Nekromanti Äventyrsförslag - Trollskydd

Serek Mörke

Veteran
Det har efterlysts äventyrsuppslag på forumet och jag kände mig manad att hjälpa till. :gremsmirk:

Håll till godo! :gremtongue:

När våren nalkas i trollrika trakter ryser ortsbefolkning. Farmarna börjar planera för den årliga flytten av boskap till ängarna närmast byn och historierna härörande från fjorårets "vårrus" kommer åter upp till tals på det lokala värdshuset. Undra om någon blir skadad i år igen är frågan på allas läppar. Ingen har glömt hur det gick för Sedrom Stigfinn, traktens en gång så våghalsige jägare. Stackars sate! Nuförtiden spenderar han merparten av dagarna sittandes i sin stuga, tomt stirrandes framför sig.

Sedrom "Vid o Fin" som han numera skämtsamt kallas, hade tur som överlevde. Han blev "trollrusad" av en 600 kilos bjässe inte långt från byn, och en sådan attack är det inte många som överlever. Sedrom var dock vid god vigör och lyckades klara livhanken trots allvarliga invärtes skador och avsevärd blodförlust. Tja, tur....tur är nog fel ord. De flesta männen i byn är överens om att det nog hade varit bäst för Sedrom om han aldrig hade hittats av sin fru, den där olycksaliga dagen i mars.

Så kan det gå om ens by inte vidtar korrekta trollskyddsåtgärder :gremblush: Och betänk ändå, att Sedroms by både hade trollstängsel koskrämmor. Koskrämmor, för er obildade stabor, är bakdelen av en slaktad ko (gärna med bakbenen intakta) som trätts över en tripod för extra stabilitet. Vanliga pålar brukar inte palla för trycket, om ni förstår vad jag menar. Dessa koskrämmor reses vid skogsmynningar, eller ännu bättre en bit in i skogen och fungerar som en slags ventil för trollens vårlustar. Tanken är att trollen, efter att ha "nyttjat" koskrämman, skall återfå sin sans och återvända in i skogen.

Koskrämmorna är en effektiv åtgärd i början av våren, men trollens frustration och diverse rovdjur decimerar efterhand deras antal, och i slutet av mars är de flesta av dem helt förstörda eller obrukbara. Att mitt i vårruset ge sig ut i skogen för att ersätta förstörda koskrämmor är en uppgift som kräver garvada och modiga män. :gremcrazy:

Är dina spelare den gruppen män? :gremgrin:

Serek - som hade för lite att göra, men inte tillräckligt lite för att vara seriös

:gremlaugh:

Återigen lysande inlägg från Serek!

Koskrämman var ju en brilliant idé! Sitter och skrockar för mig själv nu. Måste ha med det på nåt ställe.

Serek Mörke

Veteran
OjOjOj! :gremgrin:

Synd bara att de jeflarna regenererar :gremwink:

Funkar den förmågan även på helt avhuggna kroppsdelar mån tro? :gremconfused:

Serek

DarkRaven_UBBT

Veteran
Jo..... det e sant att dom regenererar, men gör som jag, slå dom där det gör ont och blöder mycket med något mer eller mindre vasst verktyg (svärd mot strupe och handled brukar funka fint)

och nej, tror inte dom kan regga avhuggna kroppsdelar

carmon

Veteran
Vi hade en kille som blev trollrusad av ett yngre grottroll. Han hade dock vapen vid det tillfället och försökte sig på den schyssta manövern att stympa trollet. Tyvärr så hade han oflytt och missade grovt (eg fummel) men han fick snabbt hjälp av sina kamrater som spetsade trollet med spjut och på så sätt så blev det en kort akt för trollet och en lång tid på mage för RP:n (efteråt)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Trollamputation

Tja...jag lät ett ärketroll i Mithera växa fast sitt huvud på kroppen igen :gremwink:

- Ymir, påpekar iofs att det var under rätt speciella omständigheter

Shulger

Veteran
Re: Äventyrsförslag - Trollskydd (avrättning)

Sätt upp en LEVANDE människa istället för en ko bakdel :gremgrin:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA