Nekromanti Äventyrsförslag

Lord decado

Veteran
Behöver färska ideér och förslag till äventyr (inget datum fastställt för nästa spelträff)men man behöver alltid en stund att förbereda sig...
Ingen speciell plats, alla seriösa förslag motages

RP'n
darkenisk vällusting
folkilsken dvärg/veteran
fredlös thism/legoknekt (förvisad och jagad, huvu ji platsin fö
pilar)
schaman/för tillfället i en illerkropp (familiari)
sanari vattenmagiker (nu spolar ja)
kraggbarbar barbarkrigare (all problem gar ti lös me e
svärd)
vanarisk vapenmästare (he va int jag!)

*lade till kommentarer för vissa för att visa hur dom spelar...

Alla är inte alltid med men det händer

Helmgast
Hur har gruppen träffats? Varför just dem? Vad har de gjort tillsammans? Varifrån är de, mer exakt än rastillhörighet?

Schyte

Veteran
Håller med

Håller med avantarex här.
Var är de?
Hur väl utrustade är de?
Är de smarta eller har de lika mycket IQ som en Kraggbarbar (som en av dem viserligen är)?

Doda

Veteran
Ocean´s Eleven

Hur har gruppen träffats? Varför just dem? Vad har de gjort tillsammans?
I den kampanj vi spelar nu löste jag detta genom att göra som i Ocean´s Eleven/Armageddon. En uppdragsgivare har handplockat varje RP p.g.a. någon speciell egenskap som behövs för att lösa ett ganska omfattande problem (sno massa miljoner, rädda världen). Fördelen med detta är att man kan tvinga ihop alla tänkbara (och otänkbara) kombinationer av RP av en vettig anledning. RP kommer kanske inte att gilla varandra till en början, men eftersom uppgiften visar sig omöjlig att lösa om de inte sammarbetar kommer de ändå att hålla ihop. Detta har gett upphov till en hel del roliga grupperingar och intriger inom gruppen, men hur mycket de än hatar varandra så måste de samarbeta för att lösa uppgiften. Förmodligen så behövs det något som tvingar gruppen att utföra uppgiften, t.ex. stor belöning till en skuldsatt RP, politisk manövrering mot en adelsman, eller utpressning om inget annat funkar. Hur som helst blir det enormt kul när RP försöker utnyttja och manipulera varandra samtidigt som de måste klara uppgiften (som lämpligen bör vara ganska stor om man skall bygga en hel kampanj på den).

/Doda

Ragathol

Veteran
Kör in dem alla i ett stängt hus och säg åt dem att bara en av dem får komma ut därifrån levande. Givetvis går det att komma ut ett annat håll om de e finurliga... annars är de flesta av dem döda. :gremsmile:

Johan/Torak

Veteran
Att vara bärare av ett viktigt föremål från en plats till en annan är populärt.
Sedan kan man ju skjuta in lite strider och saker som händer på vägen.

Ett annat ex. kan vara att man får i uppdrag att mörda någon.
Skeppsbrott på en ö kan vara roligt, man kan låta dem utforska ön och stöta på allt möjligt.
Det var mina idéer det.

Lord decado

Veteran
bakgrund

kort sagt... har jag inte den blekaste aning. Den vanligaste storyn är nog att dom tröttnat på ett alldagligt liv och vill ha lite action och fighting, -> gett sig ut på äventyr för att hjälpa andra, aller göra livet surt för dom andra medspelarna (dvärgen)

bara några av dem känner varandra. kraggbarbaren, vapenmästaren, thismalven och dvärgen.

dom andra känner ingen inom gruppen

varifrån dom kommer vet jag inte, ingen av oss bryr sig om att göra någon bakgrund år rollpersonen

dom är alla hyfsat samrta... ger sig inte ut på omöjliga grejer

Arvid

Warrior
Re: bakgrund

Eftersom de inte gör bakgrunder till sina rollpersoner så bör ju du fritt kunna skapa en bakgrund hur du vill. Gör bakgrunder som kommer leda till att de alla träffas.
Ex. Folk i Sanari har kommit något på spåren. Det kan vara en gammal alvisk boplats som förstördes i ett gammalt krig/en person som varit elak mot Sanaris affärer/en skrift....
Därför skickas alverna iväg för att ta hand om det.
Saken är den att dvärgar i dvärgafästet vid Kraggbergen/Kraggbarbarerna också är inblandade i affären och på något sätt måste alverna sammarbete med kraggbaren och dvärgen (som har samma uppdragsgivare).
De andra kan man slänga in delvis genom slump delvis genom bakgrunden. Vapenmästaren är kanske ärkefiende med personen som varit elak mot Sunari etc.
Annas så funkar Armandes Testamente på Neogames hemsida.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om "smarthet"

Den vanligaste storyn är nog att dom tröttnat på ett alldagligt liv och vill ha lite action och fighting, ->
och

dom är alla hyfsat samrta... ger sig inte ut på omöjliga grejer
Nej, de är inte hyfsat smarta. Om man är hyfsat smart så ger man sig inte ut för att "fightas". För då dör man rätt fort. Slåss gör man för att man måste eller för att man har en jefligt bra anledning. T.ex. om det är krig. Det är sällan jag ojar mig över Kobolderi (ty jag är en själv) men det här var aningen för dumt för att det skulle släppas förbi. Prova datorspel istället, om nu det ballaste som finns är att fightas och rollpersonens bakgrund inte ens orkas med.

Farbror Funkus

Warrior
Ursäkta men den där spelgruppen skulle absolut inte funka med nåt äventyr furutom döda varandra.

Men än då.
Testa nåt som kan ge intressanta friktioner inom spelgruppen.
T.ex någon av Rollpersonerna har en gammal släktklenod.
Rollpersonerna har fått order av en updragsgivare att leta efter en t.ex amulett. Låt (efter många letande i böcker,vandringar i gamla gravar,möte med en pälsing* eller två, komma på att släktklenoden är just det föremål dom har letat efter.
Självklart kommer den som äger amuletten att gräla en hel del innan den ger sig och lämmnar över amuletten.
Beskriv detta som smärtsamt för rollpersonen som kanske fått detta smycke av en döande mor tillexpel.

*Det alviska ordet för Tirak som på Felya heter Kartsim.