Nekromanti Äventyrs idée

Unfair

Hero
Läs om du orkar, jag vore mycket tacksam, men tvingar inte folk att läsa så här mycket.

Ok, låter som att ni är bra mycket bättre på äventyr än vad jag är. Jag kommer nu skriva ramen till ett äventyr som jag sitter och jobbar med, och som jag planerar göra mycket förarbete med.

Detta skriver jag lika mycket därför att jag vill ha hjälp med bra idéer som för att jag behöver skriva av mig.

så här kommer mitt äventyr:
SPOILER läs inte om du ska spela med mig i höst!

Det finns 11st stora grupper i världen.

Ny adeln
Ny adeln är en grupp rika och inflytelserika adelsmän från ett land långt borta, de har flyttat hit (landet som spelet ska utspela sig i) för att de tror sig kunna få mer makt och rikedom, när de kom hit så upptäckte de att de adelsmän som finns här (gammel adeln) är mycket annorlunda från de folk de var vana vid. Eftersom Ny adeln är en minoritet av adeln i detta landet så tvingas de anpassa sig till gammel adelns seder och bruk. De har även förstått att det kan bli svårt att få rikedom och makt här utan att först lära känna landet och dess adel. Rollpersonerna kommer alla att tillhöra ny adeln.
Gammel adeln
Gammel adeln är en grupp adelsmän vilka lever enligt helt andra seder än ny adeln är vara vid. De har levt här länge och när spelarna kommer är många gammel adelsmän ganska fientliga mot det nya. Få av dessa är dessutom intresserade av att ändra sig. Det finns betydligt fler gammel adelsmän än ur nyadeln, vilket spelar stor roll då spelarna kan vara rika men ändå inte kunna köpa allt.
Riddarna
Riddarna är en ganska liten grupp som kallas riddarorden. Den är helt fristående från andras inflytande (officiellt) och den har en en ganska stor makt. Det finns många som skulle vilja bli medlemmar i riddarorden, som dessutom behöver en ny ledare efter en tragisk incident nyligen.
Prästerna
Prästerna är en mycket liten grupp som nyligen kommit till landet, de är missionärer för en religion som är mycket stor i andra delar av världen, bland annat därifrån som ny adeln kommer. Däremot så är det inte samma religion som tillbes här, så därför är de mycket ogillade utav gammeladeln.
Bönderna
Bönderna i trakten är lite som gammel adeln, de tror på samma gamla religion och har massa konstiga traditioner och seder. Däremot så är de mer lättövertygade och kan ta upp nya saker, speciellt om det ger dem den minsta fördel.
Rådet
Rådet är 20 personer från olika andra grupper. Många av de stora besluten i trakten tas utav rådet. Rådet innehåller representanter från främst gammel adeln, men även riddarna och bönderna. Det finns inga representanter från ny adeln eller prästerna. Alla beslut tas genom röstning. Här finns det mycket roligt för spelarna att göra, när det gäller att övertyga folk för att få gynnande beslut igenomröstade.
Nu kommer det som spelarna inte vet från början. Så SPOILER igen ifall någon är kvar.
Vampyr adeln
Vampyr adeln är en grupp adels män ur gammel adeln. De är som namnet antyder vampyrer fast alldeles för förnäma för att gå ut och jaga själva. De är självaste kärnan i gammel adeln och har mest makt och mest rikedom, däremot så är de hemliga så ingen vet om att de finns. De är sammanlagt (för stunden) 7st och de är MYCKET viktiga i äventyret. Av dessa 7st så är det bara 3st som "finns" för stunden. De byter av med varandra med ungefär en normal livstids mellanrum, men efterson de är så få så finns det risker att de kan vara möjliga att känna igen om man läser på lite. Viktigt är att nämna att de plockar bort alla tavlor när någon "dör" och någon annan "ärver". Dessa har även mer eller mindre full kontroll över rådet. Och många av dem är rika nog att kunna göra lite som de vill ändå. Att undersöka dem kan vara farligt men viktigt för spelarna. Alla av dem är utspridda Baroner eller liknande över landet och är därför ganska krångliga för spelarna att upptäcka.
De 5 kungarna
De 5 kungarna är de gamla härskarna över detta landet, de valde att gå i dvala för många många år sedan och är nu bara legender som trubadurer sjunger om på kvällarna. Hemligheten med dessa är ganska uppenbar, och är att de existerar (oh!), detta döljer jag nog bara med att sångerna är kraftigt överdrivna. Dessa 5 kungarna är ändå mycket kraftfulla, och de har valt ut två väktare som skall väcka dem om något går fel i landet. När de gick i dvala så delade de även ut sin makt till tre grupper: Vampyr adeln, trollen, drakarna och deras väktare.
Drakarna
Drakarna är 4 stycken och var tänkta att leva och härska i harmoni med Vampyr adeln. De har däremot fått en förbanelse över sig från en ur vampyr adeln och kan nu inte föröka sig vilket har gjort dem mycket deprimerade, och rädda för att att dö ut, vilket de lätt gör om de blir ännu färre. Drakarna kan inte dö utav ålder så länge de inte fått någon avkomma så de är inte rädda för åldern och har valt att flyga bort till berglandet i närheten.
Demonerna
Demonerna är det stora problemet som spelarna ska lösa i äventyret. De har kommit sakta men säkert och är helt enkelt en genväg till stor makt. Det är bland annat genom dem som drakarna har kunnat bli förbannade. Det har även blivit så att många adelsmän, både ny adel, gammal adel och vampyr adel har valt att sluta demoniska pakter för att få mer makt. Det finns även en demon lord som det finns risk ska bli befriad, och när alla problem börjar komma överallt så kommer det till och med röstas om detta i rådet tror jag.
Kungaväktarna
Har upptäckt att det finns demoner och vill därför väcka kungarna. Men de behöver ett horn att blåsa i, som de blivit bestulna utav från en i vampyr adeln.
Trollen
Trollen är ett folk som bor i skogen, de är uråldriga och odödliga, de är verkligen inte vad spelarna ska förvänta sig. De är stora, starka men inte korkade eller elaka. Däremot så har de blivit kraftigt förtryckta av människorna och har med åren förökat sig och kräver mer plats, och när du nu närmar sig bebyggelse så skrämmer de bönderna och gör dem arga när de (i ovetande av mänskliga levnadsförhållanden) äter deras boskap. Trollen är inte helt odödliga utan de kan döda varandra när de blir arga (en stor anledning till att de inte blir hur många som hellst, de blir lätt arga och de är många på liten plats, m.m.), och det finns även et magiskt svärd som kan skada dem. De är eftersom de är nästan odödliga ett väldigt bra vapen mot demonerna om spelarna kan förstå det och inte dödar dem.

Annat
vampyr adeln var från början inte vampyrer utan de var vanliga människor när de fick sin makt. Men då människor är maktgiriga så valde de att att bli vampyrer. Eftersom de inte var så många i början så är det inte så många vampyrer.

Jag vet inte i exakt vilken tidsålder det hela ska utspela sig.

Så alltså, om du orkade läsa allt eller skumma igenom så kan du svara. Hur ska jag lägga in roliga "Aha" upplevelser och twister i detta. Vad borde jag ändra? Någon egen idée att lägga in?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Äventyrsidé

Vad har de olika grupperingarna för relationer till andra grupperingar? Det blir rätt trist med statiska grupperingar utan några slitningar eller pakter.

Förlägg det i framtid, är du snäll? :gremsmile: Eller rymd-SF.

/Han som tror att tvister kan komma när grupperingarna får agendor

rjonas

Hero
Lita på din förmåga! Det här du skrivit är riktigt bra (särskrivningar till trots). Det är öppet och fullt av kontaktytor. Du kanske behöver beskriva några representanter för varje grupp samt som Han föreslår rita upp lite relationer. Mitt enda förslag är att du skriver in en faktion till som är lekfull/galen/färgstark. Jag hoppas vi får se mer.

Unfair

Hero
Som ni säger så finns här inga relationer. Det är för att jag tyckte det var lite långt ändå men här kommer en relationskarta. Den är inte färdig men ganska så.

<a href="http://www.lallo.se/images/Unfairsaventyrkarta1smaller.png" rel="nofollow" target="_blank">

</a>

Han said:
Förlägg det i framtid, är du snäll?
Ja!

Jag tycker det låter som en ascool twist på det hela. Gör det hela till Urban fantasy och placera det år 2030 eller något liknande i en mörk och dystopisk framtid där vampyrerna styr öppet. Där det finns troll i förorterna/skogen. Hela den klassiska fantasykänslan får en ny dimension av att göra som Han föreslår. Gört!

Unfair

Hero

Ska jag berätta för spelarna något om vad som hänt eller ska jag bara låta dem tappa hakan på andra spelmötet när en bonde avslöjar att han har en dieseldriven generator i källaren? Utveckla gärna, det låter as häftigt.

w176

Förlorad dotter

Se till att hålla de löften du ger, men överraska gjärna. Eller så kan du till och med ge ett löfte om att det kommer överraskningar.

w176

Förlorad dotter
Nästa steg av för grupperingarna är att du ger vart om dem ett ansikte. Med så många grupperingar vore det bra om varje grupp hade en tydlig gestalt som är den spelarna kommer interagera mest med inom den gruppen och som de förstår gruppen genom.

Jag skulle för att få en fin blandning av folk placera ut:

2 Äldre kvinnor
2 Vuxna kvinnor
2 Unga kvinnor
2 Äldre män
1 Vuxen man (Dom brukar ändå få mycket plats i fiktionen)
2 Unga män

För att få en intressant blandning av olika typer av personer som "representerar" grupperna. Och se till att både män och kvinnor och olika åldersgrupper representeras i både makt postioner (om du har en icke jämnställd värld kan kvinnor ändå ha mycket informell makt) och svagare positioner.

Edit: Jag ser på mindmappen att du redan har en del namn, men jag skulle i de fall där du tex har en massa kungar peka ut vem av dem du tror spelarna kommer ha och göra med främst osv.

Unfair

Hero

Jo det är nog best. Vill inte göra någon besviken då de förväntat sig en grej och får något helt annat.

Unfair

Hero
Väldigt bra ide. Jag hade tänkt mig en jämställt land, vilket inte nyadeln är alltför vana vid kanske, även om jag vet vad du menar med att det blir många vuxna män i fiktionen ändå. Jag kommer nog inte välja någon exakt representant för vampyradeln då de ändå värkar ganska jämställda och för viktigt för att vara ett ansikte, 3 av 7 är kvinnor men 1man sover minst halva äventyret och en annan kommer riskeras att bli mördad efter halva. Men i de andra går det nog fixa.

Vad jag menar är att du sätter kampanjen i en miljö, säg Ryssland år 2030 i en mytologisk tappning eftersom det uppenbarligen finns troll, vampyrer och drakar bla!

Sen skulle nog jag placera det i en eget påkommen del av ryssland och sno det allra göttigaste från andra delar av ryssland. Jag skulle mosa samman St:petersburg och Moskva och andra saker och bara go crazy med hela konceptet.
Självklart ska du berätta för spelarna att ni spelar Urban fantasy i en modern tid med skjutvapen och bilar och annat, men det finns ju alla dessa fantastiska varelser. Jag tror helt enkelt att du skulle få en enormt cool setting på det sättet istället för att placera det i standardfantasyland 1:a, om du är med?

In med feta mörka gotiska städer, in med andra fantasyvarelser och alvhov och annat coolt skit. Ös på med det du har kommit på själv först och sedan så kryddar du med det du finner lämpligt.

Unfair

Hero

Låter coolt. Jag har alltid velat köra över en drake med en lastbil, mest för dess rofl värde.

Samtidigt funderar jag på att kanske inte använda drakar just, det är ju mest det symboliska jag är ute efter, men som det ser ut just nu så får det gå.

Den settingen låter skit häftig, frågan är bara hur långt teknologin ska vara utvecklad. Ska det vara någon twist på det?

Hur ska jag göra för att inte all makt ska bli en ljusår bort från spelarnas ställning?

Känner att jag måste tänka mer på detta.

Det var ju mest bara ett årstal jag drog till med. Sätt det i en tid du känner dig bekväm med. Tidigt 1900-tal fungerar ju också eller sent 1900-tal. Det du tycker passar bäst är det du ska köra på självklart. Tycker du att någon tidsålder är bättre för din kampanj än någon annan så kör på det. Det är din kampanj och du som bestämmer. Vad gillar dina spelare? Fundera på det och sätt ihop något som får deras smaklökar att vattnas riktigt ordentligt! :gremsmile: