Nekromanti Äventyrshjälp superhjältande; Spoiler mina spelare

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, om Vico, Möller eller Yre läser vidare nu så... är det your loss.

Jag behöver lite hjälp att få igång de grå till ett litet psykedeliskt drömäventyr. Bakgrunden är ungefär att i den här spelvärlden så kommer superkrafter ifrån att ikoniska varelser som förkroppsligar koncept, Gestalter, liksom pyst ut ur människans överhettade kollektiva undermedvetna och tagit plats i mänskliga, fysiska kroppar som redan råkar vara bebodda. De flesta Gestalter är inte medvetna eller slumrar eller är passiva på något sätt, men i en av rollpersonerna ser det inte riktigt ut så. Hans gestalt är vaken och aktiv. Hans gestalt är Jakten, och den har (utan hans vetskap) använt deras gemensamma superkrafter för att mörda folk som, öh "förtjänat det". Mest medlemmar ur den ganska obehagliga organisationen Humans First, som motsätter sig supervarelserna. Det har den kunnat göra genom att en av rollpersonens krafter, som den fram till nyligen inte själv var medveten om, är att kunna använda sin kraft på rejält avstånd, den har alltså kunna manifestera sig som en "separat varelse". Enda ledtråden har varit att rollpersonen då och då blivit av med sina krafter...

Nå; nu har rollpersonsgänget upptäckt det hela och dessutom fått tag på en maskin som kan stoppa in och läsa minnen och drömmar och sån't. That's right kids - det är dags att åka in i mördarrollpersonens undermedvetna och försöka ta hand om problemet.

Så... här har vi rollpersonen på Obsidian Portal, men där står inte så mycket intressant. I grunden: Jobbar som advokat, kär i chefens dotter, gillar jakt (både bokstavlig och metaforisk) och uteliv. Är den som varit mest emot hela "superhjältande"- grejen. Utpräglad egoist, men lojal mot sina vänner.

Såhär har jag konstruerat miljön: En stor skyskrapa som lutar sig mot ett gigantiskt träd. Runt omkring en enorm ocean. Både trädet och byggnaden är som världar i sig själva; jag hittar gärna på olika platser och nästan som små samhällen i varje. De symboliserar hans dubbelnatur: Civilisation möter vildsint natur. De har börjat växa samman. Trädet är Gestaltens domän, men den är ruskigt mäktig i hela den här tankevärlden. Det är med list och slughet, och kanske genom att lösa ett drömpussel eller tre, som rollpersonerna kommer att få bukt med den.

Det jag behöver är väl i enkelhet encounters och lagom halvlogisk drömlogik att använda till pussel. Tänk lite absurd labyrint. Tematik är bra; ansiktslösa kontorsslavar, jagande halvmänniskor som svingar sig i träd, skogens bultande hjärta, allt sånt är fint.

Några idéer?

(Detta ska spelledas på lördag, så det brinner lite i knutarna)

krank

Funderar på att ta med nån symbol för vännerna, för lojaliteten etc. Deras vänskap har länge kretsat kring huset där de brukade träffas och spela poker, och det huset tänkte jag kan få en viss roll i äventyret efter drömmen också, så jag funderar på att helt sonika plantera huset någonstans mellan byggnaden och trädet, omgivet av flygande spelkort eller nåt annat lika subtilt...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, lite spontana tankar och intryck som dök upp då jag läste.

Spontant skulle jag vilja dra in lite av de andra rollpersonernas undermedvetna i drömmen - även om det inte är i deras undermedvetna. Jag tänker mig att gestalterna här borde ha lättare att "läcka" ut. Det är givetvis inte lika stort som rollpersonen Björn. Men jag skulle försöka lägga in någonting som symboliserar respektive rollpersons gestalt.

Drömmar ser jag som möjligheter att skapa lite surrealistiska händelser. Plötsligt förändras platsen man befinner sig på till något helt annat. Står man i ett kontor, kan plötsligt väggarna falla ned, taket fara uppåt och så står man på en äng istället. Okej, lökigt exempel. Men det handlar om att rollpersonerna aldrig kan vara säkra på omgivningen. Ett bättre exempel är hur de kliver genom ett kontor fram till ett rum, för att när de ska gå tillbaka sen inser att vägen de kom från inte leder till samma plats. Den har förändrats. Saker försvinner och dyker upp på andra platser.

Jag skulle gärna se en röd tråd som fokuserar på mordoffren som gestalten mördat. Låt kropparna dyka upp en efter en på olika platser. Mördades de med rollpersoners krafter? Awesome! Då kan man beskriva det som "Det ser ut som DU mördade den här personen!" (Jag tolkade det som om att man inte vet om att rollpersonens gestalt är vaken och ligger bakom mordet. Rätta mig om jag har fel.) På så sätt etablerar du morden igen. Kanske måste rollpersonerna finna mördaren innan det når fram till sitt sista offer? Gör man det kan man stoppa gestalten?

Ledtrådarna går mellan de två olika världarna (trädet och skyskrapan). Varje mordoffer har något som subtilt anspelar till rollpersonen och en som leder vidare till nästa plats. Kanske platser från tidigare ställen de besökt i kampanjen, men som nu är märkligt inträngda i trädet eller kontoret?

Fast det här var ju inte alls vad du ville ha. Shite. Det känns lite svårt eftersom du bara presenterar en rollperson. Jag skulle vilja plantera in saker och platser från tidigare saker i berättelsen för att skapa en viss surrealistisk, men likväl igenkännande känsla.

Rollpersonen var advokat sa du va? I så fall skulle jag givetvis lägga in små hintar till advokatens sämre sidor. Varför inte en filmaffisch för den gamla Keanu Reeves-filmen Djävulens advokat tillsammans med ett par andra Keanu-filmer som Matrix, Speed och Johnny Mnemonic. Då döljer man Djävulens advokat-temat lite, och försöker distrahera dem Keanu Reeves-temat istället. Kanske skymtar de någon som liknar denne i det undermedvetna och tror det är mördaren? Ja, det låter bra. Blame Keanu Reeves. :gremwink:

Nåja, nu riskerar jag dra ut i svammel. Får hoppas du har någon användning av det ovanstående.

krank

Det är en del bra, och jag gillar tanken att dra in saker från övriga också.

jag kan tänka mig lite olika lösningar på problemet med Gestalten, men tanken är att rollpersonen - med krafter - ska fungera även efter det här äventyret. Att man kommer överens med den, eller fjättrar den, eller får den att somna in igen. Inte helt säker på hur man ska uppnå nåt av det, dock.

Här finns en del loggar från våra spelmöten; händelser i översikt och så.

Just nu läser jag Summerland som PDF. Det är en ruskigt ball värld. Grön postapokalyps. Vill nog ha lite den känslan, tror jag. Det är ju det Vilda som är på väg att ta över. Romanen Skriket från Djungeln (som nästan ingen läst, men alla borde) är också lite rätt väg, hmmm...

Ska också tillägga att det är spelaren som kom på att det skulle finnas "en persnlighetsklyvning", en skillnad mellan honom och Jägaren. Det passade ypperligt med mina onda planer och metaplot...

rjonas

Hero
Endyamon said:
Jag skulle gärna se en röd tråd som fokuserar på mordoffren som gestalten mördat. Låt kropparna dyka upp en efter en på olika platser. Mördades de med rollpersoners krafter? Awesome! Då kan man beskriva det som "Det ser ut som DU mördade den här personen!" (Jag tolkade det som om att man inte vet om att rollpersonens gestalt är vaken och ligger bakom mordet. Rätta mig om jag har fel.) På så sätt etablerar du morden igen. Kanske måste rollpersonerna finna mördaren innan det når fram till sitt sista offer? Gör man det kan man stoppa gestalten?
Jag tänkte spontant att världen behöver befolkas. Mordoffren i levande kimeraskepnad kanske kan finnas med. Naturligtvis lidande av sina dödande skador, fast kimerorna kan fortsätta leva ändå. Varje kimera kan ombytligen vara både vän och fiende till hjältarna.

krank

rjonas said:
Jag tänkte spontant att världen behöver befolkas.
Det är en mycket god poäng. Strålande tillfälle att visa upp vänner och fiender de stött på, i nya skepnader... Det måste jag fundera på.

Jag har kommit på att chefens dotter nog kommer att sväva i luften utanför alltihop och vara rent fysiskt oåtkomlig. Kanske kan den biten vara något att utnyttja för rollpersonerna - hon är ju rätt viktig för honom, så kanske har hon oanad makt?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kan ingenting om Summerland, men det låter ju bra.

Ser vi till avslutningen och hur man stoppar Gestalten så förstår jag att det måste fortsätta. Men vore det inte ballt om man dödade Gestalten kunde dödas med våld om man så ville? Då kan man spela på att rollpersonen känner sig fri - tills han inser att alla krafter är borta. Då kan man spela an på kraftlösheten ett tag - tills den börjar återvända. That's the scary shit. Att början ana att monstret inom en är tillbaka. Ångest ensues. :gremwink:

Funderade på det där du sa med avslutningen så tänker jag mig direkt (eftersom du gav tre exempel) på tre möjligt olika slut (fyra om du tar med det ovan).

Att man kommer överens med den. När man väl konfronteras med gestalten så kan karaktären få kontroll över Gestalten om den "säljer sin själ till djävulen" s.a.s. Här handlar det om att övertyga Gestalten om att handlingarna han är goda, men att de skulle kunna göras mer effektiva om Gestalten och rollpersonen arbetade tillsammans. Men Gestalten kommer troligen kräva att rollpersonen gör någon form av prov för att bevisa att han är värdig.

Konsekvenserna blir att karaktären efter drömmen kommer präglas mer av Jakten i sitt vanliga liv. Hans personlighet förändras och utvecklas av överenskommelsen.

Fjättrar den. Här handlar det om att bibehålla status quo och sin personlighetsklyvning. Man måste vilseleda Jakten och se till att han fängslas på gränsen mellan trädet och skyskrapan. Just gränsen är symbolisk: stucked in between. Det finns väl en del myter om väsen som är fast mellan två världar, vilket ofta symboliseras av en dörr som delar av två rum - kanske kan finnas en dörr mellan de två världarna?

Konsekvenserna är minst allvarlig efteråt, eftersom det mesta är som det alltid varit tidigare.

Får den att somna in igen. Här kan det handla om att få Gestalten att känna hur meningslös den är. Det handlar om att visa hur alla mord denne gjort inte givit något som helst bestående resultat. Allt har varit förgäves. Försöka att visa att allt är meningslöst, det får den att somna in eftersom det ändå inte finns någon mening med kampen längre.

Konsekvensen här blir att personlighetsklyvningen försvinner - och den delen av Jakten som fanns i karaktären mildras kraftigt.

Nåja, bara några mer tankar till klimaxet.

KamiFisk

Hero
Små grejer och drömiga saker.

Fönsterna visar jakt scenarion i alla typer allt från att jaga djur till en mördare på människojakt.

Olika delar har olika färger, ett område som handlar om rollpersonens logik skulle kunna vara kalla blåa färger, mycket känslor röda osv.

Det borde ju finnas minnen som spelar upp sig hela tiden både glada och negativa. Rollpersonen kanske har misslyckats med att rädda någon och ser detta scenariot om och om igen.
Slog mig precis att olika rum i byggnaden skulle kunna vara olika delar av minnet.

Rollpersonen bör ha någon form av övermänsklig kontroll över sitt eget sinne om denne kommer på hur man använder det. kunna få höghuset att växa osv.

Sen vore det ju alltid trevligt med rollpersonens låtsas vän från när denne var yngre som guide(Tänk Frank i Donnie darko).

krank

Saker jag tänkte på på vägen hem från jobbet idag (promenader ftw!):

<ul> [*]Jag gillar olika sätt att stoppa Jakten. Ska nog bygga upp äventyret kring valet mellan dessa. [*]Koppla in SLP:er från tidigare i kampanjen, förvridna på olika sätt. Armageddo som kallas "spiken" av rollpersonen i vars sinne de är kommer att vara väldigt "spikig", kanske sitta fast på en enorm spik som reser sig ur marken, whatevs. [*]Även SLP:er från övriga rollpersoner, vilket borde kunna göras på ett sätt som freaks the shit out of spelarna. De får vänja sig vid sinnet de är i först, och plötsligt börjar saker blöda ihop. [*]I trädet bor vilda jägarmänniskor. primitiva vildar. [*]Olika SLP:er ger olika råd för hur man hanterar jakten; ska försöka hitta ikoniska SLP:er att föreslå våld, fjättring, övertalning... [*]Vicotnik, som spelar Björn Eriksson aka The Dark Hunter, dvs rollpersonen de ska in i, kommer att informewras när de kommer in att han saknar krafter. För det är så han ska känna det. Så är det såklart inte; han har inte sina Jakten-krafter men han har makten att ändra saker i drömvärlden. [*]Bruden han är kär i är ett jättelikt orakel som svävar och sover en bra bit bort från huset och trädet. "Oåtkomlig", bokstavligt. Hon kan väckas genom att man tar en bit av byggnadens hjärta och smider till en nyckel, som man låser upp henne med. Och så måste man ju ta sig dit, vilket också kan vara svårt (improviserade flygfarkoster?) Hon kan ge råd och tydliggöra alternativen. [*]Om man ska bruka våld (döda gestalten) så kommer det att visa sig att trädet i själva verket är en jättelik humanoid, som man givetvis kan slåss mot. Trädet har ett bultande hjärta långt in i kronan som man måste ta sig in till och krossa. [*]Fjättra gestalten kan man göra i Bobs hus; huset där de alla spelat poker, där Björns mänsklighet är som stark, där han känner lojalitet och broderskap. Dessutom är Bob själv, aka The Anvil, mycket starkare där. [*]Alla rollpersonerna får en mycket coolare skepnad i drömmen, som symboliserar att de också har/är Gestalter, även om deras för tillfället är mer godartade parasiter. Lite "ultimata/arketypiska" versioner. Utom Björn då, som "bara är sig själv". [*]När de går in i drömmen ska jag försöka skapa lite Inception/eXistenZ-känsla. Snygga övergångar, först märker man ingenting. Den annars ganska vedervärdiga rullen Constantine har snygg övergång till helvetet också. [*]Trädet har flera nivåer, som man kan gå runt i. Det är som att gå runt i en riktigt saftig urskog; starka dofter, underliga djur, en nästan kvävande grönska. [*]I byggnaden jobbar ansiktslösa byråkrater och advokater, som mest skyfflar papper omkring sig. Om rollpersonerna störar sig för mycket kommer de att försöka kasta ut dem. Vildarna från Trådet kommer och gör räder då och då, men struktur och menlös byråkrati håller dem stångna. [*]Givetvis har alla platser ett "hjärta"; bobs hus, byggnaden och trädet framför allt.
[/list]

krank

• Joseph "Armageddo" Möller, kallad "Spiken". Ser ut som
  • Dave Smith var en i pokergänget, som fick jordbävningskrafter som han inte kunde kontrollera. Dödades av nådaskott av The Dark Hunter; dess allra första kill i den här formen. Kommer givetvis att stapla runt med stort hål genom bröstkorgen.
  • En annan av rollpersonerna, The Shield, hade en liten skyddling innan alltihop drog igång, som antagligen dog när rymdstationen Galatea slog ner i Chicago. Han ska nog ges hålögt utseende, kanske en och annan robotkroppsdel iom att en "robotpest" är det senaste som hände i Chicago nu... Jag minns inte vad skyddslingen heter, men det ska man väl kunna ta reda på.
  • Theresa Power är en ultimata opportunisten i kampanjen; högteknologi och hyperkapitalism är hennes deal. Björn tycker hemskt, hemskt illa om henne. Jag funderar på vilken roll hon ska spela...