Nekromanti Äventyrsidéer

Jag har börjat få problem med äventyrsidéer. Nu när jag har spelat i något år känns det plötsligt som om allt är sönderspelat. Man vill inte gärna dra ihop delar av redan genomgångna äventyr, och att dra ner äventyr från nätet blir tråkigt i längden. Jag vill ha nåt nytt, nåt kreativt, gärna episk fantasy. Ifall du känner på dej att du tillhör min spelgrupp (Berserk m.fl.) tycker ja inte du ska läsa svaren på dethär inlägget, tack!

Så, nu vill jag ha massvis med grundidéer, som är bra att basera enkla äventyr på. Inga kampanjer, såna idéer kryllar de av, men mitt huvud e lite för trött för att orka skriva ner dem.
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"

Legioth

Swordsman
Ämnesraden

Jag hör själv till Black Dwarfs spelgrupp ochh vill påpeka en sak.

Det spelar ingen roll om vi ur gruppen inte läser svaren på ditt inlägg då vi ser vad folk har skrivit i ämnesraden.

Därför ber jag alla som svarar på inlägget att inte skriva något om idén i ämnesrutan, för bara den korta texten kan förstöra överraskningen för oss spelare...

shadow_UBBT

Warrior
Jag känner verkligen för dig. Även jag fasstnar ständigt i sådana där träsk där man bara kan komma på äventyr om orcer som anfaller borgar och skellet som vaktar kryptor. Vad du då skall tänka på är att de gammla idéerna kan användas om jättelätt. Använd cliché på cliché så kan du få jättebra äventyr. Några exempel på gammla idéer som kan kryddas:

1. Tänk dig att en magiker åkallade en demon för tusen år sedan. Besvärjelsen gick fel och demonen slet sig fri och tog kontroll över magikern istället för åt andra hållet. Demonen går bärsärk i magikerns kropp och börjar döda och vålda folk i en närliggande by. Några hjältar trampar förbi och dödar honom och sedan går de vidare. En ogift kvinna i byn har dock blivit med barn. Hon flyr byn och föder barnet i skogen, han tycks vara normal, så hon beger sig tillbaka för att bo i byn. Efter några år börjar barnet dock visa på märken över hela kroppen och han visar även en ovanlig grymhet. Kvinnan och barnet dödas då hon "slutit ett pakt för att bära djävulens barn". Vredgad vägrar kvinnan och barnet att dö utan vaknar upp som två odöda och krossar byn. De upptäcker dock att de inte kan lämna byn något mer, de är fasst för alltid och åren går. Tills en dag då en grupp äventyrare (RP) vandrar in i den gammla döda byn och träffar en ung kvinna och sitt barn som har drabbats av en hemsk förbannelse av en ond trollkarl som gör att de inte kan lämna byn.

2.Orcer är konstiga. Mer än så behöver man väll knappt säga. Ibland kan de kontrolleras av troll eller jättar och ibland så ger de sig bara ut på korståg mot alver för ingen anledning alls. Men sedan finns det en klan orcer, blodständerna, som arbetar på ett helt annat sätt. De härstammar från en mycket äldre ras av orcer än någon annan, men det ligger en lika gammal förbannelse över dem. Var undrånde år förvandlas alla orcer av deras blod till varelser av kompakt mörker och drivs att anfalla alla andra orcer som de kan komma åt. De andra orcerna känner till det här och en shaman från rödögonas klan har hittat ett gammalt manuskript som säger att detta kan förhindras genom att låta en människa, en alv och en dvärg se klanens förvandling samtidigt. Då kommer förbannelsen att brytas. Men hur skall han få dessa tre personer att hjälpa honom och vad skall han ljuga ihop för en historia.

Det sissta äventyret kräver lite av att rollpersonerna väljer rätt raser. Det här var bara två exempel och det var kanske lite långa. Men även om idéerna inte var så nya kunde man med lite bearbetande göra något intresant av det. Tycker jag ja.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)