Nekromanti Äventyrsresa till Lincon från västsverige?

seinet

Swashbuckler
Jag satt och funderade på ifall man skulle ta och gå (ja, gå, traska, promenera, marschera) till Linköping från Göteborg, färdvägen med bil är runt 30 mil, men man får inte gå på motortrafikleder. Är det någon som är intresserad av ett sådant äventyr och som då vill hjälpa till att planera det. Skulle det inte vara väldans roligt att ha genomfört en sådan sak?

Städer på vägen är Borås och Jönköping, folk får gärna vara med och planera från dessa ställen också ifall de vill hänga med på vandringen ifall vi är tillräckligt många som startar i Göteborg.

/Seinet Wintermute - Bara sovit 3 timmar inatt, kanske därför den här idéen dök upp

Ymir

Liten kantbaron
Jag har närt liknande idéer själv, och hade varit fetpå om det inte vore för en enkel detalj: Jag bor i Malmö. Att först bussa upp till Gebege och sedan gå till Linköping därifrån känns väldigt onödigt.

- Ymir, vandringsman

seinet

Swashbuckler
Det kanske är värt det ifall du får med dig några andra polare?

Ifall man planerar det tillräckligt bra borde det säkerligen gå att få sponsorer och sådant också.

Så kom igen nu alla andra som bor i västsverige eller på vägen eller för den delen alla som är intresserade.

/Seinet Wintermute - Fan vad sköna låtar Tom Lehrer har skrivit!

Hjalle

Swashbuckler
Hum-hum... Hur lång tid skulle det ta, isåfall? Och när är LinCon? Jag bor i Stockholm, men vafan, mor och far blir säkert bara glada om jag rör på mig lite... Eller för den delen träffar folk (fast de tycker iofs att rollspelare är galna. Möjligen berättigat, särskilt om denna äventyrsresa blir av. :gremwink:).

Jag är på. Tills vidare information. :)

-Hjalle, som dock går i skolan (problemas problemas).

Rickard

Urverk speldesign
Runt 5 dagar? 16-19:e juni [NT]

/Han som räknade på att man går 100 meter på 1 minut och kan gå ungefär 10 timmar per dag utan paus

seinet

Swashbuckler
Det är en vandring på runt 40 mil räknade jag ut (kör man motorväg och sådant är det 30 mil ungefär, men på motorvägar får man inte gå). Ifall man tittar i exempelvis DoD6 så tar det 8 dygn ifall man använder sig av "gång", men tittar man på "marsch" istället så tar det runt 5 dygn (d.v.s. ifall man går 24 timmar om dygnet utan att sova), jag tror väl dock det är medräknat raster i denna tabell.
Enligt Neotech gör man det på runt 11 marsch-pass á 12 timmar per pass och då får man 36 streck i långtidsutmattning.

Enligt mig så bör resan ta runt 5 dygn med raster och utan sömn. Räkna alltså med 10 dygns resa. I början lär det gå rätt snabbt, ifall man börjar tidigt på morgonen i utkanten av göteborg tror jag att man relativt snabbt kan komma till Borås på en dag (ca 7 mil). I Borås sover man exempelvis på vandrarhem och ger sig sedan av tidigt på morgonen med nästa stora stad, Jönköping, som mål. Hur vägar och sådant är dit vet jag ej.

Räkna dock med någon månad eller två (eller kanske mindre) för planering av vägval och sådant. Något som är VIKTIGT är att de som vill vara med börjar gå längre promenader i de skor de tänker använda redan nu så risken för skavsår minimeras och att man får upp en vana i att traska längre sträckor. (Börja med att gå en halvmil per dag ifall ni inte promenerar ofta redan, i sådana fall gå minst en mil om dagen).

/Seinet Wintermute - Väntar på att en polare skall äta klart för att sedan dra ut på en promenad

seinet

Swashbuckler
Re: Runt 5 dagar? 16-19:e juni [NT]

Pauser behövs... visst, man klarar kanske två eller tre timmar utan en enda paus, men sedan behöver man vila lite, dricka någon liter vatten eller två, lufta fötterna, ta hand om de eventuella skavsår man har fått, fylla på vattenflaskor.

/Seinet Wintermute - Har ätit för mycket godis

Hjalle

Swashbuckler
Tio dygns resa är inte så farligt. Isåfall bör man välan börja gå den 5:e-6:e... Fan, förra året slutade jag skolan den 4:e, i år den 11:e. *vråååhl* Hrumf. Nåja, jag kan kanske övertala mina lärare. :)

Mjo, vägval och sånt (sånt: färdkost, utrustning, gröfs och stuff) mår nog ganska bra av att vara välplanerade. Fast det är juh helt klart mysigare att gå på landsvägar på landet... Eller kanske inte, gassande sol och vägdamm kan göra det ganska pinigt.
Promenader är bra att tänka på, kanske även jogging och sånna grejer. Ju bättre kondition ju bättre stämning. :)

-Hjalle, med ork.

seinet

Swashbuckler
Och sedan icke att förglömma kameror så man kan dokumentera det hela. Färdkost är bra att ha, likaså pengar. Hellre att man slinker in på någon resturang på vägen eller vägkrog och äter mat än att man sitter med ett tranga-kök och kokar konservmat.

Små roliga spel är bra att ha med sig också... exempelvis Fluxx, Chez-spelen, något enkelt tärningsspel. Alltså så man inte behöver ha med sig massa stora saker.

/Seinet Wintermute - cos(2a) = cos<sup>2</sup>(a)-sin<sup>2</sup>(a) = 2cos<sup>2</sup>(a)-1 = 1-2sin<sup>2</sup>(a) (har mattetenta imorgon)

Johan K

Gammal & dryg
Får ju först & främst säga att det är en lite häfti idé att gå till ett konvent... :gremlaugh:
Dock så får det bli tåg för min del.. Dock så har jag iaf bokat in den här konventet i min kalender..

/ Johan K, som är på G att åka till LinCon

Rickard

Urverk speldesign
Re: Runt 5 dagar? 16-19:e juni

"Pauser behövs... visst, man klarar kanske två eller tre timmar utan en enda paus, men sedan behöver man vila lite, dricka någon liter vatten eller två, lufta fötterna, ta hand om de eventuella skavsår man har fått, fylla på vattenflaskor."
Nu är jag inte expert på att fotvandra.. På sin höjd har jag gått en mil med drygt 40 kg på ryggen i lumpen + avklarade soldatprovet genom att ta sig genom en skog under kvällning/natt några mil med karta, kompass och spårhundar i bakhasorna.. Och då reflekterade jag inte över hur lång tid det tog..

Jag vet inte.. Pauser, skriver du.. Hade du tänkt att sova i 12 timmar per dag och... ja.. vad hade du tänkt att spendera de andra 2 timmarna till? Givetvis så räknade jag in pauserna i de andra timmarna.. 10 timmar avsatte jag till att enbart gå.. De andra timmarna går åt till matpauser, sovpauser etc.. Dessutom går man inte 100 meter på 1 minut.. Det tar väl 40-50 sekunder eller något.. Alla tal jag hade, valde jag för att få en siffra i underkant..

Sedan ger jag inte ett jota för rollspelstabeller.. Tar hellre och räknar själv i så fall.. I DoD:s långfärdstabeller är pauser medräknade i alla fall, om du nu var osäker på det..

/Han som alltid tar siffror i underkant när han räknar på färder, för det uppkommer alltid tidsstjälande saker under färden

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Något att jämföra med...

Nijmegenmarschen är en marsch som går årligen i Holland. Många militärer (även svenska) brukar ställa upp. Jag har inte gått den själv (men väl liknande grejor).

Sträckningen är 160 km och skall klaras av på fyra dygn. Packningen skall vara minst tio kilo. Jag kan direkt säga att många som ställer upp tycker att den är rejält jobbig, trots att de har marschtränat ordentligt innan.

Ta med andra ord en ordentlig funderare på hur ni ska genomföra er resa och för guds skull - träna! Att gå långt i verkligheten skiljer sig duktigt från rollspelens värld. Skavsår, marschfrakturer, vätskebrist, tryckskador och fotblåsor kan göra ert äventyr till en mardröm.

Förberedelser i form av träning och ruttplanering kan göra det hela till en häftig och underbar upplevelse. Se till att ni har vettig utrustning. Ordentliga kängor är ett måste (och nej, era Dr Martens räcker inte), likaså en bra ryggsäck. Låt det kosta, det har ni igen mångfallt.

- V

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, kan ju upplysa om att meddelst bil brukar det ta knappt 2 timmar mellan Borås och Linköping. Och nej då hålles inte riktigt laglig hastighet. Ok, mellan Borås och Jönköping är bra att göra det eftersom det dels är riskväg 40 och dels sitter massa elaka kameror längs den vägen... :gremfrown: (Och nej det är ingen felskrivning angående vägen, den ÄR i dåligt skick och kraftigt olycksdrabbad).

Och om detta nu skall göras som en sorts pilgrimsfärd, så kommer här en pilgrimssång från 1300-talet (Stella splendens): :gremtongue:

Stella splendens in monte
Ut solis radium
Miraculis serato,
Exaudi populum.

Concurrunt universi
Gaudentes populi,
Divites et egeni,
Grandes et parvuli.

Ipsum ingrediuntur,
Ut cernunt oculi,
Et inde reveruntur
Graciis repleti.

/Ulfgeir

Ymir

Liten kantbaron
Re: Stella Splendes [OT]

Kan tilläggas att det lär finnas en hel del inspelningar av den där pilgrimssången. Jag sitter på en som Qntal gjort, åtminstone. Känner någon till flera?

- Ymir, intresserad

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Stella Splendes [OT]

Kollade just på min ganska imponerande samling av medeltida / medeltidsinpirerad musik på cd och kunde faktiskt inte hitta en endaste inspelning av den (kan ju vara att jag totalt fumlade på "finna dolda ting"). Ändå vet jag så väl att jag hört den ett flertal gånger innan vi började sjunga den i kören i medeltidsföreningen Nylöse.

Ok, kom på att In extremo gör en instrumental version.

/Ulfgeir

seinet

Swashbuckler
Re: Runt 5 dagar? 16-19:e juni

Jag räknar med minst 8 timmars sömn per natt vilket ger att man kan traska 16 timmar inkluderat matpauser (frukost, en lunch, en middag, en kvällsmat för den som vill), vilopauser (ok, lunch kan intagas på en sådan paus, de bör vara mer än 5 minuters paus som går åt till att pissa och rätta till ryggsäcken och liknande), skitbesök på ställen (lämpligtvis någon bensinstation (tyvärr ligger dom rätt fattigt längs landsvägarna varför man bör ha med sig papper och sådant ifall man vill smita in i skogen någonstans och lägga en kabel eller två).

Visst kanske det går snabbt att gå 100 meter med skolväskan, men du får räkna med att du har med dig ombyteskläder, sovsäck, liggunderlag, tält kanske också, VATTEN (som går åt i massor ifall man inte vill drabbas av vätskebrist, det är ju trots allt sommar).

Skall man kika på det Vulf skrev så kanske man skall öka antalet dagar till 12 dagar (vilket ger en 48 mil resa propotionellt mot Nijmegenmarschen vilket är 8 mil mer än beräknat vilket gör att det inte lär vara lika jobbigt).

/Seinet Wintermute - Fördelen man har är att ifall man känner för att bryta så lär det gå länsbussar på vägarna man vandrar längs. Sådana kan man ta ifall man inte orkar vara med längre.