Nekromanti Äventyrsbloopers

anth

Vetefan
För syftet i denna tråd definieras en äventyrsblooper som att skaparen av äventyret gjort en logisk vurpa.

Vilka är det värsta äventyrsblopers ni stött på, eller gjort själva?

I går spelade vi ett äventyr som utspelades vid en gruva. Vi förhörde en av gruvarbetarna; han beskrev hur de hade kedjat fast en av gruvmaskinerna vid en pelare (ihopvuxen stalaktit-stalagmit). När vi väl kom till gruvan upptäckte vi att gruvmaskinen var alltför stor för att ha körts ner i den smala gruvgången, alltså skulle det inte ha kunnat gå till så som gruvarbetaren beskrev (nej gruvarbetaren ljög inte).

För väldigt många år sedan konstruerade jag en labyrint. En riktig dödslabyrint, med massor med farliga fällor och monster. Jag hade dock gjort ett litet misstag, labyrinten var gjord i trä - så när rollpersonerna kom fram till labyrinten högg de helt enkelt bara upp hål i väggarna...

Poseur

Swashbuckler
I går spelade vi ett äventyr som utspelades vid en gruva. Vi förhörde en av gruvarbetarna; han beskrev hur de hade kedjat fast en av gruvmaskinerna vid en pelare (ihopvuxen stalaktit-stalagmit). När vi väl kom till gruvan upptäckte vi att gruvmaskinen var alltför stor för att ha körts ner i den smala gruvgången, alltså skulle det inte ha kunnat gå till så som gruvarbetaren beskrev (nej gruvarbetaren ljög inte).
Alltså inte för jag kommer på något eget på rak arm just nu, men om det utspelar sig i nutid så är det inte nödvändigtvis en jättekonstigt grej.
Gruvmaskiner brukas plockas isär och sedan plockas ihop inne i gruvan för att de just är för stora att få in.

Edit: Fast nu när jag läser igen så verkade det inte vara ett schakt utan en gång så då verkar det lite underligt igen. Hisschakt brukar man göra så med, då de ofta är mindre än maskinerna.
/Poseur

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag slumpade ihop en dungeon, klistrade på en lökig liten backstory, och möblerade. När jag var klar insåg jag att fångarna (som man nog skulle tjäna bäst på att rädda) satt i det första rummet man nog skulle titta in i. Det sög ju. >___<

w176

Förlorad dotter
Min bloopers var riktigt elegant, och skedde i ett mitt övernaturliga agentkampanj..

En av skurkarna var en person som kunde se genom tiden, och se alla potenciella framtider. Denna skurk älskade Vildkatts kvinnliga inkvisitor på grund av något som kunde ha hänt i en annan tidslinje (men som aldrig skedde).

Skurken har gjort något dumt och hjältarna behöver finna skurken. En av rollpersonerna kommer på en elegant plan för att finna denna skurk. Det var hemma på sin bas och diskuterade hur de ska hitta skurken, och plötligt reser sig en annan av spelarna karaktär, en gammal grånad agent och riktar pistolen mot pannan på Vildkatts karaktär.

"Lugn, jag har en plan. Kom. Han är i källaren, bakom den gamla värmepannan." Sa spelaren med pistolen riktad mot Vildkatts karaktärs huvud.

Alla blir lite konfunderade (inte minst SL) men går ner i källaren.

När alla kommit ner i källaren förklara spelaren sin logik:

Om han kan se framtiden, samt potecilla framtider, vet skurken att i alla framtider där han inte sitter gömd bakom värmepannan så skuter den gamla agenten huvudet av Vildkatts karaktär eller har ihjäl henne på annat vis.

Följdaktligen är han bakom värmepannan i de hemliga kontorets källare.

Recca

Femme Fatale
För ett par spelomgångar sedan så gjorde jag en blooper.

Spelarna hade varit och träffat en elder rätt så sent på natten i dennes domän. Nästa natt kommer en av den elderns ghouls och säger: "Igår natt bröt sig nån in hos eldern och bla bla. Kan ni komma och hjälpa oss?" Enligt både mitt uttänka äventyr och ghoulens ord hade detta skett innan spelarna träffade eldern natten innan men då hade minsann inte ett knyst hörts om det. Obegripligt nog köpte spelarna historien utan protester så jag slapp skämmas. :gremlaugh:

Spitfire

Swordsman
En blooper jag gjorde var när jag gjorde en övermäktigt BRUTAL slp till Star Wars D20 och missbedömde exakt hur farlig han blev.

Fast egentligen var han balanserad. Han var inte gjord med mer Feats och skillpoints och Attributspoäng än din genomsnittlige Rollperson, det var bara HUR dessa poäng hade lagts.

Han var nämligen en Dark Jedi och hade en förmåga som hetta Absorbera energi, vilket tillät honom att med ett Fortitud-slag absorbera energin från blasterskott och lasersvärd. Ni har säkert sett Rymdimperiet slår tillbaka där Darth Vader stoppar Han Solos skott med handen.
Iallafall så hade den här killen denna förmåga, och BARA denna förmåga. Alla andra feats, färdighetspoäng, attributshöjningar gick åt till att ge honom ett skyhögt värde i denna egenskap.

Och det gick lite för bra, om ni förstår vad jag menar..

Och det var första och sista gången jag fetoptat en Slp..

edit: glömde en grej.
Tanken var att spelarna skulle ditcha sina ljussablar och blasters och ta honom obeväpnat eller med kinetiska vapen. För det var ju bara blaster och laser och sånt han kunde absa, inte nävar och klubbor..
därav bloopern, för spelarna fattade aldrig det..