Jag har funderat kring om det ska vara svårare att höja eller bibehålla värde i färdighet ju bättre man är. Alltså, en elitidrottare måste ju ofta lägga ner mycket tid på fysisk, mental och teknikträning för att fortsätta att ligga på topp. Därför kanske man kunde använda ett system där man "testar" alla sina färdigheter med jämna mellanrum och där de antingen höjs, bibehåller sitt värde eller sänks. För låga och medelhöga värden på färdigheter ska det föreligga mycket liten eller ingen risk att sänka, men är man mästare inom något så ska man inte ligga på latsidan om man vill fortsätta vara bäst.
Ett sätt att lösa det på är att ha grupper av intervaller på färdighetsvärden för vilka olika sänknings-, bibehållnings- och höjningssvårighetsgrader finns när man vill se om man blivit bättre eller sämre efter en period. Använder man sig av ett system med färdighetsvärde + slump (tärning el kortlek t ex), där färdighetsvärden löper från 1-12, kan man dela in dessa i fyra kategorier - t ex novis, kunnig, kompetent och mästare med 3 färdighetsvärden för varje kategori.
Sen slår man ett vanligt färdighetsslag för respektive färdighet (alt drar ett kort), lägger till ett självvalt antal äventyrspoäng ur sin pott och undersöker resultatet för respektive färdighet.
Vilka nivåer på svårighetsgrader för sänkning, bibehållning och höjning man sätter för respektive kategori beror naturligtvis på hur man hanterar erfarenhets/äventyrspoäng, men den matematiska kurvan för att beibehålla och höja färdigheter borde bli brantare och brantare för varje kategori.
Hmm, nu spånade jag lite ur egna tankar spontant (och kanske inte helt sammanhängande) och inte helt i linje med det du ville veta. Jag tycker att man ska tilldelas äventyrspoäng som man själv får placera ut. Om man sedan tillämpar ett system där man kan höja, bibehålla eller sänka färdighetsvärden gör man, enligt det jag föreslagit ovan, detta till ett taktiskt och spelmässigt utmanande moment ("Ska jag satsa x många äventyrspoäng på färdighet A för att vara nästan säker på att höja, eller ska jag offra ett par poäng för att minska risken att sänka färdighet B ?")
Specifika erfarenhetspoäng speglar inte alltid rollspelsverkligheten, då det rimligtvis ligger i en rollpersons intresse att underhålla de färdigheter som han vill fortsätta vara duktig på. Alltså, det man intresserar sig för och premierar satsar man på och bibehåller erhållen kunskap om bättre.