OK, om Vico, Möller eller Yre läser vidare nu så... är det your loss.
Jag behöver lite hjälp att få igång de grå till ett litet psykedeliskt drömäventyr. Bakgrunden är ungefär att i den här spelvärlden så kommer superkrafter ifrån att ikoniska varelser som förkroppsligar koncept, Gestalter, liksom pyst ut ur människans överhettade kollektiva undermedvetna och tagit plats i mänskliga, fysiska kroppar som redan råkar vara bebodda. De flesta Gestalter är inte medvetna eller slumrar eller är passiva på något sätt, men i en av rollpersonerna ser det inte riktigt ut så. Hans gestalt är vaken och aktiv. Hans gestalt är Jakten, och den har (utan hans vetskap) använt deras gemensamma superkrafter för att mörda folk som, öh "förtjänat det". Mest medlemmar ur den ganska obehagliga organisationen Humans First, som motsätter sig supervarelserna. Det har den kunnat göra genom att en av rollpersonens krafter, som den fram till nyligen inte själv var medveten om, är att kunna använda sin kraft på rejält avstånd, den har alltså kunna manifestera sig som en "separat varelse". Enda ledtråden har varit att rollpersonen då och då blivit av med sina krafter...
Nå; nu har rollpersonsgänget upptäckt det hela och dessutom fått tag på en maskin som kan stoppa in och läsa minnen och drömmar och sån't. That's right kids - det är dags att åka in i mördarrollpersonens undermedvetna och försöka ta hand om problemet.
Så... här har vi rollpersonen på Obsidian Portal, men där står inte så mycket intressant. I grunden: Jobbar som advokat, kär i chefens dotter, gillar jakt (både bokstavlig och metaforisk) och uteliv. Är den som varit mest emot hela "superhjältande"- grejen. Utpräglad egoist, men lojal mot sina vänner.
Såhär har jag konstruerat miljön: En stor skyskrapa som lutar sig mot ett gigantiskt träd. Runt omkring en enorm ocean. Både trädet och byggnaden är som världar i sig själva; jag hittar gärna på olika platser och nästan som små samhällen i varje. De symboliserar hans dubbelnatur: Civilisation möter vildsint natur. De har börjat växa samman. Trädet är Gestaltens domän, men den är ruskigt mäktig i hela den här tankevärlden. Det är med list och slughet, och kanske genom att lösa ett drömpussel eller tre, som rollpersonerna kommer att få bukt med den.
Det jag behöver är väl i enkelhet encounters och lagom halvlogisk drömlogik att använda till pussel. Tänk lite absurd labyrint. Tematik är bra; ansiktslösa kontorsslavar, jagande halvmänniskor som svingar sig i träd, skogens bultande hjärta, allt sånt är fint.
Några idéer?
(Detta ska spelledas på lördag, så det brinner lite i knutarna)
Jag behöver lite hjälp att få igång de grå till ett litet psykedeliskt drömäventyr. Bakgrunden är ungefär att i den här spelvärlden så kommer superkrafter ifrån att ikoniska varelser som förkroppsligar koncept, Gestalter, liksom pyst ut ur människans överhettade kollektiva undermedvetna och tagit plats i mänskliga, fysiska kroppar som redan råkar vara bebodda. De flesta Gestalter är inte medvetna eller slumrar eller är passiva på något sätt, men i en av rollpersonerna ser det inte riktigt ut så. Hans gestalt är vaken och aktiv. Hans gestalt är Jakten, och den har (utan hans vetskap) använt deras gemensamma superkrafter för att mörda folk som, öh "förtjänat det". Mest medlemmar ur den ganska obehagliga organisationen Humans First, som motsätter sig supervarelserna. Det har den kunnat göra genom att en av rollpersonens krafter, som den fram till nyligen inte själv var medveten om, är att kunna använda sin kraft på rejält avstånd, den har alltså kunna manifestera sig som en "separat varelse". Enda ledtråden har varit att rollpersonen då och då blivit av med sina krafter...
Nå; nu har rollpersonsgänget upptäckt det hela och dessutom fått tag på en maskin som kan stoppa in och läsa minnen och drömmar och sån't. That's right kids - det är dags att åka in i mördarrollpersonens undermedvetna och försöka ta hand om problemet.
Så... här har vi rollpersonen på Obsidian Portal, men där står inte så mycket intressant. I grunden: Jobbar som advokat, kär i chefens dotter, gillar jakt (både bokstavlig och metaforisk) och uteliv. Är den som varit mest emot hela "superhjältande"- grejen. Utpräglad egoist, men lojal mot sina vänner.
Såhär har jag konstruerat miljön: En stor skyskrapa som lutar sig mot ett gigantiskt träd. Runt omkring en enorm ocean. Både trädet och byggnaden är som världar i sig själva; jag hittar gärna på olika platser och nästan som små samhällen i varje. De symboliserar hans dubbelnatur: Civilisation möter vildsint natur. De har börjat växa samman. Trädet är Gestaltens domän, men den är ruskigt mäktig i hela den här tankevärlden. Det är med list och slughet, och kanske genom att lösa ett drömpussel eller tre, som rollpersonerna kommer att få bukt med den.
Det jag behöver är väl i enkelhet encounters och lagom halvlogisk drömlogik att använda till pussel. Tänk lite absurd labyrint. Tematik är bra; ansiktslösa kontorsslavar, jagande halvmänniskor som svingar sig i träd, skogens bultande hjärta, allt sånt är fint.
Några idéer?
(Detta ska spelledas på lördag, så det brinner lite i knutarna)