Nekromanti Äventyrsidé -- reportrar utan gränser

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sent igår kom jag på en idé till ett äventyr: "Reportrar utan gränser". Min grundtanke var till Rotsystem, men det lär ju funka i valfri cyberpunkig eller modern miljö.

Idén är typ såhär: Rollpersonerna anlitas av en skum nyhetsbyrå för att göra en serie moraliskt och etiskt tveksamma reportage. De är "utan gränser", så att säga.

(Detta förutsätter då tämligen amoraliska rollpersoner... Men det tänker jag inte borde vara nåt större problem).

Vad är då etiskt oförsvarbar journalism, om vi exkluderar "skriva ur ett strikt politiskt perspektiv"?

- Infiltrera en militant domedagskult och skjuta på otrogna hundar i deras sällskap?

- Smyga sig in i ett barnsjukhus för att få tag på snaskiga bilder av skjutna barn?

- Hitta på och plantera bevis för att en politiker är pedofil, och sedan avslöja hen?

- Outa någon kändis' mörka hemlighet, trots att den är djupt skambelagd och inte skadar någon?

- Bryta sig in på en annan tidnings kontor för att 1) lägga in falska stories i deras databas och 2) stjäla deras material och källor?

Vad tycker ni?

Och vad skulle vara ett intressant sätt att "avsluta" ett sådant äventyr / minikampanj?

Jag tänker mig för övrigt att de här småuppdragen skulle kunna komma liksom mellan andra uppdrag och fungera som lite återkommande kampanjutfyllnad...

Basenanji

Postd20modernist
Låter skitcoolt och idén kan väl anpassas till många olika settings (inte bara Rotsystem/cyberpunk). Det jag först associerar till är ett krig mellan olika maktgrupperingar där reportaget mer handlar om att "få se sker och ting inifrån" snarare än att "förvanska data/ställa till med skandaler".

Vore tex utmärkt som skräckäventyr: En oberoende tankesmedja vill skildra en tragisk konflikt ur de drabbades perspektiv. Modiga rp ska försöka få kunskap om vad som egentligen händer i den där tragiska och omöjliga konflikten mellan indianstammar och jordbrukare i norra amazonas (eller kanske sibirien). Och så utvecklas en skitkomplicerad historia som inkluderar statliga forskningsprojekt på gränsen till detetiskt försvarbara, knarkkarteller, nybyggare som vill utveckla regionen, oionjärer som har "klarat sig själva utan att få någon hjälp minsann så varför ska vi ha massa utbölingar rännandes här för?".

Och sakta men säkert börjar rp undra varför de har fått det här uppdraget egentligen och av vem?

*Tar till mig tacksamt*

Möller

Hubert Hortlax
Mnja, jag vet inte.

Okej, så rollpersonerna gör amoraliska grejer. So what? Som du skriver »borde det inte vara något större problem« att hitta rollpersoner som kan göra sådanhär grejer. Så ska dessa scenarion petas in i en kampanj där rollpersonerna alltså är amoraliska - och, får vi förmoda, redan gör amoraliska grejer.

Så vad tillför lite gränslös journalistik till en kampanj som i huvudrollen redan har ett gäng amoraliska rollpersoner som gör otrevliga grejer?

Är tanken att spelarna ska förfasas över de hemska grejerna deras rollpersonerna gör? Sånt kan absolut vara intressant, men jag tänker att det inte funkar under dessa förutsättningar - jag förväntar mig en rätt lättsam murderhobo-stämning, såsom du skriver om amoraliska rollpersoner.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller;n46083 said:
Mnja, jag vet inte.

Okej, så rollpersonerna gör amoraliska grejer. So what? Som du skriver »borde det inte vara något större problem« att hitta rollpersoner som kan göra sådanhär grejer. Så ska dessa scenarion petas in i en kampanj där rollpersonerna alltså är amoraliska - och, får vi förmoda, redan gör amoraliska grejer.

Så vad tillför lite gränslös journalistik till en kampanj som i huvudrollen redan har ett gäng amoraliska rollpersoner som gör otrevliga grejer?

Är tanken att spelarna ska förfasas över de hemska grejerna deras rollpersonerna gör? Sånt kan absolut vara intressant, men jag tänker att det inte funkar under dessa förutsättningar - jag förväntar mig en rätt lättsam murderhobo-stämning, såsom du skriver om amoraliska rollpersoner.

Tanken är väl 1) att tillföra det jag tycker är svårast i hela världen dvs äventyr/scenarion och 2) kunna götta sig lite i att göra omoraliska saker och bete sig som ett kräk i en fiktiv värld.

Jag vet inte om jag förstår frågan, riktigt. I ett spel om dungeonbashing, vad tillför ett skrivet äventyr som utspelar sig i en dungeon och där man ska basha monster?
Basenanji said:
Okej om man nu ska försvara det här amoraliska (vilket jag inte associerade till alls) så är det ju en otroligt rolig öppen utmaning: att spelarna själva får tänka kreativt kring vad som kan vara den mest komprometterande handlingen, för att därefter få testa det på riktigt i spelvärlden (ska vi fejka fotografier eller hacka en dartabas? Eller plantera ett spår? etc)
krank said:
Mjo. Och även om det är givet ("Ni ska få in det här i deras databas") så finns det ju rätt stor frihet i utförandet, och sånt tycker jag är kul. I äventyret jag skriver på just nu, där rollpersonerna infiltrerat ett gäng, så kan de t.ex. få uppdraget att driva in pengar från en liten butik. Där finns massvis med möjligheter att sätta sin egen prägel på det hela =)

obak

Hero
Är inget större fan av konspirationer, men att spela amoralisk reporter låter väl som att jobba för Fox eller Avpixlat.