Där rollpesonerna då är begränsade till en viss yta, till exempel en stad och dess omnejd
Ett av mina gamla äventyr som hette "Mästarens Vendetta" så blev RP:na fast i en stad medans mästaren (sonen till en gammal man som RP:na av misstag glömde i en orchisk kolgruva (long story)) satte fast dem för diverse brott och jävlades i största allmänhet. Han lämnade dock hela tiden ledtrådar till vad han själv planerade för stor jävlighet i slutet som han skulle sätta dig RP:na för. Mutade stadsvakter hindrade RP:na från att fly från staden, de var tvugna att spela hans ruttna spel (hela iden skulle alltså ha fallit om RP:na var för mäktiga och hade kunnat spöa upp stadsvakterna, spränga stadsmuren, änterhaka sig över den eller whatever).
Ovanstående äventyr är min toppenprestation som SL för kusingänget, det är en jäkla härligt känsla att prestera ett äventyr som det pratas om länge efteråt. Har inte lirat det med någon annan grupp för den delen och skulle (i vanlig ordning) troligtvis ogilla det om jag läste det nu flera år efteråt.
Hade precis läst nån av Ed McBains böcker om 87:e polisdistriktet där den manipulative skurken "den döve" förekom, han var också bra på att jävlas med folk.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
där de då skall hitta olika saker som hjälper dem komma vidare etc
Right, har gjort en sådan här grej med, inspirerad av någon tidig version av Leisure suit Larry (fast det var inget sex i mitt äventyr
). Det fanns ett visst antal givna platser (alla i samma stad) som RP:na fick höra talas om på ett eller annat sätt och på varje plats kunde det finnas föremål att plocka upp, personer att få info av eller saker man behövde göra osv. Det blev en hel det springanade fram och tillbaka.
För att kunna göra grej A på plats B måste man ha föremål C som man fick höra om från person D som krävde föremål E i utbyte osv.
"Där Vindarna Blåser" hette äventyret och var dessutom inspirerat av tv-serien "Josh Kirby - time hero" (eller nåt sådant). Har man sett den serien så:
1. kommer man garva åt alla namnen i äventyret.
2. kommer man lista ut vem skurken är rätt lätt.
Båda äventyren finns tillsammans med ett par andra från samma tidsålder i en skrivbordslåda hos mig och kan få bevittnas om man räddar livet på mig eller ger mig en enormt eftertraktad muta.
Tack för inlägget, jag fick en enorm nostalgikick!