och har även kommit över en karta med tre av artefakterna utmarkerade. De har även nyligen fått en uppenbarelse av ett orakel där de fått reda på lite om artefakterna. De har nu kommit över en av dem med vet inte vad den gör eller vilka som vill ha den. De bara vet att den är värdefull.

Det jag behöver hjälp med är idéer till äventyret och speciellt icke strids relaterade idéer, jag vill nämligen motverka att de bara springer från plats till plats och dödar några präster/väktare i pampiga tempel på varje plats.

Mer info: artefakterna är glasklot med ca 15cm diameter och med olika djurdelar i.
Det rollpersonerna inte vet är att det är jaktgudinnan Artemis som skapat artefakterna.
Det finns även en till person som söker efter artefakterna.
Artefakterna är 8 till antal.

jag kan lägga upp hela uppenbarelsen vid intresse (drygt en halv A4).

Ps. detta är mitt första egenskrivna äventyr.

Markehed

Warrior
Det påminner mig om oraklets fyra ögon i den klassiska gamla svavelvinterkampanjen, Trakorienkampanjen eller vad man nu vill kalla den.

Du kan ju ta och placera artefakterna på lite mer intressanta platser. T.ex toppen av ett snöbeklätt berg, under vattnet, i underjorden och i en labyrint (även om jag har lite svårt att komma på hur man faktiskt gör en labyrint särskilt rolig att faktiskt spela. Det känns ganska grekiskt och odysseanskt med att resan har stor betydelse i storyn.

Unfair

Hero
Markehed said:
Du kan ju ta och placera artefakterna på lite mer intressanta platser. T.ex toppen av ett snöbeklätt berg, under vattnet, i underjorden och i en labyrint (även om jag har lite svårt att komma på hur man faktiskt gör en labyrint särskilt rolig att faktiskt spela. Det känns ganska grekiskt och odysseanskt med att resan har stor betydelse i storyn.
jo jag förstår vad du menar och det är ungefär så långt jag kommit, första artefakten var faktiskt i ett stort undervattens tempel tillägnat Atlantis (finns i världen) byggt och försvarat av ett sorts fiskliknande folk.
Då fick rollpersonerna en förtrollning som skulle vara till soluppgången(var typ midnatt) för att andas under vatten. så när de var längst in började de få bråttom ut, (hehe).

Pom

Swashbuckler
Är artefakterna utspridda i världen kan man ge många tillfällen till annat än slagsmål. Rollpersonerna kommer till trakter de vet väldigt lite om och träffar nya folk med nya seder. De behöver skaffa information om området, göra sig förstådda hos lokalbefolkningen och i någon mån vinna deras förtroende.

Du kan ju också fokusera på Artemis roll som naturgudinna och ha rollpersonerna till att fånga sällsynta djur som ger ledtrådar, visar vägen eller blir riddjur. Kanske måste man bygga omständliga förklädnader och skaffa örter som gör att man luktar exakt rätt för att komma djuren nära. Kanske blir rollpersonerna själva förvandlade till djur under något skede och får klara sig utan sin utrustning, människohänder och välmodulerat tal.

Rollpersonerna kan även hamna i rena provsituationer - någon mäktig kung sitter på en av artefakterna och har orakelorder att ge den till en liten grupp främlingar förutsatt att de klarar en rad test: arenastrider med monster, gåtgissningar, friidrott. Lite smidig diplomati med andra vid hovet kan ge vitala tips för hur man klarar en del av proven, mot att de får följa med. Vilket kommer att uppröra kungen när han får veta.

Andra gudar kan blanda sig i, både för att hindra och för att hjälpa. Grekiska gudar gillar sådant.

omgbambi

Veteran
Inspiration: Xena, Young Hercules and vanliga Hercules!

En stadig kavalkad i artefaktletande hjältar och hjältinnor!

Rickard

Urverk speldesign
En av artefakterna kräver att vara kvar på en plats för att ett folkslag ska få vara friskt.

En av artefakterna går inte att vara i närheten med tre andra artefakter. Den kommer då att döda allting inom en kilometers omkrets.

En av artefakterna kommer att påverka dess bärare på något sätt. Typ göra dem maniska, aggressiva eller bara får omvärlden att betrakta dem på ett helt annat sätt, som om de vore några andra personer.

En av artefakterna lever och kan berätta var två andra artefakter är om rollpersonerna först ska ta hämnd på en person som varit död i sexhundra år.

En av artefakterna finns bara i tanken så för att kunna komma åt den krävs att man besöker en drömvärld.

Tre av artefakterna kräver två av de andra för att kunna få tag på. Så för att få A krävs B och C. För att få C krävs A och B. För att få B krävs A och C. På ett ställe kanske artefakt A finns, med en dörr där man ska lägga B och C. B kanske är inne i en glaciär som smälter om man kommer dit med A och C. etc

En av artefakterna kräver att man offrar sitt liv för att få.

/Han som mest brainstormade medan han väntade på tacon

Unfair

Hero
tack för alla idéer! tror det blir så att en av dem behövs för att hålla naturen omkring sig levande. Och för en annan så kör jag med att en grupp cykloper etc har fått den som symbol för fred av en annan stam cykloper etc. tar rollpersonerna den så får de båda stammarna efter sig. De andra 5 får jag tänka lite mer på. En tror jag kan ha att göra med nytt folk nya seder. får se. Men som sagt, tack för hjälpen allihop.