Okej, jag förväntar mig knappast något större genomslag för den här tråden, men here goes:
Jag är ganska kass på att skriva äventyr. Förutom att jag i vissa sällskap har svårt att gestalta SLP:er ordentligt så är nog det mitt största problem som SL.
Grejen är den att jag bara har problem med en del av det hela, egentligen: Att gå från idé till konkret äventyr.
För att ta ett konkret exempel:
....fast, det är ju inte ett äventyr. Det är en bakgrund och en allmän problemformulering, men det är inget äventyr. Ett äventyr, för mig, består av konkreta möjliga händelseförlopp, och framförallt konkreta problem rollpersonerna behöver lösa. Alltså, vad gör man då?, som jag tycker är lika relevant i äventyr som i rollspelsmakande i allmänhet. Vad gör man då? Och hur gör man så att det man ska göra inte känns som peka-klickaspelspussel (typ Myst), inte bara består av strider (booooooooooring), inte är alltför linjärt?
Alltså, det jag behöver hjälp med är det rent konkreta - hur gör man för att gå från allmän idé till konkreta problem som måste lösas av rollpersoner? Hur gör ni? Finns det spel som hjälper till med det här? Gumsshoe, kanske? Annat? Finns det handböcker, instruktionsböcker, workshops, hemsidor?
Ni får jättegärna svara med egna exempel, jag förväntar mig inte att ni ska skriva mitt äventyr åt mig. Jag vill mer diskutera fenomenet att gå från det allmänna till det specifika. Jag vet att en del av er gör det hör intuitivt, och sällan påbörjar spelmöten med mer än just den allmänna idén... Ni kan inte tro vad jävla avis jag är på er.
Jag är ganska kass på att skriva äventyr. Förutom att jag i vissa sällskap har svårt att gestalta SLP:er ordentligt så är nog det mitt största problem som SL.
Grejen är den att jag bara har problem med en del av det hela, egentligen: Att gå från idé till konkret äventyr.
För att ta ett konkret exempel:
Spelarna i min nuvarande Gestaltkampanj behöver hitta och oskadliggöra källan till en "pest" av nanomaskiner som förvandlat folk till robotar. Källan är en "ur-robot", som en gång var en person men som nu omvandlats till en personifiering av idén om världen betraktad som en maskin. Dess enda drift är att mekanisera hela världen. Den heter Engine.
Den finns i Chicagozonen, som är det postapokalyptiska landskap som en gång var Chicagos stadskärna innan delar av rymdstationen Galatea föll ner. Hemligt i kampanjen är att den Galateadel som föll ner i Chicago också hade med sig skärvor av supervarelsen som jobbade på rymdstationen, teknokinetikern Doktor Nulls medvetande. I Chicagozonen jobbar också en av regeringens Black Ops-supervarelser, Diamanda Hellstrom (som spelarna stött på och slagits mot förut) med att leta efter "artefakter", alltså allt som är konstigt och som "borde" skickas till Area 51 eller sånt. Dessutom finns hyperkapitalisten och forskaren Rebecca Powers där, med motsvarande syfte. Och så springer en supervarelse vid namn neon omkring, det man vet om honom är att han hatar och vill motarbeta Powers.
Det jag har hittills är att Engine nog fått extra ooomph genom att komma i kontakt med en Galateaskrotbit, och att Powers nog borde kunna hjälpa till att triangulera in och hitta Engine.
Den finns i Chicagozonen, som är det postapokalyptiska landskap som en gång var Chicagos stadskärna innan delar av rymdstationen Galatea föll ner. Hemligt i kampanjen är att den Galateadel som föll ner i Chicago också hade med sig skärvor av supervarelsen som jobbade på rymdstationen, teknokinetikern Doktor Nulls medvetande. I Chicagozonen jobbar också en av regeringens Black Ops-supervarelser, Diamanda Hellstrom (som spelarna stött på och slagits mot förut) med att leta efter "artefakter", alltså allt som är konstigt och som "borde" skickas till Area 51 eller sånt. Dessutom finns hyperkapitalisten och forskaren Rebecca Powers där, med motsvarande syfte. Och så springer en supervarelse vid namn neon omkring, det man vet om honom är att han hatar och vill motarbeta Powers.
Det jag har hittills är att Engine nog fått extra ooomph genom att komma i kontakt med en Galateaskrotbit, och att Powers nog borde kunna hjälpa till att triangulera in och hitta Engine.
....fast, det är ju inte ett äventyr. Det är en bakgrund och en allmän problemformulering, men det är inget äventyr. Ett äventyr, för mig, består av konkreta möjliga händelseförlopp, och framförallt konkreta problem rollpersonerna behöver lösa. Alltså, vad gör man då?, som jag tycker är lika relevant i äventyr som i rollspelsmakande i allmänhet. Vad gör man då? Och hur gör man så att det man ska göra inte känns som peka-klickaspelspussel (typ Myst), inte bara består av strider (booooooooooring), inte är alltför linjärt?
Alltså, det jag behöver hjälp med är det rent konkreta - hur gör man för att gå från allmän idé till konkreta problem som måste lösas av rollpersoner? Hur gör ni? Finns det spel som hjälper till med det här? Gumsshoe, kanske? Annat? Finns det handböcker, instruktionsböcker, workshops, hemsidor?
Ni får jättegärna svara med egna exempel, jag förväntar mig inte att ni ska skriva mitt äventyr åt mig. Jag vill mer diskutera fenomenet att gå från det allmänna till det specifika. Jag vet att en del av er gör det hör intuitivt, och sällan påbörjar spelmöten med mer än just den allmänna idén... Ni kan inte tro vad jävla avis jag är på er.