Nekromanti Äventyrsidé

seinet

Swashbuckler
RP är hemma och softar efter en dag på jobbet (om RP har ett mer "ovanligt" jobb så är han/hon bara hemma och softar). Plötsligt ringer det på dörrklockan och RP går och till dörren och på vägen dit osäkrar han sin pistol (RP bor inte i ett av de områden som har vakter i området). RP tittar på skärmen vid dörren och ser en stor fet polisbricka och trycker ner knappen till högtalaren på utsidan (som nyss blivit reparerad av husets vaktmästare) och frågar herr konstapeln vad han kommit till RP för.

RP får förklarat för sig att konstapeln bara vill prata lite om ett mord på en person som skedde för några veckor sedan (polisen har fått lite mindre att göra och en lite djupare utredning än vanligt har inletts). RP, som är en mycket vänlig och laglydig medborgare säkrar sitt vapen och öppnar de fyra lås, som håller säkerhetsytterdörren låst, och släpper in farbror polisen. Efter den obligatoriska kaffekoppen och en liten berättelse från polisen förstår RP att han är misstänkt för att ha mördat den mördade personen och vet inte riktigt vad han skall ta sig till, samtidigt sker en kraftig smäll ute i korridoren och, som den goda polis han är, rusar konstapeln ut och det sker en liten pistolduell där konstapeln dör (det var en vanlig knarkuppgörelse i någon lägenhet brevid som gick överstyr eller så). Här börjar äventyret för RP.

Tilläggas kan ju också att RP har inga som helst minnen av att han mördat någon, dock har han minnsesluckor från en sen kväll för ungefär så länge sedan (då han och några andra (kanske de övriga i spelsällskapet) var ute och partajjade och alla fick i sig lite för mycket.
------------------------------------------

Nå, hur tycker folk detta låter?

/Seinet Wintermute - Fick idén för några dagar sedan och det är inte mer än en ide än så länge.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Mer spån.

Ett klart upplägg för en konspirations plott där RP kanske dras in mot sin vilja i politiska/ekonomiska 'maskinierier' som är helt klart över deras nivå.

Dessutom så är han misstänkt för mord och mord på en Polis, ajaj, inte bra /images/icons/grin.gif

Kanske knarkuppgörelsen vid det nästliggande rummet inte var något misstag ?
Kanske Polisen visste för mycket om nåt som Polisen defintivt inte skulle vet något alls om. Kanske den nuvarande affären i sig.
Vem var egentligen snubben som mördades, hur mördades han ?
Saknar RP någon kula i sitt magasin från den kvällen, eller ligger det några blodiga kläder i garderoben ?
Kanske några kläder är sönder eller nån stilett saknas ?

Många luckor att tänka på, men det är ett klassiskt och bra upplägg.

Lycka Till

seinet

Swashbuckler
Re: Mer spån.

Precis, möjligheterna är många, kanske bara allt är ett sammanträffande och att RP inte alls dödat någon?

RP har ju bara kraftiga minnesluckor från en kväll, vad skall RP göra i den stund som polisen dött, fly eller kontakta polisen själv (med risk att bli tagen för mord på en person och dråp på en polisman)?

Något jag tänkte ännu mer på är att RP inte skall ha något "ovanligt" arbete alls utan kanske ha 8 i färdigheten pistol (eller liknande). RP är ju trots allt en vanlig medborgare som övat mer på att kasta dart än att spränga broar om ni förstår vad jag menar.

/Seinet Wintermute - För lat för att göra något av det, ni får gjärna vidarutveckla det, men då tycker jag det skall stå "orginalidé av Tomas Hamberg" någonstans i texten (om det blir publicerat i någon form)

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Något jag tänkte ännu mer på är att RP inte skall ha något "ovanligt" arbete alls utan kanske ha 8 i färdigheten pistol (eller liknande). RP är ju trots allt en vanlig medborgare som övat mer på att kasta dart än att spränga broar om ni förstår vad jag menar.

Den här idén gillar jag skarpt. Jag har faktiskt tröttnat på äventyren där alla spelar stenhårda kommandosoldater eller superhackare innan jag ens har provat det. Fram med det vanliga folket ! /images/icons/grin.gif

Nalle med AK4

Swordsman

MMm, klassiskt och bra men kan bli extremt dåligt om man gör det fel. Mitt råd är nog att tänk efter ordentligt så du har samlat upp alla lösa trådar innan du spelleder, så blir det nog riktigt bra. Obs! Varning för spoilers nu!På tal om det där med misstänkt för mord på snutem: Drar mig till minnes ett av Smaffys äventyr, vi spelade det igår. Jag blir vittne till ett mord och får sedan ett meddelande att jag ska komma till brottsplatsen. Jag går dit och ser att det ligger en lapp i en vält papperskorg. Efter att jag har rotat runt lite så får jag tag på lappen, där det står: "Tack så mycket! Nu har vi dina fingeravtryck och säkert någon rest av hår eller hud på brottsplatsen". Sedan fick vi jobba lite för "the mob" så att mina fingeravtryck inte kommer fram till snutarna. Kanske kan göra något liknande?