Nekromanti Äventyrsidé

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, läs inte detta om du inte tänker vara SL. Din spelgrupp kommer att spela det här äventyret, för det är så j-la bra!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Okej, redo? Här är min idé. Den tillhör inte något system, utan är helt friform.

Tomten är kidnappad, tagen av en ond taliban som vill kärnvapenbestycka släden och bomba tomteland eftersom han aldrig fått några julklappar. Spelarna spelar nissar som får i uppdrag att hämta tillbaka tomtefar.

Nissarna samlar information. De kan gå till:
* Trollen i storskogen
* Älvorna på ängen
* Påskharen i sitt hål
* Häxorna på blåkulla

Trollen har inte tagit tomten. De spelar visserligen tomtefolket ett spratt då och då, men de skulle inte vilja att tomten försvann. Trollkungen lovar att bistå nissarna om de får reda på vem som tagit tomtefar.

Älvorna säger inte så mycket. De vet vem som tagit tomtefar, men de svarar i gåtform.

Påskharen såg tomten flyga med släden mot Afghanistan.

Häxorna försöker ta nissarna tillfånga och koka dem för att sedan äta dem. Om nissarna säger att de letar efter tomtefar så slutar häxorna dock genast. De säger att balansen inte får rubbas och att tomtefar måste återfinnas. De släpper nissarna. Om nissarna vet att de ska till Afghanistan så kan häxorna låna dem kvastar att flyga på.

När nissarna tagit reda på att de ska till Afghanistan så kan de ta sig dit på flera olika sätt. De kan låna kvastar av häxorna, åka med ett amerikanskt bombplan (trollen kan kasta upp dem), de kan sno en motorbåt eller ett plan osv..

I alla fall så kommer de till Afghanistan. När de anländer så träffar de ett gäng flyktingar som är på väg från USA:s bombningar. De säger att planen är jättejobbiga, speciellt ett som ser ut som ett badkar med plankor under som dras av ett gäng kameler med horn. Om nissarna frågar så kan flyktingarna berätta att de såg släden över staden Khaleb-Idz-Alachbai där den bombade under högljudda skratt från föraren.

Nissarna beger sig till Khaleb-Idz-Alachbai. Staden är helt sönderbombad och bara ett litet gäng trashankar finns kvar. De säger att släden for österut efter bombningarna. Nissarna ger sig antagligen av däråt.

De får efter en strapatsrik färd genom öknen (hägringar?) syn på släden. Den verkar flyga rakt in i en sanddyna och försvinna. Sanddynan är en hemlig bas där talibanen väntar på att atombomben ska komma så att han kan ge sig av. Under tiden så tränar han på Afghanska städer.

När nissarna kommer in i sanddynan så monteras just atombomben på släden och den flyger iväg. Om nissarna kastar sig kan de komma ombord på släden. Släden är nu på väg mot tomteland med en atombomb. Det finns flera sätt nissarna kan hantera situationen. De kan försöka övermanna talibanen och kasta honom av släden. De kan försöka desarmera bomben. De kan lossa bomben över Afghanistan eller i havet. De kan försöka tala med talibanen. Om de gör det så visar det sig att han vill bomba tomteland för att han aldrig fått några julklappar. Han har varit en mycket elak pojke men ändå inte fått några klappar. Elak? Jo just det, på grund av en felöversättning så tror alla talibaner att man ska vara elak för att få julklappar. Om nissarna säger att man faktiskt ska vara snäll, så hajar talibanen och landar släden. Han ska istället bli en snäll pojke och tala om för alla talibaner att man ska vara snäll. Kriget mellan USA och Afghanistan tar slut och alla lever lyckliga i alla sina dagar.

Nå, vad tycks? Kom på det hela efter hand. Något för julkalendern?

Rickard

Urverk speldesign
Jag förväntade mig faktiskt äventyr runt WTC och kriget därefter.... Denna tolkning var faktiskt inget som jag förväntat mig.. /images/icons/smile.gif Särskilt inte att det skulle vara det första äventyret som jag läste som baseras på WTC..

"När nissarna tagit reda på att de ska till Afghanistan så kan de ta sig dit på flera olika sätt."
Var rätt svårt att komma på dessa sätt måste jag säga.. Själv hade jag nog tagit en extra ren som tomtefar kanske har i reserv, kanske posta mig själv till Afghanistan, sålt julklappar och tagit båten, byggt ett modellflygplan och flugit dit, hackat loss en bit isberg och seglat dit el. satt en aktersnurra på isberget. På vägen dit m isberget kunde jag spela lite golf (gissa var).

/[color:448800]Han</font color=448800> som som skulle spela tryckfelsnisse

sluper

Swordsman
Tja, eftersom jag har haft stort nöje av att spela scenarion som "Orchernas Julafton" (JulKon 2000) och "Trolltyg i tomteskogen 40K" (SävKon 2nd ed) så misstänker jag att även detta scenario kan vara en höjdare! Bra jobbat!

Legioth

Swordsman
Det med isberget skulle verkligen vara trevligt, men man måste också tänka på att man måste rädda tomten så snabbt som möjligt, spelarna vet iofs inte om att den elaka talibanen skall atombomba tomtarnas land, men det vet SL.

Men att fundera ut ett snabbt sätt att ta sig till Afganistan är ju faktist spelarnas problem...