Nekromanti Äventyrs problem

Pale Imp

Swordsman
Jag skriver just nu ett äventyr till DoD, som utspelar sig i Kardien (efter Ereb Altor boxen).
Rollpersonerna ska spela ett tjuvgille i någon större stad, och det är meningen att dom tillsynes av en ren slump ska hitta en karta över en hemlig och relativt obevakad ingång bara några dagar före en stor Lysande vägen festival, då alla dessutom ska lämna in den årliga skatten. Denna förvaras självklart i hertigens skattkamare...

De som egentligen ska ha kartan över den hemliga ingången är ett lönnmördargille som ska mörda en person som är mycket viktig i staden.

Nu kommer mitt problem; Jag vill utveckla situationen så att den blir till en mördargåta, samtidigt som ett smyga-omkring-i-gränder-äventyr, men jag har fått idetorka.
Detta eftersom jag inte kommer på något sätt att behålla stämningen på (tjuvstämningen) samtidigt som mordgåtan utspelar sig.

Tips??, Ideér??

Toggrikk

Veteran
Du får ursäkta mig men smanhanget i ditt inlägg är lite dåligt...
T.ex. vilken ingång??????????
Du får nog förklara lite mera

Pale Imp

Swordsman
Ok, om jag säger så här då..

Mitt problem är alltså; jag vill ha kvar känslan av ett mörkt tjuväventyr, men ändå ha med en mordgåta som börjar bli en mordgåta just när rollpersonerna ska till att stjäla den stora skatten.

Problemet; jag kan inte komma på något sätt att lösa problemet utan att sabotera stämningen i mitt äventyr.. vad gör jag?

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Ok, om jag säger så här då..

Jag antar att en del av problemet är hur man ska få tjuvarna att börja lösa mordgåtan också.

Har du redan bestämt vem som ska bli mördad? (ber om ursäkt i fall du skrev det i originalinlägget; jag är för lat för att läsa det pånytt...) Om det råkar vara så att du redan bestämt allt sånt blir mitt svar rätt meningslöst, men det hindrar mig inte.

Det kan t.ex vara så att den mördade är rollpersonernas kontakt till skatten - han kan vara den som tipsade dem från början, hälaren som ska köpa grejerna sen eller en mossig gammal lärd man som råkar veta var skatten finns. Hur som helst besöker rollpersonerna honom för att ordna de sista detaljerna och hittar honom död. Ifall han hade något viktigt föremål (nyckel, karta, magiskt ord som deaktiverar fällan) är det försvunnet. Dessutom råkar situationen vara sån att om någon upptäcker mordet skulle rollpersonerna antagligen bli misstänkta.

Nu måste de ta reda på vem som gjorde det och ta tillbaka föremålet samtidigt som de måste dölja att någonting överhuvudtaget hänt. Det betyder t.ex att om de vill fråga folk i närheten om de sett någonting misstänkt så kan de inte avslöja vad som skulle vara misstänkt eller varför de vill veta det. Dessutom måste de göra sig av med kroppen innan någon hittar den och dölja alla tecken på att ett mord begåtts (brottsplatsundersökning blir svårare om man måste börja med att förstöra alla spår).

(Av någon orsak föreställer jag mig att mordet begåtts i bakre rummet i en antikaffär där kunder kommer in nu och då, men det passar kanske inte så bra i spelvärlden)

/JPS

Pale Imp

Swordsman
Re: Ok, om jag säger så här då..

Vem den döde ska vara har jag inte bestämt till 100% ännu, men min första tanke vara att det skulle vara någon som en lägre stående adelsman eller dylikt, som ändå på något sätt är viktig för äventyret.

Gillade titt tips, och kommer antagligen att använda det. Tack för hjälpen.

sluper

Swordsman
Vore det inte roligare om de tror att kartan leder till allehanda rikedomar när den egentligen är en karta över själva lönnmördargillets lokaler? Den var på väg att bli utsmugglad av någon av någon anledning. Lönnmördarna hann ifatt tjuven som dock hann göra sig av med kartan som RPna nu hittar